بداية الحكمه

نويسنده: حافظ فرزانه

علامه سيد محمد حسين طباطبائي (م 1402 ه‍.‍ .ق)
بداية الحكمه كتاب ارزنده و نفيسي است كه به وسيله مؤلّف گرانقدر، فيلسوف عالي مقام در موضوع فلسفه به رشته تحرير در آمده و حاوي يك دورة كامل فلسفه است. مؤلّف در اين كتاب نظرات فلسفي خود را بيان كرده و اقوال ساير فلاسفه بزرگ اسلامي به خصوص مشرب شيخ الرئيس و ملا صدرا را مطرح نموده و نقد و بررسي كرده است. اين كتاب از جايگاه والائي برخوردار بوده و از متون درسي فلسفه در حوزه هاي علميه و دانشگاه ها و مراكز مختلف ديگر مي باشد.
اين کتاب داراي سبك روان و نظمي بي نظير است، بدين جهت از بدو نگارش مورد توجه علماء، فضلاء و طالبان فلسفه قرار گرفته و به جهت سبك كلاسيك و روان، مورد استقبال مؤسسات آموزشي قرار گرفته است و بر آن شروح و ترجمه هاي متعددي از جمله ترجمه علي رباني گلپايگاني, علي شيرواني, محسن غرويان, محمد علي گرامي و حسين حقاني زنجاني عرضه شده است.
كتاب بدايه در يازده مرحله و هر مرحله در چند فصل تنظيم شده و مؤلف در هر فصل به مناسبت به اشكالات وارده جواب داده و آنها را نقد و بررسي مي كند.
مؤلّف در مقدمة كتاب به تعريف فلسفه، حكمت، موضوع و غايت فلسفه پرداخته و از كليات مباحث وجود، شروع و در مراحل ديگر موضوعات فلسفه را به ترتيب بيان كرده است.
اين كتاب در يك جلد به زبان عربي توسط مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي (بي تا) به چاپ رسيده است.
منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه