امروزه، دیدن کد QR بر روی هر کالایی و در صفحه تبلیغات روزنامه‌ها، کالاهایی که برای منزل خریداری می‌کنید و یا حتی اقلام غذایی چندان غیر معمول نیست. اما کد QR چیست و چگونه کار می‌کند؟ برای پاسخ به این سوالات، اجازه دهید کدهای QR را بیشتر معرفی کرده و آنها را رمزگشایی کنیم.
آیا می‌دانستید که اگرچه کدهای QR در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما در واقع بیش از یک دهه است که از آنها استفاده می‌شود؟ کد QR برای اولین بار در سال 1994 توسط یکی از شرکت‌های تابعه گروه تویوتا (یکی از سازندگان بین المللی قطعات خودرو)، به نام DENSO WAVE تولید شده است. امروزه با نقش چشمگیری که تکنولوژی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند، چندان تعجب برانگیز نیست که به زودی هزینه خرید روزنامه را با یک کد QR پرداخت کنید. یا مثلا برای خرید یک اپلیکشین  گوشی همراه و یا سفارش غذا، خیلی ساده و راحت فقط گوشی خود را بر روی کد QR آن گرفته و در عرض چند دقیقه آن را اسکن کرده و رمزگشایی کنید. زیرا کد QR تنها یک تصویر از کدهای سیاه و سفید می باشد که می‌توان با استفاده از یک گوشی همراه آن را اسکن و رمزگشایی کرد.

 

کد QR چیست؟

کد QR یک نوع بارکد ماتریسی است که همچنین به عنوان کد 2 بعدی شناخته می‌شود. این کد برای اولین بار با این هدف طراحی شده بود تا برای قطعات خودرو مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، استفاده از آن در چند سال اخیر در خارج از صنایع خودرو نیز افزایش چشمگیری داشته است. کد QR دارای مزیت‌هایی نسبت به کد استاندارد UPC یا کدهای خطی است، از جمله اینکه ظرفیت ذخیره سازی گسترده و قابلیت خوانده شدن فوق العاده سریعی دارد.
کد QR می‌تواند اطلاعات متنوعی را در خود بگنجاند. آدرس صفحه اینترنت، قیمت یک محصول، آدرس و یا متن و عکس و اطلاعاتی این چنینی می‌توانند در کد QR بارگذاری شوند.

 

اجزای یک کد QR

این کد از تعدادی ماژول‌های سیاه و سفید ساخته شده است که در یک چند ضلعی منظم (و یا به صورت ساده‌تر، یک مربع) چیده شده‌اند. یک کد QR استاندارد می‌تواند شامل 7k کاراکتر باشد. اجزاء یک کد QR عبارتند از چهار حالت استاندارد داده، که شامل داده های الفماری، عددی، بیناری و کانجی است. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد کد QR به دست آورید.
 

ژنراتور کدQR  چگونه کار می‌کند؟

ژنراتور کد QR داده‌ها را به یک کد QR تبدیل می‌کند. مقدار داده‌هایی که می‌توانند بر روی کد QR ذخیره شوند، بستگی به حالت (نوع داده ورودی)، ابعاد نماد و سطح اصلاح خطا دارد. ژنراتور کد QR سیستمی است که داده‌ها را در الگوی زیگزاگ قرار می‌دهد و سپس با الگوهای هم تراز و بلوک‌های تصحیح خطی تعویض می‌شود که کد QR را می‌سازد. ژنراتور کد QR داده‌ها را به اکتت‌ها (8 بیت طولانی) تبدیل می‌کند و تعداد بیت‌ها در طول هر زمینه بسته به کد گذاری و نسخه‌ای که استفاده می‌شود، متفاوت است.

 
عملکرد کد ژنراتور QR
     
انواع کد گذاری تعداد بیت ها تعداد عبارات
رمز گذاری عددی 10 بیت بازای هر 3 رقم
کد گذاری الفماری 11 بیت بازای هر 2 کاراکتر
رمز گذاری بایتی 8 بیت بازای هر کاراکتر
رمز گذاری کانجی 13 بیت بازای هر کاراکتر


کد QR از کد Reed-Solomon (RS) استفاده می‌کند که می‌تواند به طور خودکار 15 اشتباه در هر بلوک را اصلاح کند، بنابراین پیچیدگی رمزگشایی الگوریتم را کم می‌کند. چهار سطح این کد عبارتند از:
سطح L، که به طور خودکار می‌تواند 7٪ از کلمات کد را بازیابی کند.
سطح M، که می‌تواند به طور خودکار 15٪ از کلمات کد را بازیابی کند.
سطح Q، که می‌تواند به طور خودکار 25٪ از کلمات کد را بازیابی کند.
سطح H، که می‌تواند به طور خودکار 30٪ از کلمات کد را بازیابی کند.
اکثر ژنراتورهای کد QR به صورت آنلاین در دسترس هستند؛ برای این منظور، تمام کاری که باید انجام دهید این است که داده‌ها را وارد کنید تا ترجمه شده و بر اساس آن کد تولید کنید، که می‌تواند بر روی کالای مورد نظر شما چاپ شود.
 

QR ریدر چگونه کار می‌کند؟

رمز گشایی اطلاعات در حال حاضر بیشتر شبیه به یک بازی کودکانه است، زیرا شما برای تفسیر کد QR به اسکنرهای ویژه‌ای نیاز ندارید. همه کاری که شما باید انجام دهید این است که با یک دوربین کد QR را اسکن کنید. تلفن همراه شما تصویر کد را به فرمت متن تبدیل می کند و بعد از اینکه شما نرم افزار مخصوص آن را نصب کردید، این کد را برای شما تفسیر می‌کند و می‌خواند. هنگامی که تلفن همراه شما اطلاعات موجود در کد QR را پردازش کرد، می‌توانید متن یا تصویری که درون کد QR تعبیه شده است را رمزگشایی کنید. ژنراتورهای کد QR دارای یک طراحی هوشمندانه هستند که اجازه می‌دهد که کد در هر جهتی خوانده شود، یعنی حتی اگر بخشی از کد آسیب ببیند، شما می‌توانید اطلاعات آن را بخوانید.

ژنراتورهای کد QR دارای یک طراحی هوشمندانه هستند که اجازه می‌دهد که کد در هر جهتی خوانده شود، یعنی حتی اگر بخشی از کد آسیب ببیند، شما می‌توانید اطلاعات آن را بخوانید.
با مطالعه چگونگی عملکرد کد QR، استفاده و درک آن نسبتا ساده‌تر می‌شود. با توجه به این که می‌توان آنها را به صورت چاپی و یا الکترونیکی مورد استفاده قرار داد، یک تکنولوژی رو به رشد است. شاید زمان زیادی تا آن روز باقی نمانده باشد که بتوانید از کدهای QR در برنامه‌های آموزشی و تحصیلی استفاده کنید، کافی است کد مورد نظرتان را اسکن کرده و به همه اطلاعاتی که در مورد آن دوره نیاز پیدا خواهید کرد، دستیابی پیدا کنید. اگرچه هدف اولیه از ساخت این کدها پیشرفت و ارتقای کدهای UPC بود اما امروزه کاربردهای آن بسیار فراتر از این هدف اولیه شده است. قابلیت‌های استفاده از کدهای QR بی انتهاست و می‌تواند موارد متنوعی را شامل شود. فقط کافیست کمی فکر کنید و خلاقیت به خرج دهید!


 

برگرفته از سایت techspirited