نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون
مترجمان: دکتر حسین حسین‌زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی
 

نام علمی (خانواده):

Cocos nucifera L. (Palmae)

نام انگلیسی:

Coconut Palm, Kelapa

نام فارسی:

نارگیل

مشخصات:

نارگیل نخلی بلند با ساقه‌ای گرد است که می‌تواند تا ارتفاع 30 متر رشد کند. برگ‌ها پر مانند، با طول 2-6 متر با جفت‌های متعددی از برگچه‌های باریک هستند. گل‌ها در خوشه‌های افشان بزرگ در بین برگ‌ها چیده شده‌اند و گل ماده در نزدیک پایه گل آذین قرار دارد. شیرابه تازه نارگیل با آرد برنج به صورت ضماد درآمده، بر روی دمل‌های بزرگ، زخم‌های قانقاریایی، و زخم‌های با رشد آهسته مالیده می‌شود. از شیرابه نارگیل، همچنین برای تب، شکایت‌های ادراری و برای متوقف کردن استفراغ استفاده می‌شود. میوه متقارن، بیضوی و با قطر حدود 20-30 سانتی‌متر است. الیاف فیبری ضخیمی درون بر را در بر گرفته است و چسبیده به آن، پیرابر گوشتی قرار دارد.

منشأ:

بومی اقیانوس آرام.

ترکیبات شیمیایی:

ترانس - زآتین، دی هیدرو زآتین، دی هیدرو زآتین - او - گلوکوزید، متا - توپولین ریبوزید، ان 6 - ایزوپنتنیل آدنین، ان 6 - بنزیل آمینوپورین و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از شیرابه‌ی میوه این گیاه در درمان مسمومیت، وبا و به عنوان مدر استفاده می‌شود. شیرابه تازه نارگیل با آرد برنج به صورت ضماد درآمده، بر روی دمل‌های بزرگ، زخم‌های قانقاریایی، و زخم‌های با رشد آهسته مالیده می‌شود. از شیرابه نارگیل، همچنین برای تب، شکایت‌های ادراری و برای متوقف کردن استفراغ استفاده می‌شود. شیرابه نارگیل سبز نارس، به صورت جوشانده برای درمان اسهال نوشیده می‌شود. در جزایر ساموآ از روغن نارگیل به عنوان ملین و برای برطرف کردن ناراحتی‌های معدی استفاده می‌گردد. از جوشانده الیاف میوه در طب سنتی شمال شرق برزیل برای درمان اسهال و آرتریت استفاده می‌شده است. شیرابه نارگیل، همچنین به عنوان آب درمانی وریدی کوتاه مدت و برای جایگزینی مایعات بدن در موارد اضطراری به کار رفته است. پوست ریشه به عنوان قابض و بندآورنده خون‌ریزی به کار می‌رود. از این قسمت گیاه، همچنین برای بیماری‌های رحمی، برونشیت، شکایت‌های کبدی و اسهال خونی استفاده می‌شود.  

آثار دارویی:

ضد درد، ضد باکتری، ضد قارچ، (13) ضد نئوپلازی، آنتی اکسیدان، ضد تک یاخته، ضد ویروس، پایین‌آورنده قند خون، پایین آورنده چربی خون، (19، 20) پایین‌آورنده فشار خون، تنظیم کننده دستگاه ایمنی و ضد تریکومونا.

عوارض جانبی:

یک مورد التهاب ملتحمه آلرژیک شغلی ناشی از گرد و غبار الیاف نارگیل گزارش شده است.
 

پی‌نوشت:

برای مشاهده پی‌نوشت‌های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :
لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین‌زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.