دانستنی های تغذیه ای(1)






سیر تازه برای قلب مفیدتر است

پژوهش جدید دانشمندان نشان میدهد سیر تازه و خرد شده از سیر خشک تاثیرات درمانی بیشتری دارد.
به نقل از ساینس دیلی، محققان به تازگی اعلام کردند سیر تازه و خرد شده دارای خواص سلامتبخش بیشتری نسبت به سیر خشک است. آنها همچنین این باور همگانی را که خواص سیر به دلیل وجود آنتی اکسیدانهای فراوان آن است، زیر سوال بردند. آنها میگویند خواص سیر مربوط به هیدروژن سولفید(یک ماده علامت دهنده شیمیایی) است که پس از بریدن یا خرد کردن سیر تشکیل می شود و پس از خوردن سبب شل شدن رگهای خون میگردد.

محققان در بررسی خود تاکید کردند سیر خام و خرد شده از طریق یک واکنش شیمیایی، هیدروژن سولفید ایجاد میکند. این ماده که بوی متمایز کنندهای به تخم مرغ گندیده میدهد در بدن نقش یک پیام رسان شیمیایی را ایفا میکند و با شل کردن رگها سبب گذر خون بیشتر از میان آنها میشود، اما سیر پخته و فرآورده های مشابه، توانایی تولید هیدروژن سولفید را از دست میدهند.
دانشمندان در تحقیق خود، سیر تازه و خرد شده و سیر فرآوری شده را به دو دسته موش آزمایشگاهی دادند. هر دو نوع سیر تاثیر خوبی داشتند، اما سیر تازه به طور چشمگیری باعث گردش بهتر خون در سرخرگ و افزایش فشار در بطن چپ قلب شد.
چای سیاه برای مقابله با دیابت
طبق جدیدترین تحقیقات، از چای سیاه میتوان جهت کنترل دیابت استفاده نمود.

به نقل از Journal of food science (مجله علوم غذا)، بر اساس آخرین تحقیقات، از چای سیاه میتوان جهت کنترل دیابت استفاده نمود. چای پس از آب، دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است. محققان موسسه تیانجین چین در قالب یک طرح تحقیقاتی به بررسی سطح پلیساکاریدهای چای سبز، اولانگ و سیاه و تاثیر آنها در درمان دیابت پرداختند. پلیساکاریدها نوعی کربنات شامل نشاسته و سلولز هستند. چون آنها سبب تاخیر در جذب قند می-شوند، این احتمال وجود دارد که برای مبتلایان به دیابت مفید باشند. محققان دریافتند که در میان سه چای مذکور، پلیساکاریدهای موجود در چای سیاه از همه بیشتر دارای چنین خاصیتی است، همچنین پلیساکاریدهای چای سیاه بیشترین تاثیر پالایندگی بدن از رادیکالهای آزاد را داشتند که این رادیکالهای آزاد نقش زیادی در بروز بیماری ورم مفاصل و سرطان دارند.
تاکنون تلاشهای زیادی برای پژوهش در زمینه بازدارنده های موثر افزایش قند به کمک مواد طبیعی انجام گرفته است. محققان این تحقیق میگویند پلیساکاریدهای چای سیاه برای بهبود بیماری دیابت قابلیتهای زیادی دارند.
افزایش طول عمر با مصرف شیر
گروهی از دانشمندان انگلیسی با انجام تحقیقی به این نتیجه رسیدند که مصرف شیر ، عمر انسان را زیاد می کند.

گروهی از محققان دانشگاههای کاردیف ،بریستول و ریدینگ با انجام تحقیقی به این نتیجه رسیدند که مصرف منظم شیر ، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
این دانشمندان در حالی این خبر را اعلام می کنند که از شیر همیشه و به طور قطع به عنوان غذایی که برای سلامتی بدن مفید باشد نام برده نشده است. شیر با توجه به چربی ، شکر و هورمون هایی که درخود دارد زیاد غذای مقبولی نبوده است . همچنانکه نتایج تحقیقات قبلی نشان داده بود شیر غذایی است که خبر ابتلا به سرطان و دیابت را افزایش می دهد.
با این حال ، نتایج تحقیقی که گروه پروفسور الوود از دانشگاه کاردیف انجام داده است نشان می دهد که مزایای مصرف شیر به مراتب از معایب ان بیشتر است.
محققان در این نتیجه گیری، نتایج 324 مطالعه را که درباره نقش شیر به عنوان عاملی در تشدید بیماری های مزمن قلبی ، دیابت و خطر مرگ انجام گرفته است جمع اوری کرده اند.
گروه پروفسور گیونس از دانشگاه ریدینگ نیز بر اهمیت مصرف شیر تاکید می کند و می گوید: مصرف این ماده غذایی برای استخوان ها و به طور کلی برای سلامت بدن مفید است و مصرف روزانه ان خطر مرگ و میر زود هنگام را زمانی که انسان به یک بیماری مزمن مبتلا است کاهش می دهد.
این گروه می افزاید با در نظر گرفتن نرخ مر گ و میر ناشی از بیماری های قلبی ، حملات قلبی و سرطان می توان به این نتیجه رسید که مصرف شیر برعکس خطر مرگ و میر ناشی از این نوع بیماری ها را کاهش می دهد.
منبع: http://www.foodna.ir