سري دوباره به سرتان بزنيد

نويسنده:سميرا فياضي



اين يک نسخه کامل براي ريزش موهاي شماست. اين که موهايتان چرا مي ريزد، چه کاري برايش مي توانيد انجام دهيد، چه ماسک هايي استفاده کنيد و از چه محصولاتي در بازار کمک بگيريد.
مردها تنها کساني نيستند که دچار ريزش مو مي شوند، برخي از خانم ها نيز از اين مساله در رنج اند؛ ريزش مو ميان خانم ها نيز رايج است. اين عارضه، عوامل زيادي داريد که از جمله مي توان به عوارض داروهاي مختلف، عوامل ژنتيکي و تغييرات هورموني بدن(به خصوص دوران يائسگي) اشاره کرد. به طور کلي مي توان گفت، ريزش مو در خانم ها به خاطر تغذيه نامناسب و بي توجهي به سلامت موهايشان است. اگر شما متوجه تغييرات محسوسي مانند نازک شدن موهايتان و ريزش بيش از حد آن شده ايد، بهتر است اقدامي جدي صورت دهيد. زيبايي خانم ها تا حد زيادي به زيبايي و سلامت موهايشان بستگي دارد. زماني که خانمي شاهد نازک شدن تارموهايش است، اعتماد به نفس اش تحت تاثير قرار مي گيرد. به طور معمول، هر فرد حدود يک ميليون مو روي سرش دارد که روزانه 100 تار آن را از دست مي دهد و اين امري کاملاً طبيعي است. اما اگر شاهد ريزش موهايتان به صورت دسته اي بوديد، کمي جاي نگراني دارد.

درمان هايي که باعث ريزش مو مي شود

ريزش مو در خانم ها، اغلب به خاطر عوارض جانبي مصرف برخي داروهاست. درمان هاي مشخصي مانند قرص هاي ضد افسردگي، قرص هاي تيروئيد و برخي داروها مانند قرص هاي رژيم وضد جوش، باعث ريزش مو مي شوند. داروهايي که شامل آمفتامين هستند نيز ريزش مو را به دنبال دارند. چنان چه تحت درمان هستيد، بايد نسبت به عوارض جانبي داروهايي که مصرف مي کنيد، اطلاعات کافي داشته باشيد. در بسياري از موارد نيز ريزش مو يا نازک شدن ناگهاني تارهاي مو به خاطر اختلال در عملکرد هورمون ها و بيماري هاي حاد است. نمي توانيم از بروز بسياري از بيماري هايي که موجب ريزش مو مي شود، جلوگيري کنيم؛ اما مي توانيم نسبت به عوارض جانبي داروها يا تاثير بيماري ها بيشتر آگاه شويم تا بتوانيم اقدامات جدي در زمينه کاهش ريزش مو را انجام دهيم. اگر بعد از شانه کردن موهايتان شاهد تارهاي مو روي شانه تان باشيد، امري کاملاً طبيعي است؛ اما اگر موهايتان به صورت دسته اي مي ريزد و هنگام تميز کردن اتاق تان با دسته اي مو مواجه شديد، اين جاست که زنگ خطر به صدا در مي آيد...
تا اين جا به عوامل مختلفي مانند بارداري، استرس، يائسگي و اختلال در عملکرد غده ي تيروئيد و هورمون ها که موجب ريزش مو مي شوند، اشاره کرديم. خوب طبيعي است که نمي توان جلوي برخي از اين عوامل را گرفت، اما با مراقبت و توجه خاص، مي توان ريزش مو را به حداقل رساند.

چند پيشنهاد ساده براي جلوگيري از ريزش مو

موهايتان را دوست داشته باشيد و کم تر آن را با کش و گل سر ببنديد. هر گونه کشيده شدن مو به موهايتان آسيب مي رساند و آن ها را حساس مي کند.
*موهايتان را به صورت منظم با يک شامپوي روزانه که مناسب نوع موهايتان است، بشوييد و نگذاريد که کثيف و چرب بماند.
*درست است که بايد هراز گاهي شامپويتان را عوض کنيد تا موها به يک شامپو عادت نکند، اما عوض کردن سريع و زود به زود شامپو نيز کار چندان درستي نيست.
*وقتي موهايتان را شامپو مي زنيد، به مدت چند دقيقه اي کف سرتان را آرام ماساژ دهيد. اين کار باعث تسريع گردش خون مي شود و فوليکول ها تغذيه مي شوند.
*هر روز موهايتان را شانه بزنيد.
*اگر موهايتان را رنگ مي کنيد، به دستورالعمل آن خوب توجه کنيد. بهتر است رنگ مو تنها به مدت 10 تا 15 دقيقه روي ريشه موهايتان قرار گيرد. ماندن بيش از حد رنگ روي ريشه موها آسيب جدي به موهايتان وارد مي کند.
*اگر موهايتان را رنگ مي کنيد، به دستورالعمل آن خوب توجه کنيد. بهتر است رنگ مو تنها به مدت 10 تا 15 دقيقه روي ريشه موهايتان قرار گيرد. ماندن بيش از حد رنگ روي ريشه موها آسيب جدي به موهايتان وارد مي کند.
*از مصرف بيش از حد ژل، تافت، واکس، چسب مو و انواع محصولات آرايشي مو خودداري کنيد.
*درفصل سرما موهايتان را در معرض هواي سرد قرار ندهيد. اين کار به فوليکول هاي مو آسيب مي رساند.
*گرماي بيش از حد نيز به مو آسيب مي رساند؛ به همين خاطر، بهتر است کم تر از سشوار براي خشک کردن موهايتان استفاده کنيد. چنان چه به خشک کردن موهايتان عادت کرده ايد، بهتر است درجه سشوار را روي متوسط قرار داده وبا حرارت ملايم و از فاصله دور موهايتان را خشک کنيد.
*از ماسک و تقويت کننده هاي مو به صورت منظم استفاده کنيد.
*موهاي خيس را شانه نکنيد.
*تغذيه مناسب و ايده ال را فراموش نکنيد.
موهاي خيس معمولاً به راحتي شانه نمي شود، مگر اين که نرم کننده زده باشيد. به همين خاطر ممکن است هنگام شانه کردن موهاي خيس، به ريشه موها آسيب برسد. بهترين زمان شانه کردن مو، هنگامي است که موهايتان کمي نم دارد.

چند قانون ساده اما مهم

استفاده کردن از ماسک هاي طبيعي و انواع تونيک و تقويت کننده هاي مو در حفظ سلامت مو و جلوگيري از ريزش آن نقش مهمي دارد؛ اما هنگام تهيه ماسک مو بايد به چند قانون ساده توجه کرد:
1-تمام مواد را خوب مخلوط کنيد و از يکدست شدن مواد مطمئن شويد.
2-بلافاصله بعد از تهيه ماسک، آن را روي سرتان بماليد. نگه داشتن طولاني مدت ماسک، باعث خراب شدن مواد اوليه آن مي شود.
3-بعد از اين که ماسک استفاده کرديد، موهايتان را به خوبي بشوييد.
4-ماسک را با توجه به زمان مشخص شده و دستورالعمل روي موهايتان بگذاريد. از قرار دادن طولاني مدت آن روي موها خودداري کنيد.
هر گونه ماسک مويي که انتخاب مي کنيد را به مدت 2 تا 3 بار در هفته روي موهايتان قرار دهيد. براي جلوگيري از ريزش مو، مي توانيد ماهي يک بار از ماسک مو استفاده کنيد.

چند ماسک ساده

ماسک حنا:اين نوع ماسک را به صورت آماده در اکثر داروخانه ها يا عطاري ها پيدا مي کنيد.
ماسک شير:موهايتان را به شير آغشته کنيد و سرتان را به آرامي ماساژ دهيد، سپس موهايتان را با کلاه مو به مدت 15 دقيقه بپوشانيد و بعد خوب بشوييد و با آب گرم آبکشي کنيد.
ماسک ليمو وکرچک: 1قاشق چاي خوري روغن کرچک، 1 قاشق چاي خوري عسل، 1 قاشق چاي خوري ژل آلوورا و 1 قاشق غذا خوري آب ليمو را خوب مخلوط کنيد . سپس ماسک را روي موهايتان بماليد و بعد از 25 دقيقه بشوييد. اين ماسک براي همه نوع مويي مناسب است.
ماسک تخم مرغ و زيتون: 1 قاشق غذاخوري روغن زيتون، 1 عدد زرده تخم مرغ، 1 قاشق غذا خوري آبليمو و 100 گرم آب را خوب مخلوط کنيد. ماسک را روي موهايتان گذاشته و بعد از 10 دقيقه (نه بيشتر) موهايتان را خوب بشوييد.
محلول معجزه آسا: 8 قاشق شکوفه درخت ليمو و يک دوم ليتر آب، تمام چيزي است که شما براي اين محلول نياز داريد. شکوفه ليمو را به آب اضافه کرده و بگذاريد تا 20 دقيقه بجوشد. بعد از اين که محلول سرد شد، موهايتان را با آن بشوييد.
ماسک سه روغنه: به تساوي، کمي روغن نارگيل، روغن خردل، و روغن کرچک را مخلوط کنيد. سپس ريشه موهايتان را به اين روغن آغشته کنيد و به آرامي ماساژ دهيد. بگذاريد روغن شب تا صبح روي موهايتان بماند.
صبح موهايتان را با شامپو بشوييد. اين روغن را هفته اي يک بار استفاده کنيد.

اين همه گلگي وشکايت

اين روزها تقريباً همه از ريزش موشکايت مي کنند و شايد شما هم يکي از اين افراد باشيد. چه قدربه نکات اوليه و ضروري در زمينه سلامت موهايتان توجه مي کنيد؟ مطمئن ايد که همه عوامل اوليه ريزش مو را بررسي کرده ايد و مشکل را پيدا نکرده ايد؟ با هم چند مورد مهم را بررسي مي کنيم.

موهايتان را نمي شوييد تا اين که کثيف و چرب شود:

خب، اين خودش يک عامل اصلي در ريزش موهاست. موهايتان بايد تميز باشد تا اکسيژن رساني به آن خوب انجام شود.

موهاي خيس تان را شانه مي کنيد:

موهاي خيس معمولاً به راحتي شانه نمي شود؛ مگر اين که نرم کننده زده باشيد. به همين خاطر ممکن است هنگام شانه کردن موهاي خيس، به ريشه موها آسيب برسد. بهترين زمان شانه کردن موهنگامي است که موهايتان کمي نم دارد.

موهايتان را زود به زود مي شوييد:

برخي از افراد موهايشان را آن قدر نمي شويند تا چرب و کثيف مي شود! برخي ديگر هم هر روز موهايشان را مي شويند. شستن بيش از حد مو باعث نازک و حساس شدن موها مي شود.
سراغ سشوار مي رويد: استفاده از سشوار براي خشک کردن مو، باعث شکنندگي و ريزش مو مي شود. استفاده از آن به حداقل برسانيد.

شامپو مناسب موهايتان را استفاده نمي کنيد:

امروز با وجود اين همه تنوع شامپو در بازار ، انتخاب يک شامپوي مناسب کار چندان راحتي نيست. براي انتخاب شامپوي مناسب، ابتدا بايد موهايتان را بشناسيد و با توجه به نوع موهايتان شامپوي مورد نظر را انتخاب کنيد.

به تازگي درماني را پشت سر گذاشته ايد يا تحت درمان هستيد:

ريزش مو ممکن است به خاطر عوارض جانبي مصرف برخي از داروها باشد. در دوران درمان، بايد رژيم غذايي مناسبي داشته باشيد. اين رژيم بايد سرشار از ميوه و سبزيجات تازه باشد. تا حد امکان مصرف آبميوه تازه را در برنامه غذايي تان بگنجانيد. استفاده از انواع ماسک ها و تقويت کننده ها نيز موثر است.

کم خوني داريد:

کمبود آهن و انواع ويتامين ها نيز باعث ريزش مو مي شود. مصرف ميوه و مواد غذايي سرشار از ويتامين و آهن از ضروريات است.

موهايتان را رنگ مي کنيد:

رنگ کردن منظم و هميشگي موها عامل مهمي در ريزش مو محسوب مي شود. با رنگ کردن مو، تارهاي مو نازک و حساس مي شوند.

شکر يا نمک زياد مصرف مي کنيد:

هر چيزي به اندازه نکوست. مصرف بيش از حد نمک و شکر زيان بار است. يکي از علت هاي ريزش مو، مصرف بيش از حد شکر يا نمک است.
منبع:نشريه زندگي ايده آل شماره 42