ایوب وقتی در رنج خود بی‌چون‌و‌چرایی، نفوذناپذیری و تفحص‌ناپذیری خدا را کاملاً درک کرد، در پی آن به نزدیکی و صمیمیت خدا متمرکز شد
 
چکیده
در تفسیر کتاب مقدس، رنج راهی است برای نزدیک شدن به خداوند. انسان بدون رنج از خداوند دور شده و از او غافل می‌شود. رنج‌ها وسیله‌ای هستند که انسان را از غفلت بیرون می‌آورند و زنگار دل انسان غافل را می‌زدایند. در فرایند رنج، انسان تنها خدا را صدا می‌زند و از او مدد می‌خواهد. او خدا را بیش از هر زمانی در کنار خود احساس می‌کند. این همان راهی است که خدا برای انسان مهیا کرده تا او به خدا نزدیک‌تر شود و تنها از او کمک بخواهد.

تعداد کلمات 732/ تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
نویسنده: عارفه گودرزوند

صمیمیت و قرب به خداوند نتیجه رنج

می‌توان از رنج ایوب، پیام نزدیکی و صمیمت او را با خداوند نیز برداشت نمود. ایوب وقتی در رنج خود بی‌چون‌و‌چرایی، نفوذناپذیری و تفحص‌ناپذیری خدا را کاملاً درک کرد، در پی آن به نزدیکی و صمیمیت خدا متمرکز شد؛ او در پی رنج، با خدا صمیمی‌تر شد.[1] بنابراین؛ می‌توان یکی از معانی رنج را، ایجاد نوعی صمیمیت با خدا دانست. انسان در هنگام مصیبت و غم‌و‌غصه، با دست به دامانِ خدا شدن و از او کمک خواستن، حس نزدیکی و قرب بیشتری به خدا می‌کند. خدا دیگر برای او مفهومی انتزاعی نیست، بلکه شخصی است که می‌شود به او نزدیک شد و از او کمک خواست.[2]
لوکیر هربرت، پسر کور مادرزادی را یادآوری می‌کند که عیسی مسیح، رنج او را فرصتی برای ابراز نزدیکی خود دانست. این‌جا اشاره به پسر بچه‌ای است که کور به دنیا آمده است و یاران مسیح از او سوال می‌کنند که آیا او به دلیل گناه پدر و مادرش کور است یا به دلیل اینکه بناست در آینده گناه کند. عیسی مسیح در این‌جا پاسخ می‌دهد که رنج برای گناه‌های ما نیست؛ رنج برای این است که خدا می‌خواهد آثار خود را در زندگی ما نشان دهد. خدا می‌خواهد قدرت خود را، دلسوزی و نزدیکی و عشق خود را به ما نشان دهد. اگر ما هرگز در موقعیتِ نیاز به خدا قرار نگیریم، هرگز احساس نیاز به او نخواهیم کرد. ما به خدا نیاز داریم و این را در اوقات سختی کشف می‌کنیم.
نمونۀ بعدی که هربرت می‌آورد مورد بیماری ایلعاذر است. بیماری ایلعاذر برای این نبود که بمیرد، برای این بود که خدا تسبیح شود و جلال او آشکار گردد و پسر خدا مسیح نیز تکریم گردد: «چون عیسی این را شنید گفت: این مرض تا به موت نیست، بلکه برای جلال خدا تا پسر خدا از آن جلال یابد.»[3] این بیماری برای آن است که آثار خدا، از جمله صمیمیت و نزدیکی خدا به انسان بتواند ثابت شود.[4]

 

بیشتر بخوانید: رنج برای بروز کمالات انسان و پرورش روح


خانم اریکسون حضور خدا را در اوقات غم، به اندازه‌ی اوقات شادی می‌داند. او معتقد است رنج مایۀ نزدیکی بیشتر ما به پدر عاشق است؛ پدری که اکثراً خود را در جایی که کمترین انتظار می‌رود، نشان می‌دهد.[5]
ما همیشه تصور دلخواه خودمان را از خدا داریم، اما رنج یکی از جاهایی است که به ما کمک می‌کند تا بُتی که از خدا ساخته‌ایم، بشکنیم و خدای واقعی را که خدای زنده ومتواضعی است، بسازیم. منظور آن است که شاید ما معمولاً بت خدای منزه و متعالی را برای خود ساخته‌ایم؛ خدایی که در تجرد و روحانیت و تعالی و تنزه در حدی است که امکان نزدیکی ما به او وجود ندارد. اما، موقعیت رنج دقیقاً همان چیزی است که به خدای متواضع‌تر و مشبه‌تر را به ما نشان می‌دهد. [6]
این درک و ایمان بود که هلن کلر را که از اوایل دوران کودکی نابینا و ناشنوا بود، قادر و توانا ساخت و موجب نزدیکی هرچه بیشتر او به خداوند گردید. او می‌گوید: «من به خاطر معلولیتم خداوند را شاکرم؛ به خاطر آنکه از طریق آن‌ها، خودم کارم و خدایم را یافته‌ام.»
دکتر ادوارد ویلسون که در سفر بازگشت از قطب جنوب به همراه دوست خود اسکات از دنیا می‌رود، این گواهی را پس از خود بر جای گذاشت:
«این را می‌دانم که حقیقت، خود خداست. برای همه کسانی که خدا را دوست دارند، این درد و رنج و مشکلات، نشانه‌هایی از او هستند. برای کسانی که خداوند را دوست ندارند و نمی‌خواهند که او را دوست بدارند، این درد و رنج‌ها فقط مایه رنجش آن‌هاست. هر دردی که ما احساس می‌کنیم و هر رنجی که ما می‌کشیم، بدون استثتاء خداوند از آن آگاه است؛ زیرا این درد و رنج محبت‌آمیزترین نوازش دستان اوست.»[7]

 

نمایش پی نوشت ها:

[1]. Steven J. Lawson, When All Hell Breaks Loose, Navpress Publishing Group, USA, 1993, p:245.          
[2]. The many faces of Evil: Theological Systems and the Problems of Evil, p. 31.
[3]. یوحنا 4: 11
[4]. Loekyer, Herbert, Dark threads the weaver needs, Publisher: Workman Publishing, p. 76.
[5]. Joni Eareckson, Teda, Finding God in Hidden Places, Harvest House Publishers, January 1, 2010, p. 54.
[6]. Unmapped Darkness: Finding God's Path through Suffering, p. 51.
[7]. Callahan, Sidney, The Christian view of suffering, Crossroad Book, 2007, p. 157.

منابع:

    - کتاب مقدس.
    - Steven J. Lawson, When All Hell Breaks Loose, Navpress Publishing Group, USA, 1993.
    -  The many faces of Evil: Theological Systems and the Problems of Evil.
    - Loekyer, Herbert, Dark threads the weaver needs, Publisher: Workman Publishing.
    -  Joni Eareckson, Teda, Finding God in Hidden Places, Harvest House Publishers, January 1, 2010.
    -  Unmapped Darkness: Finding God's Path through Suffering.
    - Callahan, Sidney, The Christian view of suffering, Crossroad Book, 2007.