چو 100 آمد، 90 هم پيش ماست!

نويسنده:




ترفندهايي براي يک انتخاب رشته عاقلانه

هر کسي با کمترين حد توانايي ذهني مي تواند آن برگه سفيد کذايي را بر دارد و از اول تا آخرش را پر کند وبالاخره يک رشته اي در يک جايي قبول شود. همه دعوا سر اين است که کجا و چه رشته اي. اين وسط موسسه ها معجزه مي کنند و مي توانند شما را با رتبه پنج رقمي تان بفرستند دانشگاه هاي خفن، سخت در اشتباهيد. آخر آخرش چند تا ترفند است که آنها ممکن است بدانند شما ندانيد؛ چيزي مثل همين ترفندهايي که اين زير برايتان رديف کرده ايم.
*اگر از دو سال فرجه اي که به پسرهاي مشمول مي دهند، استفاده کرده ايد و امسال حتماً بايد دانشجو شويد، اصلاً نگران نباشيد. شما که در کنکور مويي سپيد کرده ايد، بهتر از هر کسي مي دانيد که در صورت قبولي در هر کدام از دوره هاي روزانه دانشگاه سراسري و عدم ثبت نام در آن، يک سال از کنکور دادن محروم مي شويد. اگر مي خواهيد براي بار چندم شانس خودتان را در کنکور امتحان کنيد ولي از سربازي مي ترسيد، تعداد انتخاب هاي غير انتفاعي، پيام نور و شبانه فهرستتان را زياد کنيد. اين جوري ، هم از چنگ سربازي خلاص مي شويد، هم مي توانيد ترم دوم دانشگاه تان را مرخصي بگيريد و براي کنکور سال بعد آماده شويد. اگر در کنکور سال بعد هم ناکام مانديد، دلتان خوش است که دانشجوي يک جايي هستيد و چند واحدي هم پاس کرده ايد.
*دانشگاه ها معمولاً در صورت داشتن سوابق تحصيلي درخشان المپياد يا نمره هاي خوب در ترم اول تحصيلي، امکان انتقالي به دانشگاه بهتر يا تحصيل در يک رشته بهتر را به دانشجوهاي ممتاز مي دهند ولي يادتان باشد تعداد افرادي که مي توانند از اين قانون ها استفاده کنند و جنس شان جور در بيايد، انگشت شمارند. به اميد اينکه بعد به يک رشته مهندسي انتقالي مي گيريد، رشته هاي علوم پايه يک دانشگاه خوب را انتخاب نکنيد. با اين وضعيت اگر قانون عوض شود، دستتان بد جوري توي پوست گردو مي ماند.
*اگر رشته هاي غير متمرکز هم شما را به خودشان علاقمند کرده اند، عجله نکنيد چون در هر فهرست فقط دو رشته غير متمرکز مي توانيد انتخاب کنيد. آنها را براي انتخاب اول و دوم بگذاريد، اين جوري چون قبولي تان در اين رشته ها قبل از امتحان عملي قطعي نيست، رايانه سازمان سنجش کد رشته هاي بعدي را هم بررسي مي کند. آن وقت اگر رشته متمرکزي را که در آن قبول شده ايد، دوست داشتيد، در جلسه امتحان عملي آن دو تاي ديگر حاضر نمي شويد و يک دل سير دور هم مي خنديم.
*در توضيح خيلي از رشته هاي شبانه مي نويسند دانشگاه در قبال تامين خوابگاه تعهدي ندارد. دانشگاه هاي دولتي تعهد نمي دهند که اگر احياناً نشد، خجالت زده روي شما نباشند. با يک تحقيق ميداني يا تلفني ساده مي توانيد ته و توي شرايط امسال اين دانشگاه ها را دربياوريد. البته بايد حسابي حواسشان باشد که همين طور سرخوش و خوشحال جايي را انتخاب نکنيد که با اين وضعيت اجاره خانه ها، شب ها در به در دنبال گرمخانه باشيد و آن قدر سخت بگذرد که آخر هر هفته گوله کنيد شهر خودتان.
*هرچقدر هم رتبه تان خوب شده باشد، باز هم لطف کنيد و 100 تا کد رشته سازمان سنجش را در فرم خود پر کنيد. خود من هم که اينجا نشسته ام و نفسم از جاي گرم بلند مي شود، دليل اين کار عجيب و غريب را نمي دانم ولي تا بوده، همين بوده! البته پله اول را که يادتان نرفته، همين جوري براي پر کردن فهرست، هرچي را دم دستتان آمد، ننويسد.
اگر آدم انعطاف پذيري باشيد و تعداد رشته شهرهايي که از آنها متنفر هستيد، زياد نباشند، جا کم هم مي آوريد.
منبع:مجله همشهري جوان شماره 222