با باورهاي مختلف مردم ايران آشنا شويد(2)

تهيه كنندگان : عبدالامير كربلايي و ف. مدرك
منبع:راسخون



باورهاي مردم مشهد

1. هر كس ،روز شنبه پياز بخورد، دولتمند خواهد شد
2. اگر كسي دير از مسافرت بيايد ، جارو را وارونه رو به قبله مي گذارند تا زود بيايد.
3. روز يكشنبه هر كس به حمام برود ديوانه خواهد شد.
4. اگر الاغ نشسته عرعر كند ،صاحبش خواهد مرد.

باور هاي مردم در گز

1. اگر كلاغي صبح زود، پشت بام يا روي ديوار خانه بانگ زند، معتقدند كه خبر خوشي مي رسد يا مسافرشان از سفر مي آيد
2. در آستانه در نمي نشينند تا دچار بهتان نشوند.
3. هر گاه مرغي مثل خروس بخواند ،آن را شوم ميدانند و مي كشند.

باور هاي مردم سنگسر

1. روز قبل از عروسي پير زنان در بستر عروس و داماد ميخوابند. زيرامعتقدند كه اين كار باعث عمر طولاني آنها مي شود
و بسيار نمونه هاي ديگر مي توان از فرهنگ عاميانه مردم ايران آورد كه در نوع خود هم جالب و شنيدنيست و هم ميتوان به علل و ريشه هاي پيدايش و يا از بين رفتن آنها پرداخت كه در اين مجال نمي گنجد.
ایران، سالانه 2 میلی متر باریك‌تر می شود
فرسایش خاک ایران 5 برابر کشورهای آسیایی
ایران، سالانه 2 میلی متر باریك‌تر می شود
سالانه 2 میلی‌متر از سطح رویی خاك كشور فرسایش یافته و روانه خلیج فارس و خزر می‌شود. به گزارش شبکه خبر، رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اعلام این خبر افزود: فرسایش خاك، در ایران، روند صعودی داشته، به طوری كه فرسایش خاك در كشور، 5 برابر متوسط كشورهای آسیایی است. "محمد امینی" اضافه كرد: 125 میلیون هكتار، از 163 میلیون هكتار وسعت كشور، در معرض فرسایش آبی است. در گزارش های غیر رسمی تاكنون بارها ایران از نظر شدت و حجم فرسایش خاك، دومین كشور آسیب پذیر جهان اعلام شده است. با وجود این تاكنون نهادهای مربوط، از انتشار هر گونه گزارش جامعی در این باره خودداری كردند.
فرسایش خاك در بخش های زیادی از طبیعت، باعث گسترش بیابان زایی و فقر می‌شود.
نمودار تاریخی ایران و جهان، نگاهی تطبیقی به رویدادهای تاریخی و تمدن اقوام، سرزمینها و ملتها، از آغاز تاکنون

موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب

تاریخ آغاز و انقراض بیشتر ملت های قدیمی، حادثه های مهم و روابط با یکدیگر را به جای آنکه بخوانید، در یک نگاه ببینید. درباره ایران علاوه بر این رویدادها، در روی نقشه های هم مقیاس، می توانید وسعت آنرا در دوره های تاریخی تماشا کنید و با مرزهای امروزی بسنجید.

نمودار: تاریخی ایران و جهان در واقع نگاهی تطبیقی به رویدادهای تاریخی و تمدنی اقوام، سرزمین ها و ملت هاست. از 2/5 میلیون سال قبل تا 1357 شمسی.
در این تاریخ گویا که به صورت پرده ای از قرون و اعصار در مقابل دیدگان شماست، ایران و جهان را یکباره در کنار هم خواهید دید.
عصر یخبندان، انسانهای هوشمندی که از 200 هزار سال قبل می زیسته اند... سامی ها، بابلی ها، ایرانی ها و تمدن های اولیه از 5 هزار سال قبل در مصر و سند و ایلام، مسیر حرکت اقوام مختلف جهان، چینی ها، یونانی ها و سلت ها که توانسته اند کشورهای مختلفی را در تصرف خود داشته باشند و در این مسیر طولانی نگاه می کنیم به 500 سال قبل از میلاد، زمانی که کنفوسیوس در چین و داریوش و کوروش در ایران بودند و زمانی که عصر طلایی یونان آغاز شده و هرودت و سقراط در آن عهد می زیسته اند و عصر ابرقدرتی هخامنشیان و ضرب اولین سکه طلای ایرانیان در 500 سال قبل از میلاد، سپس به حدود تاریخ 600 میلادی می رسیم. تولد حضرت محمد(ص) در مکه معظمه، آغاز تاریخ هجری و همزمانی بنای سن صوفیه در 532 میلادی عصر ژوستی نین و پایان عصر دو ابر قدرت ایران و رم و آغاز قرون وسطی و ساخت دانشکده پزشکی جندی شاپور، و باز در حدود سال های 1500 میلادی عصر اکبر شاه در هند و آغاز جنگهای ایران و عثمانی و اتحاد لهستان و لیتوانی و فتح آتن توسط عثمانی ها و تشکیل امپراتوری اسپانیا و پرتغال و امپراتوری رم مقدس و قتل عام پروتستان ها و همزمان در ایران دوران حکومت شاه اسماعیل اول و نفوذ پرتغالی ها در خلیج فارس و اصلاحات امیر کبیر که در سال 1850 همزمان با لوئی ناپلئون و مترنیخ صدر اعظم آلمان و در طرف دیگر جهان، جنگ های کریمه و استقلال مصر و حضور فرانسه در الجزایر...
در این نمودار وقایع جهان به سالهای میلادی-شمسی-قمری به صورت خط زمان ترسیم گردیده و شما با گذر از این خط می توانید نوع حکومتها و وقایع رخ داده در کشورها را در یک زمان مورد نظر ببینید.
در قسمت پایین نمودار مساحت ایران در دوران های مختلف، تعداد و نام سلسله های ایرانی را خواهید دید و مساحت ایران را که در زمان هخامنشیان 11 میلیون کیلومتر مربع بوده و در زمان صفویه به 3/5 میلیون کیلومتر مربع تقلیل یافته و امروز به یک میلیون و 648 هزار کیلومتر رسیده و کشورهای ایجاد شده و قسمت های از دست رفته ایران را مشاهده خواهید کرد.

منابع:

1. فرهنگ مردم (فولكلور ايران)-سيد علي مير نيا-نشر پارسا-1378
2. فرهنگ عاميانه مردم ايران-صادق هدايت-نشر چشمه-1378
3. زمينه فرهنگ مردم-جلال ستاري-نشر ويراستار-1370
4-http://www.fasleno.com
5-http://khschool.ir/
6-http://www.khorasannews.com
7-http://www.kalemeh.ir
8- http://naturalresourcesfu.blogfa.com/
9- http://iraneco.blogfa.com
10- http://www.4so.com