باهوش بودن اتفاقی مادرزادی یا کسب کردنی
 
چکیده
در باور بسیاری از مردم هوش امری مادرزادی است و قابلیت کم و زیاد شدن ندارد. یعنی شخصی از بدو تولد باهوش به دنیا می آید و شخص دیگر ضریب هوشی پایین تر. اما در حقیقت این گونه نیست بلکه هوش قابل زیاد شدن است و می توان با روش‌هایی هوش خود را افزایش داد.

تعداد کلمات 420/ تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
مترجم: میثم نریمانی


فکر کردن درباره هوش به این عنوان که قابل تغییر و انعطاف پذیر است و نه خشک و ثابت و غیر قابل تغییر، باعث می شود که پیشرفت تحصیلی افزایش یابد و بیشتر شود؛ خصوصا برای افرادی که گروه، مسئولیت سنگین و بار فشار نگاه منفی درباره هوش آنها را تحمل می کند و به دوش می کشد.
آیا می‌توان باهوش‌تر شد؟ آیا بعضی گروههای نژادی یا اجتماعی، باهوش‌تر از دیگران هستند؟
علی رغم شواهد فراوان برضد این دیدگاه، بسیاری از مردم معتقدند که هوش، غیر قابل تغییر است، و از این گذشته معتقدند که برخی از گروههای نژادی و اجتماعی ذاتا و فطرتا هوشمندتر از دیگران هستند.
تنها برانگیختن این نگاه منفی درباره پایین بودن هوش این گروه‌ها (مثل زنان و یا سیاه پوستان) کافیست برای ضربه زدن و نپذیرفتن نتایج تحقیقات علمی درباره هوش اعضاء این گروه‌ها.
روانشناس اجتماعی کلود استیل و همکارانش (2002) این پدیده را " تهدید کلیشه‌ای " نامیده‌اند.

 

با این حال روان‌شناسان اجتماعی آرونسون یک راه چاره و علاج علمی و امکان پذیر برای مقابله با تهدید کلیشه‌ای ایجاد کرده‌اند.
آنها به دانشجویان کالج آفریقایی-آمریکایی و کالج اروپایی-آمریکایی آموزش داده اند تا درباره هوش به این عنوان که قابل تغییر است و نه خشک و غیر انعطاف‌پذیر، فکر کنند، درسی که بسیاری از مطالعات روان‌شناختی نشان می‌دهند که درست است.
این پیام به گروهی کنترل شده از دانش‌آموزان داده نشد و آنها این پیام را دریافت نکردند.
در نتیجه آن دسته از دانش‌آموزانی که در مورد انعطاف‌پذیری هوش (آی کی یو) آموزش دیده بودند نسبت به دانش‌آموزانی که آن آموزش را دریافت نکرده بودند، نمرات خود را افزایش دادند و همچنین آنها دانشجویان گروه اول را با اهمیت‌تر از گروه دانشجویان تحت کنترل یافتند.
حتی نتیجه هیجان انگیزتر این بود که دانش‌آموزان سیاه پوست از این آموزش درباره طبیعت تاثیر پذیری هوش نسبت به دانش‌آموزان سفید پوست، نفع بیشتری بردند و این نشان می‌داد که این مداخله می‌تواند به طور موفق با تهدید کلیشه‌ای مقابله کند.

 

برگرفته از سایت: American Psychological Association
منبع: راسخون