۱۵ درصد زوجها به طور طبیعی و بدون هیچ مشکلی در یک سال اول زندگی مشترک بارور نمی شوند. علت ۴۰ درصد ناروری ها مردانه، ۴۰ درصد زنانه، ۱۰ درصد هر دو جنس و 10 درصد نیز به عللی است که هنوز در علم پزشکی ناشناخته است.
 
یک جنین شناس در مورد میزان ناباروری در زوجها می گوید: آمار جهانی نشان میدهد ۱۵ درصد زوجها به طور طبیعی و بدون اینکه هیچ مشکلی داشته باشند در یک سال اول زندگی مشترک بارور نمی شوند. همچنین ناباروری در زوجین ۴۰ درصد ناشی از ناباروری مردان، ۴۰ درصد ناشی از ناباروری زنان، ۱۰ درصد به دلیل ناباروری هر دو و ۱۰ درصد دیگر نیز ناباروری به دلائل نامشخص است.
 
نه اینکه دلائل نامشخص باشد بلکه هنوز دلیل آن از لحاظ پزشکی مشخص نشده است. درمان ناباروری ۳۵ سال است که در دنیا انجام می شود؛ درصد درمان ناباروری در ابتدا بسیار پایین بود به طوری که تا ۸۰ درصد از ناباروری ها درمان نمی شد اما هرچه به سمت جلو حرکت کردیم از این درصد کاسته شده و کم کم به این نتیجه می رسیم که شاید حتی مشکل مولکولی نیز در ناباروری دخیل باشد.
 
درمان ناباروری همکاری متخصصان مختلف را می طلبد. مثلا درمان ناباروری در مردان که ممکن است ناشی از مشکلات هورمونی، غدد و بیضه باشد در برخی موارد نیازمند درمان دارویی است اما در برخی موارد که دارو جوابگو نیست باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند. عوامل متعددی بر کارکرد بیضه ها تأثیر می گذارد. داروهایی که مادر در زمان بارداری مصرف می کند یا بیماریهایی که فرد قبل از بلوغ به آن دچار می شود و از همه مهمتر عفونت هایی که مردان در مجاری ادرار به آن مبتلا شده و در پی آن موجب بسته شدن لوله آنها می شود از عوامل عمده ای هستند که در ناباروری مردان تأثیر می گذارند.در دنیا درمان ناباروری در مردان بر عهده متخصصان آندرولوژی است که همان متخصصان مجاری ادراری هستند که یک دوره تخصصی در زمینه ناباروری مردان می گذرانند و حتی در برخی کشورها مانند آلمان متخصصان پوست این دوره را گذرانده و ناباروری مردان را درمان می کنند.
 

مشکل ناباروری در مردان

نداشتن اسپرم یا تعداد بسیار پایین آن علت اصلی ناباوری در مردان است که پیدا شدن منشأ آن مشکل و زمانبر است چرا که بیضه ها در سه ماهه دوم بارداری هنگامی که فرد در شکم مادر خود دوره جنینی را طی می کنند تشکیل می شود و تا زمان بلوغ رشد و نمو می کند.
 
عوامل متعددی بر کارکرد بیضه ها تأثیر می گذارد. داروهایی که مادر در زمان بارداری مصرف می کند یا بیماریهایی که فرد قبل از بلوغ به آن دچار می شود و از همه مهمتر عفونت‌هایی که مردان در مجاری ادرار به آن مبتلا شده و در پی آن موجب بسته شدن لوله آنها می شود از عوامل عمده ای هستند که در ناباروری مردان تأثیر می گذارند.
 
در حالت معمولی بالای ۵ درصد اسپرم ها در هر حال باید شکل نرمال داشته باشد تا فرد بارور محسوب شود که در افراد نابارور این میزان کمتر از یک درصد است. ما در ناباروری مردان دو مبحث داریم یکی بارور کردن و دیگری سرعت و زمان انتظار در تشکیل جنین در زنان که در زوج های جوان و سالم معمولا طی دو ماه این امر اتفاق می افتد.
 
همچنین مشکلات ناشی از ناباروری مردان از مورفولوژی اسپرم (شکل اسپرم) یا (حرکت اسپرم) می باشد. درهر مرتبه ۳۰۰ میلیون اسپرم وجود دارد که ۳۰۰ عدد آن به سمت تحمک حرکت می کنند و در نهایت فقط یک اسپرم به تخمک می رسد و بقیه طی فزایندی حذف می شوند. حتی از نظر مولکولی هم ممکن است کوچکترین مشکلی اسپرم را حذف کند.
 
نکته جالب اینجاست که در برخی موارد که تخمک هنوز آزاد نشده اسپرم در ابتدای لوله رحم می چسبد و منتظر می ماند و به محض آزاد شدن تخمک با سیگنالی که از تخمک می گیرد با سرعت بسیار زیاد به سمت تخمک حرکت می کند. اسپرم حتى ۲روز یا بیشتر با قدرت باروری می تواند در رحم زنده بماند.
 

زمینه بارداری غذای سالم ومناسب

برای به کارگیری یک برنامه غذایی سالم، پیش از آن نیاز به کمی فکر کردن خواهید داشت. از این نکات استفاده کنید تا مطمئن شوید این مواد غذایی که دارای ارزش غذایی فراوان و در ضمن متعادل شده هستند، بارداری کمک می‌کند . به هر وعده غذایی مانند یک پازل فکر کنید. این پازل کامل نمی شود مگر اینکه حاوی موادی چون غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم باشد. حتی خوراکی‌های میان وعده در زمانی که شما کمبود وقت دارید می توانند جای غذای اصلی را بگیرند. مانند یک نان کوچک سبوس دار همراه با هوموس، هویج های کوچک، پنیر سفید بدون چربی مخلوط شده با آناناس یا پنیر رشته ای با یک مشت کراکر سبوس دار، یک عدد سیب و یک مشت بادام.
 

وعده های غذایی خود را با خوراکی‌های ساده پر کنید.

گزینه‌های بسیار خوب عبارتند از کنسرو تن ماهی، کنسرو لوبیای کم سدیم، میوه ها و سبزیجات یخ زده بدون مواد افزودنی، برنج قهوه ای و جوی دو سر زودپز، ترتیلای ذرت کامل، ماست بدون چربی، پنیر سفید، آجیل ها و روغن زیتون مخصوص سالاد. حجم خون شما تا حدود ۵۰ درصد بیشتر می شود و کلیه‌های شما به اندازه کافی کار نمی کنند. ضعف کلیه ها از بین بردن آب اضافی را برای بدن مشکل می سازد، تا جایی که به صورت غیر قابل اجتنابی منجر به پف کردن و ورم پاها می شود. اما نوشیدن آب کافی می تواند به شما کمک کند تا ماندن آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگیری از یبوست برطرف شود. با نوشیدن ۲ / ۳ لیتر یا حدود ۱۰ فنجان آب در روز می توانید برخی مشکلات ایجاد شده را از بین ببرید. به محض اینکه از خواب بیدار شدید و با هر وعده غذایی خود یک لیوان آب بنوشید. سلامت بدن منجر به سلامت مورفولوژی اسپرم (شکل اسپرم) یا (حرکت اسپرم) می باشد.
 

منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396