نویسنده: سیداحمد عقیلی
 

یادی از احساس آن استاد کن *** خفته در این خاک، روحش شاد کن
«شفیق»

معرفی تکیه

از تکیه‌های جدید تخت فولاد است که در دوره‌ی معاصر به وجود آمده است. در قسمتی از تکیه مسجدی توسط مرحوم معارفی ساخته و در اطاق‌های تکیه افرادی به خاک سپرده شده‌اند. وی در مدرسه محمدعلی ثقة‌الاسلام حجره داشت و در این حجره که عموماً روزها در آن به مطالعه و تدریس مشغول بود، شمشیری داشت و آن را بدان امید نگاه داشته بود که در هنگام ظهر حضرت بقیة‌الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین له الفداء) به وسیله آن شمشیر با دشمنان خدا بجنگد. در وسط تکیه‌ی مرحوم معارفی معمار اداره‌ی باستانشناسی اصفهان متوفّی 1354 شمسی به خاک سپرده شده است. تکیه‌ی معارفی از لحاظ وسعت از تکیه‌های کوچک تخت فولاد به شمار می‌رود.

موقعیّت جغرافیایی

در ضلع جنوبی تکیه‌ی زنجانی و شرق تکیه‌ی آقا سید محمد لطیف خواجویی قرار دارد.

مشاهیر مدفون در تکیه

1- استاد حسین معارفی:

فرزند مرحوم غلامعلی. متوفّی 1395 هجری قمری از اساتید ماهر و خلاق اصفهانی که احیای بسیاری از بناهای تاریخی مانند منارجنبان، سردر مسجد امام، مدرسه‌ی مریم بیگم، مسجد جامع اصفهان، مدیون تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اوست. عشق و علاقه‌ی بی‌حد او به آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور به اندازه‌ای بود که برای تعمیر برخی بناهای تاریخی منزل مسکونی خود را فروخت. (1)

2- حاج میرزا حسن معین‌زاده:

فرزند حاج عباس علی معین‌الواعظین (مدفون در تکیه سیّدالعراقین) متوفّی 1399 ق. عالم فاضل. عمر خود را به تدریس، وعظ و تألیف گذراند.

3- شیخ داود مصاحبی:

فرزند ملاعلی اکبر مصاحبی. متوفّی 1401. وی عالمی متواضع و پرهیزگار، عاشق اهل بیت (علیهم السلام) به خصوص حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بود از آثار او «تنقیح در مسئله‌ی تلقیح» می‌باشد. وی در مدرسه محمدعلی ثقة‌الاسلام حجره داشت و در این حجره که عموماً روزها در آن به مطالعه و تدریس مشغول بود، شمشیری داشت و آن را بدان امید نگاه داشته بود که در هنگام ظهر حضرت بقیة‌الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین له الفداء) به وسیله آن شمشیر با دشمنان خدا بجنگد. (2)

پی‌نوشت‌ها:

1- سجادی نائینی، سیّد مهدی: استاد حسین معارفی، فصلنامه فرهنگ اصفهان، شماره نوزدهم، بهار 1380، صص 92- 96.
2. مهدوی: سیری در تخت فولاد اصفهان، صص 198 و 199.

منبع مقاله :
عقیلی، سیداحمد، (1391)، تخت فولاد اصفهان، اصفهان: سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان، چاپ ششم.