مقدمه

زمان خواب، هم می‌تواند زمانی گرم و دلچسب برای نزدیکی افراد خانواده، و هم ممکن است وحشتناک‌ ترین بخش طی شبانه‌روز باشد. درواقع مشکل خواب در کودکان بسیار رایج است و تقریباً اکثر بچه‌ها در دوران کودکی با این مشکل مواجه‌اند. از آنجایی که دوره کودکی زمان شکل­ گیری عادات صحیح خواب است، بنابراین پیشگیری و درمان مشکلات خواب تلاش عظیمی را می­ طلبد. این کتاب به والدین کمک می‌کند تا با نحوه خواب کودکان آشنا شوند و بتوانند مشکلات شایع خواب آنها را برطرف سازند. همچنین با ویژگی­ های منحصر به فرد خواب در مراحل مختلف، از طفولیت تا کودکی آشنا خواهند شد. در این کتاب درباره برنامه خواب، محیط خواب، کابوس دیدن، بی­ خوابی، شب ­ادراری و مشکلات دیگر، رهنمودهای مفید و کاربردی­ای برای والدین ارائه شده است.
 

معرفی کتاب کلیدهای برخورد با مشکلات خواب کودکان

کتاب حاضر شامل ٤ بخش است که عناوین بخش ­های آن شامل الگوهای خواب طبیعی، ایجاد عادات صحیح خواب، برخورد با مشکلات خواب و اختلالات خواب است.
 
 اولین بخش، آشنایی با الگوهای خواب طبیعی کودک است . بخش یک شامل فصل هایی است که رفتار خواب کودک را از طفولیت تا سن مدرسه دنبال می­ کند. هر فصل به نکات مهمی از مهارت های حرکتی ، تکلم و تفکر کودک  می پردازد که ممکن است بر خواب کودک تاثیر گذارد . مشکلات شایع هر سن نیز توصیف شده است تا والدین بتوانند آنها را پیش بینی کنند و برای برطرف ساختن آنها برنامه ریزی نمایند.

عادات صحیح خواب، کلید پیشگیری از بسیاری از مشکلات شایع خواب، در دوره کودکی است. بنابراین بهترین روش برخورد با مشکل خواب کودک، پیشگیری است، که محور اصلی بخش دو را تشکیل می­ دهد . این بخش بر نحوه برنامه ریزی روزانه، تشخیص خستگی و مهیا ساختن محیطی که کیفیت خواب کودک را بهبود ببخشد، تکیه می­ کند . والدین باید با مزایای برنامه ریزی آشنا شوند و فرصتی برای بررسی برنامه های خلاقانه در این مورد داشته باشند . فواید خواب نیمروزی، سرشت کودک، خواب شب و خوابیدن در کنار کودک از جمله عناوین دیگری است که این بخش به آنها پرداخته است.

مشکل خواب در کودکی امر رایجی است؛ به طوری­که فقط تعداد معدودی از کودکان با چنین مشکلاتی روبه­ رو نمی ­شوند. دامنه این مشکلات وسیع است؛ بعضی از کودکان با دشواری به خواب می­ روند. بعضی دیگر سریع به خواب می­ روند اما در طول شب به کرات بیدار می ­شوند. عده ای دیگر در طول شب خوب می­ خوابند اما سحر خیزند. ازسوی دیگر خواب بد و وحشت از کابوس، پدیده ­ای همگانی در بین کودکان است . قولنج، تغذیه در شب یا بیماری نیز می ­تواند بر خواب کودک تاثیر گذارد.  والدین نباید دست روی دست بگذارند و منتظر بمانند تا مشکلات خود به خود رفع شوند. در بخش سه، برخورد با مشکلات خواب کودک، والدین با مطالعه موارد حقیقی از ابتدای بروز مشکل تا راه حل نهایی ، با علل و نحوه کنترل آن آشنا می شوند. با شناختی که والدین با مطالعه این بخش به دست می­ آورند می توانند با درک بهتر و اعتماد و آگاهی بیشتر با مشکل فرزند خود روبه رو شوند. زندگی کردن با کودکی که به سختی می­ خوابد ، طاقت فرساست. به همین دلیل، یکی از فصل­ های بخش سه، به موضوع مهم کنترل مشکل خواب تا مرتفع شدن آن می پردازد.

بخش چهارم به اختلالات خواب می پردازد . این اختلالات از جمله مشکلات خواب تلقی می ­شوند، زیرا ریشه در ساختار واقعی یا کیفیت خود خواب دارند. بی­ خوابی، ترس­ های شبانه، خوابگردی یا خواب گفتاری، شب ادراری و ایست تنفسی موضوع ­هایی هستند که در بخش چهار مورد بررسی قرار می­ گیرند و مفصلا به تشریح و درمان این شرایط پرداخته می­ شود.