عربستان ، القاعده و 11 سپتامبر

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون



روزنامه نیویورك تایمز از وجود مداركی خبر داده بود كه نشان می‌دهد خاندان سعودی به حملات 11سپتامبر كمك كرده‌اند.
روزنامه نیویورك تایمز مدعی شد وكلای خانواده‌های قربانیان11 سپتامبر مداركی دارند كه حمایت مالی اعضای خاندان سلطنتی سعودی از القاعده را ثابت می‌كند.
روزنامه نیویورك تایمز گزارش داد این وكلا گزیده‌هایی از مداركی را كه در میان چیزهای دیگر از طریق كنار هم قرار دادن قطعات اسناد لو رفته سازمان اطلاعات آمریكا جمع‌آوری كرده بودند، در اختیار این روزنامه قرار دادند.
این مدارك، كه در اصل در صدها هزار صفحه ارائه شده بودند، نشان می‌دهد كه چگونه خاندان سلطنتی سعودی با استفاده از واسطه‌ها و مسیرهای تامین مالی، پول در اختیار افراد مسلح در افغانستان و بوسنی می‌گذاشت.
طبق این گزارش، مدارك نشان می‌دهد كه شاهزاده محمد ‌الفیصل در سال 1998 از طریق یك نماینده چكی به مبلغ یك میلیارد ریال سعودی (267 میلیون دلار) به یكی از رهبران ارشد طالبان داده است.
در ادامه آمده است: شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز و دیگر اعضای خاندان سلطنتی نیز در یك گزارش سازمان اطلاعات آلمان به استفاده از یك موسسه خیریه عربستان به عنوان محلی برای انتقال این پول‌ها متهم شده‌اند.
این گزارش از پاكستان به عنوان یك منبع دیگر كمك ‌های مالی نام برده بود.
این خانواده كه با دولت بوش روابط مستحكمی داشت، همچنین مظنون به تقویت افراد مسلح و استخدام عوامل آنها با استفاده از واسطه ‌هایی از جمله "كمیسیون عالی عربستان برای كمك به بوسنی " است.
این گزارش با بیان اینكه 15نفر از 19 رباینده هواپیماهای مسافربری كه به برج‌های دوقلوی مركز تجارت جهانی و پنتاگون برخورد كرده بودند ظاهرا سعودی بودند نه عراقی، ادامه می‌دهد: 5 نفری كه به خاطر اتهامات مرتبط در بازداشت آمریكا هستند مسئولیت حملات را بر عهده گرفته‌اند.
با تمامی این اوصاف وكلای خانواده پادشاهی تلاش زیادی برای توقف این حركت انجام نداده و ادعاهای فوق را رد كرده‌اند. آقای " مایكل كلاگ " اهل واشنگتن كه در این پرونده وكالت شاهزاده محمد الفیصل سعودی را بر عهده دارد می‌گوید: " با مشاهده تمام مداركی كه خانواده‌ها جمع كرده‌اند، كوچكترین مدركی دال بر ارتباط عربستان سعودی با حملات 11سپتامبر ندیدم. "
هيچكس به درستي نمي داند اين اسناد و مدارك كه همگي مهر «خيلي محرمانه» دارند چطور از بايگاني سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) به دست وكلاي خانواده هاي قربانيان 11 سپتامبر رسيده است.
گمانه زني هاي بسياري پس از وقوع حملات 11 سپتامبر پيرامون رابطه برخي چهره هاي برجسته خاندان سلطنتي عربستان سعودي با القاعده مطرح شد اما دولت اين كشور در هر مورد اين ادعاها را رد كرده بود.

اولين نشانه ها

دستگاه اطلاعاتي آلمان اولين بار در سال 2002 ميلادي و به فاصله اندكي پس از حملات 11 سپتامبر با ارسال نامه اي محرمانه براي سيا از دستيابي به شواهدي پرده برداشته بود كه مويد حمايت امير سلمان بن عبدالعزيز و ساير اعضاي خاندان آل سعود از چند موسسه تامين منابع مالي براي گروه هاي تروريستي در بوسني، پاكستان و ايالات متحده بود كه تحت پوشش سازمان هاي خيريه فعاليت مي كردند.
در بين اسناد تقديمي به دادگاه متن استشهادنامه اي به چشم مي خورد كه در آن شاهدي افغان سوگند ياد كرده بود شخصا شاهد ملاقات نماينده اعزامي شاهزاده تركي الفيصل، رئيس پيشين دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي و سفير رياض در ايالات متحده تا اواخر سال 2006 ميلادي با يكي از رهبران القاعده براي تحويل چكي يك ميليارد ريالي (267 ميليون دلاري) بوده است.

پوشش ديپلماتيك

سفارت عربستان سعودي در واشنگتن دي سي ، پايتخت ايالات متحده از موضع گيري در قبال اين خبرها اجتناب ورزيد اما گفته مي شود چند مقام بلندپايه سعودي در تماس با عالي ترين مقامات آمريكايي خواستار جلوگيري از ادامه انتشار چنين خبرهايي در رسانه هاي آمريكايي شدند.
رد دادخواست عليه عربستان در رابطه با حادثه 11 سپتامبر از سوي دادگاه عالي ايالات متحده
و همه این ها در حالی است که دادگاه عالي آمريكا با وجود مداركي دال بر حمايت مالي عربستان سعودي از القاعده، اقامه دعوا عليه اين كشور را نپذيرفت.
به نقل از پايگاه خبري "لنتا "، دادگاه عالي آمريكا از بازبيني مجدد تصميم دادگاه و اقامه دعوا در ارتباط با اعضاي خانواده سلطنتي عربستان سعودي به اتهام شركت در سازماندهي حادثه 11 سپتامبر 2001، امتناع كرد.
اين دادخواست از سوي اعضاي خانواده كشته شدگان و مجروحان حادثه 11 سپتامبر ارائه شده بود. در اين دادخواست، كه متجاوز از هفت هزار نفر آن را ارائه داده بودند، تاكيد شده بود كه دولت پادشاهي عربستان از تروريست ها حمايت مالي كرده است.
دادگاه عالي ايالات متحده آمريكا در تصميم خود ( در تیر ماه سال 88) اين اطلاعات را در نظر نگرفت و بر حكم قضايي پيشين درباره ممنوعيت اقامه دعوا عليه دولتي مستقل، بر اساس قانون سال 1976 آمريكا، استناد كرد.
به نوشته آژانس خبري "رويترز "، قبلا دولت "باراك اوباما "، رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا، از دادگاه عالي خواسته بود اقامه دعوا عليه عربستان سعودي را نپذيرد.
روزنامه "نيويورك تايمز " نيز در اين رابطه مي نويسد، تا زماني كه عربستان سعودي يكي از هم پيمانان كليدي واشنگتن در خاورميانه محسوب مي شود، آمريكا تصميم بي منفعت و نامناسبي در رابطه با رياض اتخاذ نخواهد كرد.
به طور کلی و حتی بدون داشتن مدرکی خاص، ارتباط القاعده و خانواده بن لادن با عربستان سعودی حداقل تا قبل از حملات 11 سپتامبر کاملا آشکار است.

جزئیات بیشتر

در سال 2003 برخي از مقامات آمريكا چند بار از خبري شگفت انگيز پرده برداشتند. اين مقامات اعلام كردند كه اعضاي خاندان سلطنتي عربستان سعودي پيش از 11 سپتامبر و پس از آن بارها با بن لادن ملاقات داشته اند.اين مقامات مي گويند سال ها است كه برخي از شاهزاده هاي سعودي در مخفي گاه هاي بن لادن در افغانستان با وي ملاقات مي كنند و گاهي اوقات همراه «سلطان ترور» به «قوش بازي» كه ورزش مورد علاقه عرب ها است مشغول بوده اند. ژنرال «واينه داونينگ» كه رياست بخش مبارزه با تروريسم دولت جورج بوش را سابقا برعهده داشته است، در اين زمينه به موارد جالبي اشاره مي كند. او اكنون يكي از مفسران شبكه خبري NBC آمريكا است. داونينگ مي گويد: « آنها از كشور خارج مي شوند و با اسامه بن لادن ملاقات مي كنند، به اختلاط مي نشينند و در چادرهاي كوچك به صرف غذايي ساده مي پردازند.
آنها همچنين در كنار بن لادن قوش بازي و اسب سواري مي كنند. آن وقت به كشورشان عربستان باز مي گردند و موضوع ملاقات و گفت وگو با بن لادن را به يك راز و موضوعي مخفي تبديل مي كنند.داونينگ در ادامه مي افزايد كه سعودي ها نه تنها با بن لادن ارتباط داشته اند بلكه از طريق پرداخت پول به سازمان القاعده تلاش مي كنند تا از حملات احتمالي اين سازمان به عربستان سعودي جلوگيري كنند. داونينگ با تاكيد بر اينكه كمك هاي مالي با پوشش امور خيريه صورت مي گيرد پرداخت پول در قبال امنيت را يك قانون نانوشته خوانده و مي گويد: «سازمان القاعده معتقد است تا زماني كه سعودي ها كاري به كار اين سازمان نداشته و ادب را رعايت كنند، القاعده نيز عليه عربستان دست به اقدامي نخواهد زد.»
«شاهزاده تركي الفيصل» در مركز اتهامات مربوط به كمك هاي مالي خاندان سعودي به القاعده قرار داشت. فيصل سال ها به عنوان يكي از روساي پرقدرت امور اطلاعاتي در عربستان مشغول فعاليت بوده و اكنون در سمت سفير پادشاهي عربستان در انگليس انجام وظيفه مي كند. شاهزاده فيصل در مصاحبه اي با شبكه NBC هر نوع ارتباط و معامله با بن لادن را تكذيب كرد و گفت: «اين ها اتهاماتي كاملا دروغين هستند و هيچ مبنايي ندارند.» اما اكنون اتهامات جديدي عليه تركي مطرح شده است. براساس اين اتهامات وي دو بار با «ابوزبيده»، رئيس بخش استخدام عوامل سازمان القاعده و طراح عمليات هاي اين سازمان ديدار كرده است.
ژنرال «پوسنر» نويسنده كتاب جنجال برانگيز «چرا آمريكا خوابيد؟» گفته است كه سعودي ها با القاعده معامله كردند. وي در كتاب خود آورده است: «سازمان القاعده تا زماني كه دور از عربستان به ايجاد مشكل مشغول باشند از الطاف سعودي ها برخوردار است.» پوسنر مي نويسد «براساس اظهارات زبيده بي شك القاعده با سعودي ها معامله كرده است. سعودي ها به اين سازمان گفته اند كه شما به مبارزه خود مشغول باشيد اما در كشور پادشاهي عربستان فعاليت نكنيد. در ساير كشورها دست به عمليات بزنيد. ما به شما كاري نداريم و خواستار استرداد بن لادن هم نخواهيم شد. همچنين به شما قول مي دهيم كه كمك هاي مالي به سازمان القاعده ادامه يابد.»اما تركي الفيصل بار ديگر اين اتهامات را تكذيب مي كند و مي گويد: «القاعده نه تنها عليه آمريكا اعلام جهاد كرد بلكه عليه كشور پادشاهي عربستان نيز وارد اقدام شد و يكي از مسئوليت هاي من به عنوان رئيس امور اطلاعاتي عربستان اين بود كه بن لادن را تعقيب كرده و او را به دادگاه بكشانم.»
پوسنر همچنين در بازجويي هاي خود سه شاهزاده سعودي ديگر و يك ژنرال نيروي هوايي پاكستان را نيز به عنوان حاميان سازمان القاعده معرفي كرده است. با اين حال روند بازجويي از ابوزبيده بسيار بحث برانگيز بود. معلوم نيست كه آيا به وي سرم حقيقت خورانده اند يا نه. سيا اين موضوع را انكار مي كند. مقامات اطلاعاتي آمريكا مي گويند كه ابوزبيده در بازجويي ها مكررا سخنانش را نقض مي كرده و داستانش را تغيير مي داده است.او بازجويانش را با دروغ هايي در مورد احتمال حمله القاعده به پل ها و بانك هاي آمريكا فريب مي داد.آيا ابوزبيده واقعا با شاهزاده هاي سعودي و ژنرال نيروي هوايي پاكستان ارتباط داشته است؟ اما آنها ديگر زنده نيستند تا حقيقت را آشكار كنند. شاهزاده هاي سعودي يكي پس از ديگري از دنيا رفتند و ژنرال پاكستاني نيز 7 ماه پس از اعترافات زبيده در يك سانحه كشته شد.شاهزاده تركي مي گويد: «آنها هيچ ارتباطي با بن لادن و القاعده نداشتند و همين واقعيت است كه زدن اتهام به آنان را بسيار تنفرانگيز جلوه مي دهد زيرا آنها مرده اند و ديگر نمي توانند از خود دفاع كنند.»
سعودي ها بالاخره ضربه خود را از القاعده دريافت كردند. اين سازمان رياض را مورد هدف قرار داد كه در اثر آن 35 نفر از جمله 9 آمريكايي كشته شدند. ژنرال داونينگ در اين مورد مي گويد: «من تصور مي كنم كه اين واقعه يك تحول عمده در همكاري آمريكا با عربستان و سركوب مخالفين در اين كشور به وجود آورد زيرا سعودي ها پس از اين حمله با اين واقعيت مواجه شدند كه اگر نتوان القاعده را تهديدي بسيار جدي براي حكومت خاندان آل سعود به حساب آورد اما دست كم بايد اين واقعيت را پذيرفت كه نيروهاي اين سازمان قادر هستند زيان هاي جدي اي را به اين خاندان وارد آورند.
مهم ترين مقام هاي سعودي مورد اتهام به شرح زير هستند:

شاهزاده حسين الفيصل

دختر «شاه فيصل» با شاهزاده «بندر بن سلطان» سفير سعودي در آمريكا ازدواج كرد. منابع نزديك به اف بي آي مي گويند دختر فيصل بين سال هاي 1998 تا 2002، 51هزار دلار براي «مجده ابراهيم همسر «اسامه بسنان» فرستاده است.مقامات سعودي مي گويند اين مبلغ در اصل يك كمك خيرخواهانه براي درمان بيماري تيروئيد مجده ابراهيم بوده است. اما منابع مذكور گفتند كه برخي از چك هاي مربوط به اين كمك در وجه سه فرد ديگر صادر شده اند. اين افراد عبارتند از : «اسامه بسنان»، «ژانت بسنان» كه هنوز هويتش كاملا مشخص نيست و «مانا البيومي، همسر «عمر البيومي». بازرسان اف بي آي مي گويند كه عمر البيومي «خالدالمظهر» و «نواف الهضمي» از هواپيماربايان 11 سپتامبر را پيش از اين حادثه كمك كرده است. به گفته اين بازرسان البيومي در ژانويه سال 2000 به اين دو نفر در «سن ديه گو» پناه داده است.

شاهزاده بندر بن سلطان

سفير عربستان سعودي در آمريكا دهه ها است كه شخصيتي مهم در واشنگتن محسوب مي شود. بن سلطان اگر چه با روساي جمهور پيشين و مقامات ارشد آمريكا رابطه دوستانه اي داشته است در عين حال هميشه يكي از منتقدان سياست هاي آمريكا در خاورميانه بود. همسر او حيفا الفيصل به يك زوج سعودي كه در سن ديه گو زندگي مي كردند كمك خيرخواهانه ارسال كرد. اف بي آي گفته است كه اين كمك در نهايت به دست هواپيماربايان حادثه 11 سپتامبر رسيده است.

عمر البيومي

حيفا الفيصل بخشي از كمك هاي خيريه را به دست « مانا البيومي » كه گمان مي رود همسر « عمر البيومي » است رسانده است. برخي از بازرسان اف بي آي معتقدند كه عمر البيومي يكي از اعضاي مهم القاعده بوده است كه در فراهم آوردن مقدمات حملات 11 سپتامبر 2001 به واشنگتن و نيويورك نقش حساسي ايفا كرده است.به گفته اف بي آي البيومي دو تن از هواپيماربايان 11 سپتامبر را در شهر سن ديه گو مستقر ساخته و اجاره دو ماه آپارتمان آنان را در اين شهر در اختيارشان قرار داده است. البيومي مقدمات مربوط به دريافت كارهاي امنيت اجتماعي و نام نويسي در مدارس پرواز را براي اين دو هواپيما ربا انجام داد. البيومي 2 ماه پيش از 11 سپتامبر به انگليس رفت. وي در آنجا بازداشت شد و مورد بازجويي قرار گرفت. اما بعد به دليل نبودن مدرك كافي آزاد شد .البيومي پس از اين واقعه ناپديد شد و گمان مي رود كه به عربستان سعودي بازگشته باشد.

ماناالبيومي

وي يكي از سه نفري است كه چك هاي ارسالي حيفا الفيصل را دريافت كرده است. براساس گزارش هاي يكي از اتحاديه هاي سن ديه گو همسر البيومي كه با نام «منال احمد بقادر» شناسايي شد به اتهام دزدي از يك فروشگاه به همراه همسر بسنان دستگير شد. براساس اين گزارش ها اين دو زن گناهكار شناخته و به پرداخت جريمه محكوم شدند. هيچ مدرك مستدلي براي اثبات اين موضوع كه مانا البيومي همان بقادر باشد وجود ندارد.

ژانت بسنان

ژانت بسنان نيز يكي از سه نفري است كه چك هاي حيفا الفيصل را دريافت كرده است. تاكنون هويت بسنان كشف نشده است و هنوز روشن نيست كه آيا وي با اسامه بسنان ارتباطاتي داشته است يا نه.

اسامه بسنان

اسامه بسنان يك تاجر سعودي است كه همراه همسرش مجده ابراهيم و 6 فرزندش در سن ديه گو آمريكا زندگي مي كنند. بسنان از بندر بن سلطان سفير عربستان در آمريكا خواسته بود كه در پرداخت هزينه هاي درماني همسرش او را كمك كند. بن سلطان اين موضوع را به همسرش حيفا الفيصل واگذار كرد.قرار شد 15 هزار دلار در قالب چك هاي 2 هزار دلاري طي هر ماه به دست بسنان برسد. ارسال اين چك ها از سال 1999 آغاز و در ماه مه 2002 به پايان رسيد. براساس اطلاعات به دست آمده از برخي منابع اين فقط همسر بسنان نبوده كه چك هاي مذكور را دريافت مي كرده بلكه برخي از چك ها در وجه اسامه بسنان، ژانت بسنان و مانا البيومي كه گمان مي رود همسر عمر البيومي باشد نيز صادر شده اند. بسنان و همسرش در روز 22 اوت دستگير شده و پيش از بازگرداندن آنها به كشورشان به مدت 85 روز به اتهام نقض قوانين مهاجرت بازداشت شدند. بسنان طي مصاحبه اي در 26 نوامبر تاكيد كرد كه مبالغ چك ها تماما صرف پرداخت هزينه هاي درماني شده اند و هرگز به شخص ثالثي داده نشده اند.وي اعتراف كرد كه در يك مسجد در سن ديه گو با البيومي آشنا شده است.

مجده ابراهيم

مجده ابراهيم يك شهروند اردني است. بازرسان اف بي آي هنوز نتوانستند در مورد علت ارسال برخي از چك هاي مربوط به هزينه هاي درماني وي از سوي همسر سفير عربستان در آمريكا براي اشخاص ديگر، توضيح مستدلي پيدا كنند.

خالد المظهر

المظهر يكي از هواپيمارباياني بود كه هواپيماي پرواز 77 خطوط هوايي آمريكا را در روز 11 سپتامبر به ساختمان پنتاگون زدند. المظهر يك شهروند سعودي بود و با وجود اينكه به دليل نقض قوانين مهاجرت تحت تعقيب بود توانست در سال 2000 وارد خاك آمريكا شود. براساس قوانين مهاجرت افرادي كه با عوامل بن لادن ارتباط داشتند، حق ورود به آمريكا را نداشتند. گزارش شده بود كه المظهر در مالزي با دو تن از عوامل القاعده در مالزي ديدار كرده است. بازرسان اف بي آي يك هفته پيش از 11 سپتامبر تلاش هايي را براي يافتن المظهر افزايش دادند، اما نتوانستند به نتيجه اي برسند.

نواف الهضمي

الهضمي نيز يكي از هواپيماربايان پرواز 77 خطوط هوايي آمريكا بود. براساس گزارش هاي الهضمي به همراه المظهر پس از ورود به آمريكا با البيومي ارتباط برقرار كرده و هماهنگي هاي لازم را پيش از حملات 11 سپتامبر به انجام رساندند. تلاش هاي اف بي آي براي دستگيري الهضمي نيز يك هفته پيش از واقعه 11 سپتامبر ناكام ماند.

منابع مورد استفاده در مقاله :

خبرگزاری فارس
باشگاه اندیشه
روزنامه جام جم