مائده آسماني
مائده آسماني
مائده آسماني
نويسنده : ماجده محمدي
شاپرک خيال در پهنه پر از شکوفه دامنه هاي سرسبز خلقت،پاورچين پاورچين به ضيافت مي نشيند. آن جا که ميزان را بخشنده اي رئوف ومهرباني قدرتمند مي يابد،ضيافتي است رنگارنگ ومتفاوت!!از هر سو نگريستم در پهندشت گيتي مائد ه اي را آماده پذيرايي از خويش يافتم واينک بيا تا با هم شاپرک خيال را بدين ضيافت،پر پرواز داده واز خوان رحمتش رزقي روحاني بر کام تشنه مان فرو ريزيم.
1-بي گمان اين قرآن به آييني که استوارتر است،هدايت مي کند و به مومنان که کارهاي شايسته مي کنند بشارت مي دهد که براي آنان پاداشي بزرگ هست. (اسري/9)
قرآن نازل شد که به سوي ديني پايدار واستوار هدايت کند دين استوار ديني است که از هر دين ديگري بهتر خير انسان ها را در دنيا وآخرت تامين وتضمين مي کند چون موافق فطرت وناموس خلقت است.
2-و خدا از آسمان آبي فرود آورد و با آن زمين را پس از مردنش زنده گردانيد قطعا در اين امر براي مردمي که شنوايي دارند نشانه اي است (نحل/65)
فرستادن باران وزنده کردن مجدد زمين و رشد ونمو گياهانش بعد از، ازبين آن ها دليلي است بر مساله رستاخيز، همان گونه که خدامي تواند زمين را بعد از مردن دوباره زنده کند پس قادر است در ماوراي انديشه انسان اين عظمت را نيز دوباره با همان مکانيزم اوليه زنده گرداند.
3-ودر دام هاقطعا براي شما عبرتي است،از آن چه در شکم آن هاست از ميان سرگين وخون،شيري ناب به شما مي نوشانيم که براي نوشندگان گواراست. (نحل/66)
ما براي شما از ميان سر گين وخون شيري بيرون کشيديم وبه شما نوشانديم که به هيچ وجه ارآن دو آلوده نبود وبوي هيچ يک ازآن دو را به خود نداشت شيري گوارا براي آشامندگان. اين خود عبرتي است براي عبرت گيرندگان ووسيله اي است براي راه بردن به کمال وقدرت ونفوذ خدا.آيا کسي که بتواند شير را از ميان خون وسرگين،پاک نگه دارد قادر نيست انسان را مجدد زنده کند واجزاءبدنش را جمع کند.
4-اي کساني که ايمان آورده ايد از بسياري از گمان ها بپرهيزيد که پاره اي از گمان ها گناه است وجاسوسي نکنيد وبعضي ا ز شما غيبت بعضي نکند،آيا کسي از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد ؟ازآن کراهت داريد!!!پس از خدا بترسيد که خدا توبه پذير مهربان است.(حجرات/12)
بخش بزرگي از گمان هاي رايج بين مردم گمان بد وسوءظن است. پس به سوظن ها ترتيب اثر نبايد داد. دوم به دنبال گمان بد،تجسس وجست وجو در امور شخصي مردم است،که باز ما از آن نهي شديم، سوم نتيجه گمان بد،تجسس و بدگويي و غيبت کردن پشت سر مردم است،و در اين آيه از غيبت به خوردن گوشت برادر مرده شده چون در غياب فرد سخن گفته مي شود و او حضور ندارد تا از خود دفاع کند تنها بايد از خدا پروا داشته باشيم. و او را ناظر اعمال خود بدانيم.
5-وکارنامه هر انساني را به گردن او مي آويزيم وروز قيامت براي او نامه اي که آن را گشاده مي بيند بيرون مي آوريم. (اسري/13)
به تعبير قرآن اعمال انسان ونتايج آن هرگز از او جدا نمي شود وهر انساني کتاب عمل مخصوص به خودش را دارد وريز ودرشت درآن ثبت وضبط است و نتايج آن روشن و جاي هيچ انکار و عذري باقي نمي ماند. عبارت "بيرون مي آوريم" اشاره به آن دارد که همان حقايق وآثار اعمال انسان پوشيده است و در پس غفلت قرار دارد و خدا در روز قيامت همه حقايق ونتايج اعمالش را به او نشان مي دهد.
6-همان کساني که مي گويند :پروردگارا ! ما ايمان آورده ايم پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب آتش نگاه دار. (آل عمران /16)
واژه ربنا در دعاها براي اظهار بندگي در پيشگاه پروردگار است و حال آن که متقين همين گونه اند،آنان از پروردگار مي خواهند که آنان را پس از آمرزش نيز مورد فضل خود قرار داده وآنان را از آتش دوزخ محفوظ بدارد.در واقع دراين آيه به سه نعمت ايمان،آمرزش پروردگار و حفظ از آتش دوزخ اشاره شده است.
منبع :قرآن کريم خلاصه اي از تفاسير الميزان و نمونه تحقيق و تلخيص عباس پور سيف /نشر شاهد
/خ
1-بي گمان اين قرآن به آييني که استوارتر است،هدايت مي کند و به مومنان که کارهاي شايسته مي کنند بشارت مي دهد که براي آنان پاداشي بزرگ هست. (اسري/9)
قرآن نازل شد که به سوي ديني پايدار واستوار هدايت کند دين استوار ديني است که از هر دين ديگري بهتر خير انسان ها را در دنيا وآخرت تامين وتضمين مي کند چون موافق فطرت وناموس خلقت است.
2-و خدا از آسمان آبي فرود آورد و با آن زمين را پس از مردنش زنده گردانيد قطعا در اين امر براي مردمي که شنوايي دارند نشانه اي است (نحل/65)
فرستادن باران وزنده کردن مجدد زمين و رشد ونمو گياهانش بعد از، ازبين آن ها دليلي است بر مساله رستاخيز، همان گونه که خدامي تواند زمين را بعد از مردن دوباره زنده کند پس قادر است در ماوراي انديشه انسان اين عظمت را نيز دوباره با همان مکانيزم اوليه زنده گرداند.
3-ودر دام هاقطعا براي شما عبرتي است،از آن چه در شکم آن هاست از ميان سرگين وخون،شيري ناب به شما مي نوشانيم که براي نوشندگان گواراست. (نحل/66)
ما براي شما از ميان سر گين وخون شيري بيرون کشيديم وبه شما نوشانديم که به هيچ وجه ارآن دو آلوده نبود وبوي هيچ يک ازآن دو را به خود نداشت شيري گوارا براي آشامندگان. اين خود عبرتي است براي عبرت گيرندگان ووسيله اي است براي راه بردن به کمال وقدرت ونفوذ خدا.آيا کسي که بتواند شير را از ميان خون وسرگين،پاک نگه دارد قادر نيست انسان را مجدد زنده کند واجزاءبدنش را جمع کند.
4-اي کساني که ايمان آورده ايد از بسياري از گمان ها بپرهيزيد که پاره اي از گمان ها گناه است وجاسوسي نکنيد وبعضي ا ز شما غيبت بعضي نکند،آيا کسي از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد ؟ازآن کراهت داريد!!!پس از خدا بترسيد که خدا توبه پذير مهربان است.(حجرات/12)
بخش بزرگي از گمان هاي رايج بين مردم گمان بد وسوءظن است. پس به سوظن ها ترتيب اثر نبايد داد. دوم به دنبال گمان بد،تجسس وجست وجو در امور شخصي مردم است،که باز ما از آن نهي شديم، سوم نتيجه گمان بد،تجسس و بدگويي و غيبت کردن پشت سر مردم است،و در اين آيه از غيبت به خوردن گوشت برادر مرده شده چون در غياب فرد سخن گفته مي شود و او حضور ندارد تا از خود دفاع کند تنها بايد از خدا پروا داشته باشيم. و او را ناظر اعمال خود بدانيم.
5-وکارنامه هر انساني را به گردن او مي آويزيم وروز قيامت براي او نامه اي که آن را گشاده مي بيند بيرون مي آوريم. (اسري/13)
به تعبير قرآن اعمال انسان ونتايج آن هرگز از او جدا نمي شود وهر انساني کتاب عمل مخصوص به خودش را دارد وريز ودرشت درآن ثبت وضبط است و نتايج آن روشن و جاي هيچ انکار و عذري باقي نمي ماند. عبارت "بيرون مي آوريم" اشاره به آن دارد که همان حقايق وآثار اعمال انسان پوشيده است و در پس غفلت قرار دارد و خدا در روز قيامت همه حقايق ونتايج اعمالش را به او نشان مي دهد.
6-همان کساني که مي گويند :پروردگارا ! ما ايمان آورده ايم پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب آتش نگاه دار. (آل عمران /16)
واژه ربنا در دعاها براي اظهار بندگي در پيشگاه پروردگار است و حال آن که متقين همين گونه اند،آنان از پروردگار مي خواهند که آنان را پس از آمرزش نيز مورد فضل خود قرار داده وآنان را از آتش دوزخ محفوظ بدارد.در واقع دراين آيه به سه نعمت ايمان،آمرزش پروردگار و حفظ از آتش دوزخ اشاره شده است.
منبع :قرآن کريم خلاصه اي از تفاسير الميزان و نمونه تحقيق و تلخيص عباس پور سيف /نشر شاهد
/خ
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}