استعمال واژه حیاء در مورد زنان بیشتر است و آن به خاطر این جهت است که بسیاری از مفاسد و گناهان، جنبه شهوت جنسی دارند و یا از آن ناشی می شوند و این بخش عمده از گناهان و مقدمات آن به نوعی با زن مربوط می شود.[1] بی حیایی زن، موجب تباهی کل جامعه می شود و عفت و حیاء بالای او، جامعه را از آن دسته از گناهان مصون می دارد.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الْحَیاءُ عَشْرَةُ اجْزاءٍ فَتِسْعَةٌ فِی النِّساءِ وَ واحِدٌ فِی الرِّجالِ.[2]

حیاء ده جزء است، نه جز آن در زنان و یک قسم آن در مردان می باشد.

این حدیث، مفهم این معناست که زنان به داشتن حیاء، محتاج تر؛ و زینت حیاء برای آنها پراهمیت تر است.

اسلام تاکید بسیاری بر عفت زن و حجاب وی دارد، به داستانی در این زمنیه توجه کنید:

در روزی بارانی رسول خدا صلی الله علیه و آله و عده ای از اصحاب در بقیع نشسته بودند. زنی بر الاغ سوار بود و می گذشت. ناگهان دست الاغ در چاله ای افتاد و زن به زمین خورد، پیامبر مکرم چهره برگرداند تا اینکه احیاناً چشمان مبارکش به بدن زن نیفتد.

اصحاب در پی این رخداد عرض کردند: یا رسول الله، این زن شلوار پوشیده است، حضرت رسالت صلی الله علیه و آله چون این مطلب را شنید سه بار فرمود:

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُتَسَرْوِلات.

خدایا ببخش زنانى که شلوار را حجاب خویش قرار داده‏ اند.

سپس فرمودند:

یا ایهَا النَّاسُ اتَّخِذُوا السَّراویلاتِ فَانَّها مِنْ اسْتَرِ ثِیابِکمْ، وَ حَصِّنُوا بِها نِسائَکمْ اذا خَرَجْنَ.[3]

از شلوار استفاده کنید که از پوشنده‏ترین لباسهاست، و به وسیله آن، زنانتان را که از منزل خارج می ‏شوند بپوشانید.


پی نوشت ها:
[1] هر چند هر فحشائى حاصل اراده و حرکات دو جنس می باشد، ولى جنس مؤنث بواسطه مکانیسم او و میزان تمایلات وى‏نقش مهمترى دارد.
[2] کنزالعمال، 5769.
[3] تنبیه الخواطر، ص 323.


منبع: حوزه نت