خاطراتي از اسيران سرافراز جنگ تحميلي (1)

نويسنده: مهيا زاهدين لباف

هوا صليبيه (آب از نو مي آيد)

هر زمان که بازرسان صليب سرخ جهاني براي بازديد به اردوگاه مي آمدند، عراقي ها آب لوله کشي اردوگاه را وصل مي کردند و آب جريان مي يافت. به همين سبب، براي اطلاع ديگران از بازديد صليب سرخ، اصطلاحاً مي گفتند: «آب از نو مي ياد».

آب و علف

آب و علف به نوعي غذا گفته مي شد که محتويات و مخلفات آن فقط شامل آب و علف (به اصطلاح سبزي) بود و عراقي ها آن را به نام قورمه سبزي در برنامه غذايي اردوگاه موصل قرار داده بودند، ولي اثري از گوشت و ديگر مخلفات نبود.

آزماشگاه

بچه ها به شکنجه گاه ، آزمايشگاه مي گفتند؛ چون در آنجا بود که تأثير دعا و عمق ايمان و مقاومت آزادگان آزمايش مي شد.

آفت عراقي

در اردوگاه موصل 3، عده اي از برادران اقدام به باغباني و کاشت سبزيجات در محوطه اردوگاه کرده بودند. گاهي تمام يا قسمتي از محصول اين باغچه به وسيله عراقي ها سرقت مي شد.در اين هنگام، بچه ها مي گفتند محصول آفت عراقي زده.

ابوالمشاکل

عراقي ها به افرادي که هميشه دردسر ايجاد مي کردند و در مسائلي که در اردوگاه پيش مي آمد، دخيل بودند، «ابوالمشاکل» لقب مي دادند.

آنتن (بي سيم)

به افرادي گفته مي شد که اخبار مربوط به آسايشگاه و اسرا را به منظور دريافت امکانات بيشتر و يا خيانت به خارج انتقال مي دادند.

ابن ملجم

لقب يکي از نظاميان عراقي بود که با کوچک ترين بهانه اي به شکنجه اسرا مي پرداخت.(1)

اولين فرمانده اسير

در 8 مهر ماه 1359 با خيانت و راهنمايي عده اي خود فروخته که با عنوان «جوانان خلق عرب» فعاليت مي کردند، مزدوران عراقي در شهر سونگرد با خشونت و وحشي گري، خانه و اموال مردم را به آتش کشيدند. در اين جنايت، منازل نيروهاي وفادار به انقلاب بيشتر مورد تعرض قرار گرفت. فرمانده شجاع سپاه پاسداران سوسنگرد به نام حبيب شريفي به عنوان اولين فرمانده اسير به اسارتگاه رفت.

اولين زن اسير (2)

20 مهر ماه 1359 ساعت 9 صبح، يک آمبولانس وارد خط مقدم جبهه خرمشهر شد تا به ياري رزمندگان بشتابد. دختر پرستاري که داخل آمبولانس بود، به همراه چند سرباز، به محاصره عراقي ها در آمد. «فاطمه ناهيدي» که اکنون عضو هيأت علمي دانشگاه بهشتي است، اولين زن مسلمان ايراني بود که به اسارت در آمد. وي مي گويد: «عراقي ها تصور مي کردند، يک مهره مهم از ارتش ايران را دستگير کرده اند. براي اين پيروزي با هلهله و شادي تيرهاي هوايي شليک مي کردند. بعد از چند روز، سه خواهر ديگر دستگير شدند».

اولين طرح موضوع مبادله اسرا (3)

اولين بار، طرح موضوع مبادله اسراي جنگي در قطع نامه 582 مطرح شد.در بند 4 قطع نامه 582 که به اتفاق آرا در 24 فوريه 1986 به تصويب رسيد، چنين آمده است: «مصرانه مي خواهد مبادله کامل زندانيان جنگي ظرف مدت کوتاهي پس از قطع مخاصمات با همکاري کميته بين المللي صليب سرخ انجام شود».

اولين گروه آزاده(4)

26مرداد1369، اولين گروه از مرز خسروي واقع در کرمانشاه وارد خاک وطن شدند. در هشت سال دفاع مقدس، 45 هزار نفر به اسارت نيروهاي عراقي در آمدند و 25 هزار نفر نيز مفقود الاثر شدند.

اولين اثر درباره آزادگي (5)

اولين اثر چاپ شده درباره آزادگي، داستان کوتاه اسيران، نوشته محمد خليل زاده بود که در سال 1366 در مجموعه داستان قهرمان جنگ به چاپ رسيد.

اولين کتاب از مجموعه خاطرات آزادگان(6)

اين کتاب را نام رمل هاي تشنه به همت دفتر ادبيات و مقاومت منتشر شد.جعفر ربيعي نويسنده کتاب، مدت 29 ماه در اردوگاه رژيم عراق بود.

اولين سرود جنگ(7)

اولين سرود، در روزهاي اول جنگ تحميلي ساخته شد، مردم آن را با نام جنگ جنگ تا پيروزي مي شناسند. اين سرود ساخت احمد علي راغب، شاعر سبزواري بود که اسفنديار قره باغي آن را اجرا کرد.

اولين اثر سينمايي(8)

اولين اثر پس از شروع جنگ فيلم «مرز» به کارگرداني جمشيد حيدري بود.

پي نوشت :

1-مطالب اين بخش برگرفته از سايت: http://www.tebyan.net/index.aspx? = 29318
2-محمد خامه يار، اولين هاي دفاع مقدس، ره پويان، 1383، چ3، صص 161 و 162.
3-همان،ص165.
4-همان.
5-همان.
6-همان، ص166.
7-همان، ص283.
8-همان،ص283.

منبع: اشارات، شماره 123