برنزه کردن پوست






بدين لحاظ پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، ابتدا پروتئين هاي سلولي موادي را آزاد مي کنند که سبب اتساع عروق کوچک خوني لايه درم يا ميان پوستي گشته و در نتيجه قرمز مي شود. اين قرمزي پس از چند ساعت تشديد مي شود و بعد از سه يا چهار روز به تدريج کاهش مي يابد. بنابراين تحت تاثير اشعه ماورا بنفش، پيگمانتاسيون يا مواد رنگي پوست به سرعت ظاهر مي شوند.
شدت تشکيل اين مواد رنگي ، بستگي به مدت زمان و چگونگي قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب دارد. حمام آفتاب بايد از کم شروع شده و به تدريج افزايش يابد. اگر بين دو حمام آفتاب ، سه روز فاصله افتد و بعد يکباره بدن جلوي آفتاب قرار گيرد، خطر آفتابسوختگي وجود دارد. از سوي ديگر، شرايط جوي مانند باد و رطوبت در کيفيت پوست و طيف خورشيد ، در تغيير رنگ پوست دخالت دارند.

برنزه شدن کنار دريا

چون قدرت سرد کنندگي آب دريا، بيشتر از هوا مي باشد ؛ به عبارت ديگر تماس بدن با آب 20 درجه، احساس سرماي صفردرجه را بر پوست ايجاد مي نمايد، بنابراين بعد از حمام آفتاب ، وقتي به داخل آب وارد مي شويم، احساس خروج از يک محيط 50 درجه و ورود به يک محيط صفر درجه را پيدا مي نماييم؛ حال اگر پوست بدن چرب باشد، در آب دريا سرماي کمتري احساس مي شود. در سواحل دريا، براي برنزه شدن و جلوگيري از آفتابزدگي بايد از روغن يا کرم ضد آفتاب استفاده شود و تمام بدن به آن غشته گردد.
منبع:www.bia2ma.com