لذت خواب راحت براي سالمندان





خواب خوش و راحت نه تنها مايه نشاط و شادابي روح انسان است، بلكه يكي از عوامل اصلي تندرستي و سلامت جسمي به شمار مي‌رود.اگر يك شب خواب كافي نداشته باشيد، يا در محيطي نامناسب و غيرمعمول بخوابيد، در طول روز احساس بدي خواهيد داشت كه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم بر زندگي و ارتباطات اجتماعي‌تان تأثير مي‌گذارد.
سالمندان بيش از جوانان و حتي ميانسالان به خواب مناسب و كافي مطابق با شرايط جسمي و روحي دوران كهولت نياز دارند، چون ضعف و ناتواني دوران كهولت، توان پايداري در برابر ناملايمات از جمله بي‌خوابي را از افراد كهنسال سلب مي‌كند.پژوهشگران سالمندي (ژرونتولوژيست‌ها) بر اين عقيده‌اند كه خواب كافي و راحت براي سالمندان بيش از همه لازم است.
با اين همه آنان، افراد پير و جوان را از رفتن به بستر پيش از احساس خواب‌آلودگي بر حذر داشته‌اند و مي‌گويند: هرگاه پيش از احساس خواب‌آلودگي، يا نياز به استراحت و خواب به بستر برويد، پس از مدتي از بي‌خوابي كسل مي‌شويد و ناگزير از بستر برمي‌خيزيد و تكرار خوابيدن و برخاستن، باعث كسالت مي‌شود، چنين حالتي در عين حال توان پرداختن به كارهاي ديگر را نيز از شما مي‌گيرد و هنگام روز كسل و بي‌حوصله مي‌شويد و توان انجام هيچ كاري را نداريد.
روانپزشكان، يكي از راه‌هاي مقابله با بي‌خوابي‌هاي شب را صرف‌نظر كردن از خواب بعدازظهر مي‌دانند و به‌ويژه سالمندان را از خوابيدن و عادت كردن به خواب بعدازظهر منع مي‌كنند و مي‌گويند: چنانچه نمي‌توانيد از خواب بعدازظهر چشم‌پوشي كنيد، فاصله خواب بعدازظهر تا شب را تا آنجا كه ممكن است طولاني‌تر كنيد.
تنظيم برنامه خواب و خوابيدن سر ساعت معين، يكي ديگر از توصيه‌هايي است كه براي پرهيز از بي‌خوابي‌هاي شب و داشتن خواب راحت و كافي توصيه شده است. پژوهشگران مي‌گويند: از بستر فقط براي خوابيدن استفاده كنيد و حتي اگر ضعف و سستي بر شما چيره شده است، از تماشاي تلويزيون يا مطالعه كتاب و روزنامه در بستر خودداري كنيد، چون اين روش به تدريج براي شما به صورت يك عادت درمي‌آيد و تأثير نامطلوبي بر خواب راحت هنگام شب مي‌گذارد.
استحمام پيش از رفتن به بستر نيز تأثير مطلوبي بر خواب خوش شب دارد. سالمندان بهتر است طوري وقت خود را تنظيم كنند كه فاصله زيادي ميان دوش گرفتن و به بستر رفتن به وجود نيايد.
هنگام شب و نزديك شدن وقت خواب از خوردن و آشاميدن هرچه ممكن است باعث بي‌خوابي شود، به‌ويژه تركيبات كافئين‌دار مانند قهوه و چاي پرهيز كنيد. سالمندان بهتر است پس از غروب از آشاميدن تركيبات كافئين‌دار بپرهيزند.شرايط اتاق خواب از نظر دما و بستر به ويژه در مورد سالمندان نيز بر خواب راحت شب تأثير دارد، به طوري كه تغيير دماي اتاق خواب و شرايط بستر، مانع از خواب كافي و مناسب خواهد شد.
منبع: روزنامه اطلاعات