امام مهدی (علیه السّلام) مظهر كمال
امام مهدی (علیه السّلام) مظهر كمال
امام مهدی (علیه السّلام) مظهر كمال
نويسنده : محمد مهدي خالقي
هدايت
وقتي به جهان و موجودات مينگريم آنها را يك مجموعة منظم و داراي نظام كه در مسيري معين رو به سوي هدفي خاص حركت ميكند ميبينيم. اين حركت حركتي به سوي كمال است، و همة موجودات به سوي كمال در حركتاند. اصولاً تمام حركتها در جهان نوعي حركت كمالي هستند بدين معني كه خداوند هر موجودي را كه آفريده، او را به كمال خاص خود رهنمون گشته است.1
در تعاليم كتاب آسماني و آموزههاي معصومين(ع) چنين روايت ميشود كه:
جهان منظم و داراي هدف بوده (هدايت عامه) انسان هم موجودي هدفمند و داراي هدف خاص و براي رسيدن به اين هدف (هدايت خاص انسان) هم عقل و اختيار (به عنوان ابزاري دروني) و پيامبران و كتب آسماني (به عنوان ابزاري بيروني لازم و ضروري ميباشند.
خداوند متعال كه آفرينندة انسان است، بهترين كس براي خبر دادن از آينده و دادن برنامه براي سعادت انسان است. پيامبران را براي ابلاغ اين اخبار و برنامهها به بشر، مبعوث نموده است.
علي(ع) دليل بعثت پيامبران را چنين بيان مينمايند:
خداوند پيامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه متناسب با خواستههاي انسانها، رسولان خود را پي در پي اعزام كرد تا وفاداري به پيمان فطرت را از آنان باز جويند و نعمتهاي فراموش شده را به يادآورند. و با ابلاغ احكام الهي حجت را بر آنها تمام نمايند و توانمندي پنهانشده عقلها را آشكار ساخته، نشانههاي قدرت خدا را معرفي نمايند.2
در ادامه خطبه مولا چنين ميفرمايند:
خداوند هرگز انسانها را بدون پيامبر، يا كتابي آسماني، يا برهاني قاطع و يا راهي استوار رها نساخته است. 3
بنابراين فلسفة ارسال رسل و انزال كتب، بيان و ترسيم راه الهي همراه با حجتها و برهانهاي قاطع و احكام روشن در هدايت انسان ميباشد.
امام(ع) دربارة دليل بعثت نبيّ اكرم و وجود ايشان، به تكميل دوران نبوّت اشاره نموده، ميفرمايند:
تا اينكه خداوند سبحان براي وفاي يه وعدة خود و كامل گردانيدن دوران نبوّت، حضرت محمد(ص) را مبعوث كرد. پيامبري كه از همة پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود و نشانههايش شهرت داشت تولدش بر همه مبارك بود.4 در كتب آسماني قبل از پيامبر اكرم(ص) تمامي مشخصات آن حضرت ذكر شده بود. چنانچه در قرآن آمده است:
كساني كه به آنان كتاب (آسماني) داديم (يهود و نصاري) محمد(ص) را همانند فرزندان خود ميشناسند.5
ضرورت نصب امام
رسول گرامي اسلام(ص) در ميان شما مردم جانشيناني برگزيد كه تمام پيامبران گذشته براي امتهاي خود برگزيدند، زيرا آنها هرگز انسانها را سرگردان رها نكردند و بدون معرّفي راهي روشن و نشانههاي استوار، از ميان مردم نرفتند.6
همه پيامبران و حجّتهاي الهي آمدهاند تا اين شرايط براي انسان فراهم شود. هر چند ايشان نهايت سعي خود را نمودهاند امّا به دليل شرايط زماني و مكاني و دشمنان، هيچكدام از آنها نتوانستهاند اين شرايط را به نحو كامل فراهم نمايند. البّته در پرتو نور الهي پيامبران و امامان(ع) افراد شايستهاي در هر دوره به درجات عالي انساني و ايماني رسيدهاند كه بسيار محدود ميباشند، امّا همه آحاد جامعه نتوانستهاند از اين شرايط استفاده كنند و به كمال مطلوب برسند. زيرا اگر اينگونه نبود ميبايست در يك برهه از زمان هيچ فرد مشرك و ملحدي در جامعه وجود داشته باشد.
همه پيامبران انسانها را وعده به آمدن نبيّ اكرم(ص) دادهاند چنانكه در مطلب قبل آورديم مولا علي(ع) در مورد پيامبر گرامي اسلام فرمودند:
(خداوند) از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود. 7
نبّي اكرم(ص) و ائمّه معصومين(ع) هم وعده به آمدن حضرت صاحبالامر(عج) دادهاند و وعده نمودهاند كه در زمان اين حجت الهي تمام شرايط براي رشد و كمال انساني فراهم ميگردد و همه انسانها در اين زمان به كمال ميرسند.
اسباب كمال در حكومت مهدوي
1. مهمترين عامل و مهيا كنندة تمام شرايط، «منوّر شدن زمين به نور الهي» است و خداوند با عنايت ويژهاي كه به آن حضرت دارد، خود، شرايط ظهور و تحقق آرمانهايشان را فراهم ميسازد. در روايات از اين موضوع، تعبير به اشراق گرديده است از جمله مفضل بن عمر گويد از امام صادق(ع) شنيدم كه ميفرمودند:
همانا چون قائم(ع) قيام كند زمين به نور پروردگارش روشن ميشود.8
2. همچنانكه از اسم حضرت(مهدي) پيداست ايشان به همة امور، كاملاً هدايت شدهاند و هيچ امر مخفي بر ايشان پوشيده نيست. بنا به فرمايش امام صادق(ع) كه ميفرمايند:
زيرا او بر امري پوشيده هدايت ميشود.9
در نتيجه ديگران را نيز از جمله به امور مخفي و پوشيده هدايت ميكند.
3.ايشان صاحب حكومت عدلاند. حضرت صاحب عدل مطلق، فراگير، جهان شمول و بدون قيد هستند، امام زينالعابدين(ع) در اين باره ميفرمايند:
امام مهدي(ع) زمين را از قسط و عدل پر ميگرداند.10
بنابراين در آن نظام روحيّه التيام، خوگرفتن دلها به يكديگر بر جان و روح حاكم ميگردد. اينهمه دزدي، خيانت، جنايت و قانون گريزي كه در جوامع بشر ديده ميشود دليل عمدهاش وجود جور و ستم در قوانين حاكم بر كشورها و يا جور و ستم در مقام تطبيق و اجراي قوانين است.
مولا علي(ع) نتيجة رابطة عادلانه بين حاكم و مردم را چنين بيان مينمايند:
آنگاه كه مردم حقّ رهبري را ادا كرده و زمامدار حقّ مردم را بپردازد، حقّ در آن جامعه عزّت مييابد و راههاي دين پديدار و نشانههاي عدالت برقرار و سنّت پيامبر پايدار ميشود. پس روزگار اصلاح شده، مردم در تداوم حكومت اميدوار، و دشمن در آرزوهايش مأيوس ميگردد.11
آنچه مسلّم است اينكه فقط در زمان حضرت مهدي امام زمان(ع)، اين شرايط به وجود ميآيد، يعني هم والي حقّ رعيت و مردم را به كمال رعايت ميكند و هم مردم حقّ والي را. البته والياني چون مولا علي(ع) حقّ رعيّت را به تمامي و كمال آن ادا نمودهاند امّا طرف ديگر يعني مردم اين استعداد و آمادگي را نداشتند كه حقّ والي خود يعني مولا علي(ع) را رعايت نمايند. نه تنها ايشان را همراهي نكردند بلكه در بسياري از موارد در مقابل ايشان ايستادند و حتّي جنگها بر عليه ايشان به راه انداختند و نهايتاً حضرت را به شهادت رساندند.
قابل توجه اينكه زماني يك حاكم، يا هيئت حاكمة يك كشور ميتوانند عدالت را در جامعه گسترش دهند كه زمينة روحي پياده شدن عدل توسط مردم فراهم شده باشد. اگر عدل بودن دستوري ـ هرچه عادلانه و به حق ـ از سوي مردم درك نشود، هر چند حاكم يا حاكمان تلاش نمايند باز هم در مقام اجرا با مشكل روبرو ميشوند. براي مثال اگر بهترين قوانين راهنمايي و رانندگي در كشوري طرّاحي شده و خبرهترين افراد براي اجراي آن نظارت داشته باشند تا زماني كه مردم ضرورت آنرا درك نكنند، ارتكاب تخلفات توسط گروهي از آنان امري بديهي است. قبضهاي سنگين جريمه در ارتباط با رانندگي گواهي روشن بر اين مطلب است.
حال ببينيم در زمان حضرت صاحبالامر براي مردم چه اتّفاقي ميافتد و به زباني ديگر مردم زمان حكومت حضرت وليعصر(ع) چه خصوصيّتي خواهند داشت كه آمادگي پذيرش قوانين عادلانه حضرت را به كمال دارند:
اول، علم در زمان حضرت به كمال ميرسد يعني حضرت وليعصر(ع) پرده از تمامي علوم مقدور بشر برداشته، آن را به كمال در اختيار مردم قرار ميدهند. شاهد اين موضوع كلام گهربار حضرت امام صادق(ع) است كه ميفرمايند:
علم و دانش بيست و هفت حرف (بيست و هفت شاخه و شعبه) است تمام آنچه پيامبران الهي براي مردم آوردند دو حرف بيش نبود و مردم تاكنون جز آن دو حرف را نشناختهاند. اما هنگامي كه قائم ما قيام كند، بيست و پنج حرف (بيست و پنج شاخه و شعبه) ديگر را آشكار و در ميان مردم منتشر ميسازد و دو حرف ديگر را به آن ضميمه ميكند تا بيست و هفت حرف آن منتشر گردد.12
دوم، شعور و احساس مردم بسيار بالا ميرود به حدّي كه ميتوانند اين نظام عادلانه را تحمل و حتي خود، در اجراي آن نقش اساسي داشته باشند.
حضرت صادق(ع) ميفرمايند:
هنگامي كه قائم ما قيام كند خداوند آنچنان گوش و چشم شيعيان ما را تقويت ميكند كه ميان آنها و قائم (رهبر و پيشوايان) نامهرسان نخواهد بود. با آنها سخن ميگويد و سخنش را ميشنوند و او را ميبينند در حالي كه او در مكان خويش است (و آنها در نقاط ديگر جهان).13
سوم، به آنها حكمت داده ميشود كه مهمترين عامل در ايجاد شرايط اجراي عدالت در جامعه است، زيرا نشانگر درك بالاي مردم آن زمان و انجام امور بر اساس عقل و خرد است و كسي كه حكيم باشد كار خلاف عقل انجام نميدهد. امام باقر(ع) ميفرمايند:
در زمان حضرت صاحب، به خلق، تا آنجا حكمت داده ميشود كه زن در خانة خود حكم ميكند به كتاب خداوند و سنت رسول خدا.14
اما رهبري و اجراي عدالت حضرت مهدي(عج) چه خصوصيّاتي را داراست و چگونه ميتواند عدالت، فضايل، مكارم اخلاقي و در يك كلام تمام خوبيها را بر جهان حاكم نمايد.
اولاً: امام زمان(ع) بندگان خدا را براي خدا دوست دارد و براي او همه بندگان خدا يكسان و مساوي هستند، چه مرد و چه زن چه كوچك و چه بزرگ و هر نژاد و قوم كه باشند. البته اين سيرة همه اجداد طاهرين ايشان(ع) بوده است بر خلاف اكثر حاكمان كه مردم را براي خود و در جهت منافع خودشان ميخواهند. امام علي(ع) ميفرمايند:
مردم من شما را براي خدا ميخواهم و شما مرا براي خودتان.15
امام زمان(ع) نيز مردم را براي خدا ميخواهد و كسي كه مردم را براي خدا بخواهد تنها حكم خدا را بر ايشان جاري ميسازد.
ثانياً: دانش امام دانشي وسيع و گسترده است و احاطة كامل به همة ابعاد عدالت و فرودگاههاي آن دارد. اميرالمؤمنين(ع) در اينباره ميفرمايند:
زره دانش بر تن دارد و با تمامي آداب و معرفت كامل آن را فرا گرفته است.16
ثالثاً: حكم و قضاوت ايشان است كه زمينة اجراي عدالت را فراهم مينمايد. زيرا حضرت با علم الهي حكم نموده و براي حكم دادن نياز به بيّنه و دليل ندارد و خود، گناهكار و خاطي را با علم خدايي كاملاً ميشناسد. امام صادق(ع) فرمودند:
دنيا به پايان نخواهد رسيد تا اينكه مردي ازما اهل بيت خروج نمايد. در حالي كه با حكم و داوري مينمايد و از مردم بيّنه و دليل نميخواهد.
4. زمين تمام ذخاير و ثروتهاي خود را در اختيار حضرت قرار ميدهد و امام آنها را در بين مردم تقسيم مينمايند، مردم تا آنجا غني ميشوند كه هيچ فردي كه بتوان به او صدقه داد پيدا نميشود. امام صادق(ع) ميفرمايند:
در زمان ظهور (حضرت مهدي(ع)) زمين گنجهاي خود را آشكار سازد، بدان سان كه مردم در روزي زمين گنجها را ببينند و براي احسان كردن به كسي به وسيلة مال خود يا دادن زكات به او جست وجو كنند، ولي هيچ كس را نيابند كه احسان يا زكات را بپذيرد و مردم به واسطة آنچه خداوند بدانها روزي كرده همگي بي نياز و توانگر شوند.18
به همين دليل كسي نيازي نميبيند كه به حقوق ديگران تجاوز نمايد و هر كس هر چه بخواهد در اختيار دارد. البته رشد عقلي، علمي و ايماني انسانها اين امر را تقويت مينمايد. امام باقر(ع) وجود امنيت و برادري در آن زمان را بدينگونه بيان مينمايند:
به هنگام رستاخيز امام قائم(ع) آنچه هست دوستي و يگانگي است، تا آنجا كه هر كس هر چه نياز دارد از جيب ديگري برميدارد بدون هيچ ممانعتي.19
جمعبندي
پی نوشت ها در دفتر مجله محفوظ است.
منبع:ماه نامه موعود - شماره 84 /س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}