محمدبن موسی حلفاوی و تصوّف
صوفی نیکوکار
وی اصالتاً از مدجنان اشبیلیه بود که به فاس مهاجرت کرد و اصول تصوف را نزد یعقوب زیات فاسی آموخت و با ابوعنان پیوند نزدیکی داشت؛ منابع به پارهای ماجراهای میان آن دو اشاره کردهاند.
نویسنده: یونس فرهمند
وی اصالتاً از مدجنان اشبیلیه بود که به فاس مهاجرت کرد و اصول تصوف را نزد یعقوب زیات فاسی آموخت و با ابوعنان پیوند نزدیکی داشت؛ منابع به پارهای ماجراهای میان آن دو اشاره کردهاند. (1) وی خود را مسئول امر به معروف و نهی از منکر میدانست و حتی از سوی سلطان اجازه یافته بود که نسبت به از بین بردن فساد و مبارزه با مظاهر غیردینی اقدام کند.(2) طریقت وی در تصوف از آنرو اهمیت دارد که مبیّن جریانی صوفیانه است که در مسائل اجتماعی شرکت میجست و با فقها و محدثان نیز پیوندی ناگسستنی داشت. او میکوشید تا شخصاً به رفع مایحتاج نیازمندان رسیدگی کند و برای آنان توشهای میفرستاد تا دست کم یک سال نیازهایشان تأمین و از توجه به خدا باز نمانند. حتی افرادی برمیگماشت تا در مناطق دوردست بیابانی، بیماران و فقراء را دریابند و بینیاز سازند. (3) همین سنت از سوی یکی از برجستهترین شاگردانش، علی اللجائی، ادامه یافت. وی حتی بر استاد خویش نیز پیشی گرفت و چنانکه ابن قنفذ گفته است نه تنها به رفع حوائج مسلمانان و صدقه دادن به فقراء و مساکین میپرداخت، بلکه به نیازهای آنان چون ازدواج نیز توجه میکرد. (4)
فرهمند، یونس؛ (1394)، مرینیان: سیاست، جامعه و فرهنگ در مغرب سدههای میانه، تهران: پژوهشکدهی تاریخ اسلام، چاپ اول.
پینوشتها:
1- کتانی، سلوة الانفاس، ج3، ص441.
2- همو، همان جا.
3- منونی، ورقات، ص414.
4- ابن قنفذ، انس الفقیر، صص 76-77.
فرهمند، یونس؛ (1394)، مرینیان: سیاست، جامعه و فرهنگ در مغرب سدههای میانه، تهران: پژوهشکدهی تاریخ اسلام، چاپ اول.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}