از امیر مؤمنان (علیه السلام): نان را گرامی شمارید، که خداوند عزوجل آن را از برکات آسمان فرستاده و از برکات زمین بیرون آورد، پرسیدند اکرام آن چیست؟ فرمود: گرامی داشتن نان آن است که دور و زیر پا نریزید. (ریخت و پاش )

و از آن حضرت (علیه السلام): نان را گرامی بدارید که خداوند عزوجل آن را از برکات آسمان فرستاده است، پرسید: گرامی داشتن نان چیست؟ فرمود: وقتی بر سفره گذارده شد به انتظار غذای دیگری نباشید (به آن به چشم بی اعتنایی منگرید).

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوندا! به نان ما برکت ده! و بین ما و آن جدایی میانداز، که اگر نان نباشد نماز نمی خوانیم (نمی توانیم بخوانیم ) و روزه نمی گیریم، و واجبات الهی را انجام نمی دهیم.

از امام صادق (علیه السلام) که فرمود: نان را گرامی بدارید که برای ایجاد آن همه موجودات بین عرش و زمین بکار افتاده اند. و از آن حضرت: بدن آدمی بر نان پایه گذاری شده است.


در نان جو

از امام ششم: قوت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نان جو و شیرینی او خرما، و خورشت او روغن زیتون بود.

از حضرت رضا (علیه السلام): برتری نان جو بر نان گندم چون برتری ماست بر مردم، هیچ پیغمبری (صلی الله علیه و آله و سلم) نبود مگر آن که برای خورندگان نان جو دعا می کرد، و نان جو وارد هیچ بدنی نشود جز آن که همه بیماریها از آن بیرون رود، نان جو قوت پیامبران و غذای نیکان است، و خداوند ابا دارد که خوراک انبیاء را به اشقیا دهد.

از امام صادق (علیه السلام): اگر خداوند در چیزی بیشتر از جو شفا سراغ داشت همان را خوراک انبیاء قرار می داد.


در نان برنج

از آن حضرت (علیه السلام): هیچ چیز، مانند برنج در بدن مسلمین وارد نشده است، که بیماری را از بدن بیرون می کشد. و نیز فرمود: برنج داروی خوبی است، و طبیعت آن خنک است، از هر بیماری عاری می باشد.

از حضرت رضا (علیه السلام)، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بهترین غذای دنیا و آخرت گوشت و برنج است.


در نان ارزن

از امام ششم (علیه السلام): ارزن به معده سنگینی ندارد و خوردن آن با شیر لینت بیشتری می دهد و برای معده نافع تر می باشد.


منبع : حوزه نت