برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده


ژولیوس سزار ژنرال و دیکتاتور رومی بود که از سال 100 قبل از میلاد تا 44 قبل از میلاد زندگی کرد. او به ایجاد امپراتوری بزرگ روم کمک نمود. وی همچنین یک نویسنده با استعداد بود. سزار به منظور کسب قدرت بیشتر، معاهده‌ای سیاسی را با دو تن از قدرتمندترین سران روم یعنی مارکوس لیسینوس کراسوس متمول و پامپی کبیر ژنرال معروف به امضاء رساند.

سالهای نخستین زندگی سزار

پدرش، گایوس سزار هنگامی که وی 16 ساله بود از دنیا رفت. اورلیا مادر ژولیوس سزار نفوذ زیادی بر روی پسرش داشت.
گرچه سزار متعلق به یک خانواده نجیب زاده کلاس بالا بود، اما از مردم عادی حمایت می‌کرد.
او در جزیره‌ای در دریای مدیترانه بنام رودز در رشته مهارتهای سخنرانی تحصیل نمود. سزار در مسیر عزیمت به رودز توسط دزدان دریایی ربوده شد آنها در قبال آزادی از او طلا طلب ‌کردند. او به سرعت یک نیروی دریایی کوچک را سازماندهی کرده و دزدان دریایی را دستگیر و آنها را از بین برد.

تندیس ژولیوس سزار

ورود سزار به سیاست

پس از بازگشت سزار از رودز، حرفه سیاست را در پیش گرفت. در سال 69 یا 68 قبل از میلاد، به مقام ریاست مالیه رسید یعنی افسر عالی رتبه روم که امور مالی را تحت کنترل داشت. طولی نکشید که نردبان ترقی را در سیاست طی کرد. سزار مسابقات و بازی‌های بزرگی را سازماندهی کرده که او را در میان عموم به محبوبیت و شهرت رساند.
سزار به منظور کسب قدرت بیشتر، معاهده‌ای سیاسی را با دو تن از قدرتمندترین سران روم یعنی مارکوس لیسینوس کراسوس متمول و پامپی کبیر ژنرال معروف به امضاء رساند. این مشارکت تحت عنوان تریوم ویرات (Triumvirate) به معنای ائتلاف سه گانه یا سه زمامدار نام گرفت. در سال 59 پیش از میلاد، سزار به بالاترین مقام رسمی در روم قدیم یعنی کنسولی رسید. او به مدت یک سال به عنوان یکی از دو کنسول بر روم حکومت کرد.
پس از آن روم را ترک کرد تا بر استان گال (Gaul) که اکنون در فرانسه قرار دارد، حکومت نماید. در آنجا سزار همراه با سربازانش هم جنگید و هم کار کرد. او بر علیه بسیاری از قبایل اروپای غربی جنگید و بر آنها فائق آمد و به یک نظامی بزرگ تبدیل شد.

تسخیر روم توسط سزار

در این اثناء دوست قدیمی سزار در حین جنگ در آسیا کشته شد. سزار و دیگر دوست قدیمی‌اش پامپی، به دو رقیب تبدیل شدند. آنها بر سر قدرت با هم به نزاع پرداختند. پامپی خواستار آن بود که سزار از قدرت کناره گیری کند اما سزار تمایلی به انجام این کار نداشت. او از گال به سمت ایتالیا بازگشت.
رومی‌ها جانب سزار را گرفته بنابراین پامپی از سمت دریا به یونان فرار کرد. سزار خزانه داری روم را در دست گرفت و دولتی دیکتاتوری را بنانهاد. به مدت 5 سال سربازان سزار با حامیان پامپی مبارزه کردند.
سزار به دنبال پامپی به مصر رفت اما پیش از رسیدن او، پامپی به قتل رسیده بود. سزار به منظور اثبات قدرت خود به جنگ ادامه داده و در نبردهایی به پیروزی رسید. پس از بدست آوردن یک پیروزی در آسیا، او پیغام «veni, vidi.vici» را می‌فرستاد که به معنای «من آمدم، من دیدم، من فتح کردم» است.
هنگامی که سزار به روم بازگشت به ریاست دائمی دولت رسید و حتی به قدرت و احترام بیشتر دست یافت. رومیها مجسمه‌هایی از او ساخته و او را با خدایان خود قیاس می‌کردند.

مرگ ژولیوس سزار

سزار همچنین دشمنان بسیاری داشت. بعضی از آنها فکر می‌کردند که قدرت نباید در دست یک نفر باشد.
در 15 مارس سال 44 قبل از میلاد، 60 سناتور قتل سزار را در جلسه مجلس سنا سازماندهی کردند. بروتوس دوست سزار سرکرده این توطئه بود. سزار ابتدا به حمله متقابل دست زد اما بروتوس او را با خنجر خود ازپای درآورد.
بزرگترین دولتمرد و سرباز روم، چیزهای زیادی را در جهان باقی گذاشت. او تقویم ژولینی را معرفی نمود که اکنون در اکثر نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماه رومی کوئینتیلیس (Quintilis) که سزار در این ماه متولد شد به افتخار او به جولای تغییر نام یافت.