نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون
مترجمان: دکتر حسین حسین‌زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی
 

نام علمی (خانواده):

Elephantopus scaber L. (Compositae)

نام انگلیسی:

Elephant's Foot, Turup Bumi, Tapak Sulaiman

نام فارسی:

الفانتوپوس

مشخصات:

Elephantopus scaber L. گیاهی گرمسیری است که می‌تواند تا ارتفاع 30-60 سانتی‌متر رشد کند. برگ‌ها یک تکه و بدون گوشوارک هستند و پس از رشد کامل، یک گرد خوشه تشکیل می‌دهند. این گیاه در ویتنام به عنوان مدر در نظر گرفته شده و در هنگام زایمان تجویز می‌شود. جوشانده مجموع قسمت‌های گیاه برطرف‌کننده سرفه است و از آن برای درمان بیماری‌های ریوی و جرب استفاده می‌شود. پهنه برگ، بیضی رو به پایین یا مستطیل با گوشه‌های گرد، کرک‌دار و بزرگ، به ابعاد 5-10 در 1/2-3 سانتی‌متر است. دمبرگ‌ها کوتاه، کرک‌دار و اغلب به صورت مجتمع در پایه ساقه هستند. گل‌ها کوچک و صورتی مایل به سفید هستند.

منشأ:

بومی افریقا، نواحی گرمسیری و معتدل آسیا و استرالیا.

ترکیبات شیمیایی:

مولفانتین، کرپیسید E، داکسی الفانتوپین، استیگماسترول، استیگماستریل، اسکابرتوپین، لوپئول و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

این گیاه در ویتنام به عنوان مدر در نظر گرفته شده و در هنگام زایمان تجویز می‌شود. جوشانده مجموع قسمت‌های گیاه برطرف‌کننده سرفه است و از آن برای درمان بیماری‌های ریوی و جرب استفاده می‌شود. در هند به عنوان مقوی، مسهل، ضد درد، تعریق‌آور و برای درمان التهاب کاربرد دارد. در فیلیپین، این گیاه را تب‌بر، مدر و ملین می‌دانند. در مالزی، از آن به عنوان داروی پیشگیری کننده از بارداری، برای دفع کرم‌های روده‌ای، برای سرفه و بیماری‌های آمیزشی استفاده می‌شود. در طب چینی، از آن برای درمان بیماری dumpheat که علائم آن شامل سوء هاضمه، تورم پا و از دست دادن اشتها می‌باشد، استفاده می‌شود. در اندونزی، در موقع خروج ترشحات زرد رنگ از واژن، از این گیاه استفاده می‌شود آن‌ها همچنین این گیاه را مدر و ملین می‌دانند و از آن برای برطرف کردن بی‌ادراری و سوزاک، ترشحات واژینال، آنمی، تب، التهاب و به عنوان گندزدا استفاده می‌کنند. جوشانده مجموع قسمت‌های گیاه برای آبسه، سرماخوردگی، اسهال خونی، ادم، التهاب معده و روده، سوزاک، آنفولانزا، گلودرد و مارگزیدگی استعمال می‌شود. در میانمار، از جوشانده‌ی ساقه و برگ گیاه، در اختلالات قاعدگی استفاده می‌شود. ریشه گیاه برای تب کودکان، کورک، زخم‌های دام، به عنوان سقط‌آور، برای شکایت‌های ادراری، اسهال آمیبی و دیگر اختلالات گوارشی استفاده می‌شود  

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد سرطان / ضد نئوپلازی، ضد التهاب، ضد ویروس و محافظ کبد.

مسمومیت‌زایی:

ماده مولفانتین (molephantin) جدا شده از گیاه، اثر سمیت سلولی نشان داده است.
 

پی‌نوشت:

برای مشاهده پی‌نوشت‌های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :
لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: دکتر حسین حسین‌زاده - دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.