برگرفته از سایت سایکو ژنی
 


هنگامی که یک فرد عقده حقارت دارد، در رفتارهای مشخصی که نشانه‌هایی از آن هستند، مشهود است. در بعضی موارد، علائم ممکن است بسیار جدی باشند و ممکن است کمک از یک متخصص برای غلبه بر آنها نیاز باشد. افراد مبتلا به عقده حقارت، احتمالا رفتارهای توجه به دیگران را نشان می‌دهند. آنها همچنین تمایل به استفاده از تاکتیک‌های جلب توجه بیشتر مانند تجاوز، تظاهر به بیمار، افسرده و ناراضی بودن و غیره دارند. ناتوانی یک احساس است که برای هر فردی رایج است. در بعضی مواقع ممکن است شما احساس کنید که نسبت به یک دوست یا همکار یا حتی یک خواهر و برادر، احساس کمبود دارید. در حالی که ممکن است که یک رویداد جزئی باشد که بتوانید بر آن غلبه کنید، در برخی از افراد این یک مشکل بزرگ‌تر است. این عمدتا یک وضعیت روانشناختی است که ریشه در دوران کودکی فرد دارد و اگر در مرحلۀ ابتدایی شناخته نشود، به سن بلوغ می‌رسد. کسانی که از چنین مشکلی رنج می‌برند، به طور مداوم خود را از بین می‌برند و بسیار حساس هستند.
به بعضی از شما ممکن است آموزش داده شده باشد که خود را به رسمیت بشناسید، محدودیت‌های خود را قبول کرده و بر آنها غلبه کنید؛ اما بعضی از افراد به علت ناآگاهی والدین و فشارهای همسالان محدودیت‌هایشان مرتبا به آنها یادآوری می‌شود. این ممکن است در مورد صورت ظاهر فیزیکی، تفاوت‌های فرهنگی، پاسخ‌های احساسی و بر اساس توانایی‌های خاصی باشد. این افراد، افرادی هستند که به دلیل چنین یادآوری‌های مداومی، نشانه‌هایی پیچیده‌ای را نشان می‌دهند. آنها همچنین مجموعه‌ای از مکانیسم‌های دفاعی را ایجاد می‌کنند که هر وقت که احساس کمبود می‌کنند، استفاده می‌کنند. این مکانیسم‌های دفاعی پس از آن تبدیل به نشانه‌هایی از حقارت کمتر می‌شود.
علائم
خروج از اجتماع
کسانی که از عقده‌های نادری رنج می‌برند ممکن است از طرف اجتماع کنار گذاشته شوند. آنها ممکن است خود را شایسته بودن با دیگران ندانند، و آنها را به عنوان افراد بهتری در هر جنبه‌ای، در نظر بگیرند.
کوچک کردن دیگران
کسانی که عقده حقارت کمتری احساس می‌کنند، نیاز خود را با اثبات اینکه بهتر از دیگران هستند برای افزایش اعتماد به نفس خود، به کار می‌گیرند. وقتی آنها شکست می‌خورند، تمایل دارند تلاش‌های دیگران را نیز از بین ببرند تا بتوانند در مورد خودشان احساس خوبی داشته باشند. در چنین مواردی، به جای آنکه به طور اجتماعی مشکل‌شان را رفع کنند، ممکن است به طرزی که بی‌ادبانه است، سخن بگویند.
سرزنش جهان
هرگونه شکست در چنین افرادی مستقیما به عوامل خارجی مانند بدشانسی، شرکت بد یا صرفا محیط ربط داده می‌شود و به طور کامل محکوم می‌شود. آنها هرگز نمی‌توانند بپذیرند که ممکن است شکست ناشی از اشتباه در بخشی از اعمال خودشان باشد. کل جهان مسئول بدبختی و شکست آنهاست.
غوره انگور (اشاره به داستانی که روباه دستش به انگور نمیرسد؛ لذا گفت ترش است)
یکی از برجسته‌ترین نشانه‌ها این است که انگور ترش است. به عنوان مثال، آنها ممکن است قادر به انجام کار مشخصی به شکل درست نباشند، و اگر یک همکار آن را با موفقیت انجام دهد، آنها موفقیت را به عوامل خارجی مانند کمک از شخص دیگری یا فقط شانس ربط می‌دهند.
آنها هرگز موفقیت همکار خود را به توانایی‌ها و شایستگی‌های فردی او ارتباط نمی‌دهند. این علامت راهی برای جبران این حقیقت است که ممکن است همکاری در یک کار خاص از آنها بهتر باشد.
کمبود ورزش دوستی
چنین افرادی از شرکت در هر نوع رقابت، در جایی که توانایی‌های آنها در برابر دیگران آزمایش می‌شود، اجتناب می‌کنند. حتی اگر این کار را انجام دهند، نگرش "انگور ترش" بیشتر احتمال دارد که پیش برود. در اغلب موارد، چنین افرادی از قبل تصمیم گرفته‌اند که با دیگران مسابقه ندهند یا با آنها رقابت نکنند، بنابراین اجتناب خواهند کرد از مواردی که توانایی‌های آنها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و ناامیدی ناشی از آن انتظار می‌رود.
حساسیت شدید
اشخاصی که در مجموع توانایی کمی دارند، حساسیت شدید به تعریف و انتقاد دارند. اگر تعریف باشد، آنها حقیقت را مورد سوال قرار می‌دهند و اگر انتقاد باشند، فورا به دفاع می‌پردازند. آنها به خوبی به طنز پاسخ نمی‌دهند. همچنین، حتی اگر که یک نظر گذرا داشته باشید، ممکن است از آن برداشت شخصی بکنند.
به دنبال جلب توجه
افراد مبتلا به عقده حقارت، احتمالا رفتارهای توجه به دیگران را نشان می‌دهند. آنها همچنین تمایل به استفاده از تاکتیک‌های جلب توجه بیشتر مانند تجاوز، تظاهر به بیمار، افسرده و ناراضی بودن و غیره دارند.
به عنوان مثال، آنها ممکن است برای برتری جویی از دیگران ماهیگیری کنند. با این وجود، گاهی اوقات، به رغم ماهیگیری برای کسب تعریف، ممکن است آنها را قبول نکنند و معتقدند که شخصی که به آنها را قبول می‌کند فقط به این دلیل این کار را انجام می‌دهد که همان تحسین را به دست آورد.
ترس از اشتباهات
چنین افرادی نیز از تلاش برای انجام کاری جدید پرهیز می کنند، به این دلیل که آنها عمیقا ترس از اشتباه کردن و مجازات شدن را دارند.
اگر چه این ها به نظر می رسد نشانه های واضحی است، برخی از آنها همیشه بسیار واضح است. اگر شما مشکوک هستید کسی که این علائم را نشان می دهد یا حتی از آنها نشانه ای داشته باشد، وقت آن است که حفره های عمیق تر و ریشه ای مشکل برطرف شود تا بتوان آن را از بین برد.
غلبه بر عقده ناقص
برای اغلب افراد، غلبه بر این وضعیت روانی عمیق، کار ساده‌ای نیست. ریشه‌های این مشکل در گذشته، و در یک رویداد یا مجموعه‌ای از حوادث و موقعیت‌هایی است که یک اثر عمیق در ذهن فرد ایجاد کرده است. این مجموعه پس از آن، تبدیل به نوعی مکانیسم دفاعی در برابر انواع مشکلات و شرایط است. برای چنین افرادی اینکه حتی بپذیرند که ممکن است کمی عقده داشته باشند بسیار دشوار است. حقارت خود کمتربینی را نمی‌توان یک شبه رفع کرد. زمان زیادی را برای به دست آوردن عزت نفس خود نیاز دارند تا قادر شوند جهان را با نور دیگری ببینند. با این حال، این فرایند را باید شروع کنند، که برخی از این مراحل ممکن است انجام شود.
مثبت اندیشی
در حالی که ممکن است گفتن آن آسان باشد، مثبت بودن برای برخی افراد مانند چالش فتح اورست است. اورست برای کسی که دارای کمبودهایی است، کسی که نسبت به خود مثبت فکر نمی‌کند. همه چیز را می‌توان با "تفکر مثبت" پیدا کرد. اگر کسی معتقد باشد که جهان برای به دست آوردن است، حتی اثرات تفکر مثبت را نشان نمی‌دهد. با این حال، باید یک دوز در فواصل منظم برای کسی که بیمار است، داده شود، بنابراین یک دوز منظم از تفکر مثبت برای کسی که دارای کمبودهای کمتری است، مورد نیاز می‌باشد. خواندن کتاب‌های خوب در مورد تفکر مثبت یا فقط ارتباط داشتن با افرادی که مثبت هستند، به صورت روزانه می‌تواند به آرامی یک تفاوت ایجاد کند. همچنین، برای شما، برجسته کردن بعد مثبت در هر موقعیتی مهم است. این کار را به صراحت انجام ندهید، اما باید همیشه در معرض اثرات مثبت قرار گیرید.
تشخیص خوب از بد
یک راه دیگر برای غلبه بر عقده حقارت، رنج بردن از عدم شناخت کیفیت‌های خوب خود در برابر کیفیت‌های بد است. خود ارزیابی و مقایسه خود با خود بیشتر از مقایسه خود با دیگران دارای اهمیت است. آنها را تشویق کنید که از این ویژگی‌ها استفاده کنند و آنها را ادامه دهند تا بتوانند خودشان را به خود یادآوری کنند که آنها در حد خودشان بد نیستند.
پذیرش
پیشگیری از یک عقده حقارت با پذیرش وضعیت همانطور که هست، و فرد همانطور که هست، آغاز می‌شود. با این حال، این بدان معنا نیست که هنگامی که کمبود شناسایی شود، باید ادامه یابد. پذیرش نشانه آغاز تغییر است، که به آرامی به از بین بردن مشکل کمک می‌کند. پذیرش همچنین شامل پذیرش این است که او منحصر به فرد است. این ممکن است کمی طول بکشد، اما در نهایت در ذهن قرار می‌گیرد و تغییری مثبت ایجاد می‌کند.
اجتناب
اجتناب شامل اجتناب از همه افرادی است که باعث احساس کمبود در فرد می‌شوند. این به معنای اجتناب از کسانی نیست که تهدید آنها درک نشده است، اما کسانی که دائما در پی آنند که فرد را پایین بیاورند یا فقط تمایل طبیعی به انجام آن داشته باشند، جزء این دسته هستند. این باید حداقل تا زمانی که فرد احساس اعتماد به نفس خود را به دست آورد و به اندازه کافی توانایی برخورد با چنین افرادی را داشته باشد، باید از آنها دور باشد.
در موارد جدی‌تر، فرد ممکن است مجبور به درمان شود تا از حس کمبود کمتری برخوردار شود. هیچ چیز درست‌تر از این جمله نیست که می‌گوید "ساده‌ترین راه، انجام آن است" این جمله برای جمع‌بندی همه چیزهایی که گفتیم و برای غلبه بر همه این علائم یک مجموعه کمال‌گویی است. به همین دلیل است که این مقاله برای کسانی که از این مشکل رنج می‌برند نوشته شده است. فردی که از حقارت کمتری برخوردار است ممکن است این علائم را پذیرفته و با آن روبرو شود و راه‌های غلبه بر آنها را بیابد. از سوی دیگر، شما به عنوان یکی از نزدیکان، می‌توانید به آرامی در مورد این تغییرات در فرد، بدون بیان واضح آنها، کمک کنید. عشق و حمایت در هنگام تلاش برای غلبه بر چنین شرایط روحی بسیار ضروری است و هنگامی که این اقدامات با موفقیت انجام می‌شود، هیچ مشکلی وجود ندارد.
بیانیه: این مقاله فقط برای اهداف اطلاع رسانی است و به هیچ وجه قصد ندارد جایگزین توصیه یک متخصص شود.