مراقبت از موها

نوينسده: اکرم صادق زاده (کارشناس بهداشت)



امروزه به اثبات رسيده است تغذيه مناسب، ميزان خواب و استراحت کافي، پرهيز از مصرف داروهاي خود تجويزي، ورزش، عدم استعمال سيگار و دوري از استرس به فرد کمک مي کند تا مويي با وضعيت مناسب داشته باشد؛ در زير به نکات مؤثر در حفظ سلامت مو و مواردي که سلامت موها را به خطر مي اندازند اشاره مي شود:
-اسيدهاي چرب از عوامل اصلي تشکيل دهنده روغن هاست. اسيدهاي چرب غير اشباع امکان دفع کلسترول اضافي بدن را فراهم مي کند بنابراين بدن از کلسترول خلاص مي شود. اين مهم بر مو تأثير زيادي مي گذارد. مصرف چربي هاي حيواني بايد تا حد ممکن کاهش يابد و به جاي آن از روغن هاي گياهي استفاده شود؛ توصيه مي شود مصرف گوشت هاي چرب، لبنيات چرب، غذاهاي کنسروي و مواد غذايي از اين قبيل را به حداقل برسانيد.
-پروتئين در حيات و بازسازي بافت ها نقش دارد. سلول هاي مو به طور دايم در حال تجديد و بازسازي است و کمبودهاي پروتئيني موجب بروز مشکلاتي براي مو مي شود. مو از پروتئين به عنوان منبع حياتي استفاده مي کند.توجه داشته بايد هرگز در مصرف پروتئين ها زياده روي نکنيد. مصرف بيش از حد پروتئين براي بدن مضر بوده و شما را از داشتن موهاي زيبا محروم مي سازد.
-مصرف بيش از حد مواد قندي صدمات زيادي به سلامت فرد وارد مي سازد که از آن جمله مي توان چاقي را نام برد که خود زمينه ساز ابتلا به بيماري هاي مختلف است.
قند نياز دارد، هرگز نبايد در مصرف آن زياده روي نمود.
هر چند بدن بسته به فعاليت جسمي فرد به مقدار مشخصي مواد قندي طبيعي نياز دارد. ولي آن چه نگران کننده است زياده روي در مصرف اين مواد است که امروزه بسيار رواج پيدا کرده است.
-در برخي مواقع لازم است فرد از مکمل استفاده کند. مکمل ها در رفع کمبودها و اختلالات متابوليکي که موجب مشکلات زيادي براي مو مي شود، مؤثر است. کمبودهاي غذايي زيبايي مو را مي زدايد و موجب شکننده شدن و ريزش مو مي گردد. البته بهتر است در مورد ميزان مصرف مکمل ها با يک متخصص مشورت شود.
-از ميوه و سبزي جات تازه بهره ببريد. انواع سبزي جات و ميوه جات را به صورت پخته و خام مورد مصرف قرار دهيد. اين مواد در سلامت مو مؤثرند.
-مايعات به مقدار کافي بنوشيد. به جاي نوشابه هاي گازدار، چاي و قهوه از آب ميوه و سبزي جات تازه و انواع دم کرده و جوشانده هاي مناسب استفاده کنيد.
-از سشوآر وبرس زدن بيش از حد موها خودداري شود. هم چنين موي خود را خيلي در معرض روش هايي مانند فر زدن، صاف کردن، بي رنگ کردن و... قرار ندهيد.
اين روش ها مخصوصاً اگر به شيوه نادرست انجام شود، صدمات جبران ناپذيري به موي فرد وارد مي سازد.
-بستن سفت موها در پشت سر به موي شما آسيب مي رساند. هم چنين استفاده از گيره، کش و گل سرهاي سفت نيز موجب کشيدگي موها و آسيب به موها مي گردد.
-درصورت احساس هر نوع مشکلي در موهاي خود،چه بهتر که قبل از هر اقدامي به متخصص پوست و مو مراجعه نماييد؛ چرا که ممکن است مشکل شما ناشي از بروز يک بيماري در بدنتان باشد؛ همان طور که گفته شد بروز بعضي از بيماري ها ريزش موها را به همراه دارد.
-سعي کنيد تا حد ممکن از خوددرماني دوري کنيد.
منبع: ماهنامه تغذيه و سلامت شماره 72