احمدشاه مسعود (12) یادداشت ها

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون



مرکز تعليمي

دو شب را جهت انجام يک سلسله امور در تالقان سپري نمودم و دوشب ديگر را با استفاده از فرصت در خانه گذشتاندم(کذراندم) و در ضمن بعضي چيزهاي ضروري را که در تعليمات لازم بود با خود پائين آوردم. در پهلوي همه(درکنار همه این ها) مريضي پسرکم واحوال خانه نسبت وخامت مريضي وي نيز سبب شد تا با يک برادر داکتر يکجا دو شبي را در پيو بگذرانم.

دو روزي را که در تالقان سپري نمودم مصروفيت(مشغولیت) زيادي داشتم. داير کردن مجلس مسوولين کميته ها که هر پانزده روز بايد دايرشود عمده ترين کاري بود که طي مدت اقامتم بايد انجام ميدادم. لله الحمد مجلس داير شد. کار گذشته کميته ها مورد بررسي قرار گرفت و براي پانزده روز آينده پروگرام کار داده شد.
کميته سياسي بازهم در کار خود موفق نبود و از جمله کارهايي به ايشان سپاريده شده بود، صرف(صرفا) يکي را انجام داده بودند و آنهم ناقص.
کارهاي نظامي که عمده آنرا جمع آوري قومندانان کندک ها تا خدمه تشکيل مي داد خوب بود.

کار کميته مالي روند هميشگي خود را داشت و وظايف محوله خود را انجام داده بودند. کميته تعليم و تربيه لست معلمين را ترتيب ولي آنها را دسته بندي نکرده بود و در قسمت داير کردن سيمينار معلمين نيز که بايد مقدمات شان ترتيب مي شد از خود کم کاري نشان داده بود.
کميته عمران و بازسازي بجز کار سرک فرخار و ورسچ و سروي بعضي مناطق که در تمام قسمت ها مصروف کار بود ديگر وظايف عمده‌اي نداشت کارشان نورمال بود.
تا حال از کميته فرهنگي هيچ نماينده‌ي در جلسات اشتراک نه نموده ولي تا جائيکه من با ايشان در تماس هستم برادران تلاش دارند و کارشان خوب است.
کميته تفتيش نيز از دواير ديدن کرده و راجع به اصول کار آنها خود را وارد و جداول لازم را براي مطالعه من تهيه نموده بودند.

مکتب خسده

پيروزي هاي من هميشه بعد از شکست ها بوده. چه شکست انسان را متوجه نواقص اش مي سازد و انسان با اراده و هدفمند نه تنها از شکست مايوس نميشود، بلکه در مقابل با درد و سوز و لجاجت بيشتر بکار ادامه مي دهد. من امشب دقيق چنين حالتي را دارم. عدم بدست آوردن پيروزي هاي نظامي طي امسال، بخصوص در جنگ اخير خواجه غار مرا بر آن داشته تا بيشتر از پيش تلاش نمايم و در جهت رسيدن به هدف هيچ فرصتي را از دست ندهم. اگر چه جنگ خواجه غار را نميتوان يک شکست ناميد. چه ما دست به عمل وسيع نزديم که خداي ناخواسته ناکام مانده باشيم. سه پوسته ايکه قرار بود اشغال شود در عوض يک پوسته اضافه تر يعني چهار پوسته اشغال شده.

مرکز تعليمي

ورقه اطلاعيه را امروز خواندم که نشان مي داد دشمن قصد دارد به تعداد بيست چين ماشين محاربوي(جنگی) و ده چين تانک غولپيکر به خواجه غار انتقال بدهد. تانک ها و ماشين هاي محاربوي مذکور فردا يا پس فردا با قطار حامل مهمات سلاح ثقيل و مواد غذائي و غيره از طريق دشت ارچي عازم خواجه غار خواهد شد.
من قبلاً جهت جلوگيري از رسيدن قطار مذکور به خواجه غار به کندک پنجم وظيفه داده بودم تا در منطقه مناسبي جلو قطار را بگيرد يا حد اقل خساراتي به قطار برساند. برادران از چندين روز بدينطرف مصروف(مشغول) فعاليت هستند و دشمن نيز از تصميم و آمادگي ايشان اطلاع حاصل نموده است.
در گذشته ما نمي دانستيم که تعداد وسايط زرهي دشمن به اين ... .

کپی و استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منابع اصلی و نقل از راسخون بلا مانع است.

منابع سلسله مقالات احمد شاه مسعود:

با تشکر فراوان از عوامل سایت احمد شاه مسعود
www.ahmadshahmassoud.com
www.fa.wikipedia.org
www.massoudhero.com
www.irdiplomacy.ir
www.azmoone-melli.com
www.ebtekarnews.com
کتاب احمد شاه مسعود شهيد راه صلح و آزادي، مجيب الرحمن رحيمي،بنياد شهيد مسعود، 1۳۸۲