علت همه کپی کاری‌ها چیست؟ چون از همان کودکی توانایی‌های تصویرسازی را از ما گرفته اند و هیچ زمان دیگری هم برای باز تولید آنها پدید نیامده است. مواجهه خلاق بدون تردید یکی از بهترین روش ها برای حضور همگانی کودکان در رسیدن به موفقیت است. در کلاس ما باید از محدود کردن انتخابها پرهیز کنیم و با ایجاد تنوع در فضاهای درس و کلاس بایستی قدرت ادراک خلاق بچه‌ها  را تقویت کنیم. در این روش بچه‌ها  هر روز نو می شوند و در فضای تحول و تغییر قرار می گیرند.
 

مواجهه خلاق در مجموع تأثیرات مثبتی به شرح زیر دارد

 ١- وقتی مواجهه خلاق مرتبا تکرار شود نوع نگاه ما را نسبت به محیط تغییر میدهد. ۲- مواجهه خلاق این امکان را میدهد که هر فرد پدیدهای و یا اصولی را به دنیا اضافه کند. 3- مواجهه خلاق باعث تنوع فکر، تعدد عقاید و تکثیر اندیشه ها میشود. ۴- مواجهه خلاق به انسان کمک می کند تا دریابد که چقدر شگفتی در زندگی و خلقت وجود دارد. ۵- مواجهه خلاق به ما نشان میدهد که جهان قابلیت تغییر فزاینده ای دارد، هر قدر ما بیشتر اطرافمان را تغییر دهیم، گویا به همان نسبت دنیا هم تغییر می کند. ۶- کاربرد این روش به ما این امکان را میدهد که دنیا را هر روز به یک رنگ و با یک ویژگی و خصوصیات جدید ببینیم. 7- کاربرد این روش باعث کم رنگ شدن تعصبات و کینه ورزی ها در دانش آموزان می شود. چون اگر دانش آموزی بتواند در مواجهه با محیط، تغییر را درونی سازد یعنی آن بپذیرد، بر هیچ اعتقاد یا فکر کهنه و پوسیده پافشاری نخواهد کرد. ۸- این روش به دانش آموزان یاد میدهد که هر اشتباه یا هر ضربه یا شکستی به خود آنها بستگی دارد. اگر بخواهند می توانند از شکست‌ها درس بگیرند و به سوی فردای بهتر پیش بروند. اگر در شکستها باقی بمانند فردایی مثل امروز و یا دیروز خواهند داشت. ۹- مواجهه خلاق باید در ذهن ما تغییر و تحول را درونی سازد. آنچه برای ما در نتیجه این کار به دست می آید یک دستاورد بزرگ است؛ دستاوردی که ما را به سوی فضاهای جدید پیش می برد. ۱۰- در مواجهه خلاق یاد می گیریم که هر اندیشه ای که در ذهن ما جرقه میزند تمام سلول های ما را تحت تأثیر قرار میدهد و ما میتوانیم هر روز متولد شویم و زندگی نوینی را تجربه کنیم. اگر کودکی حوصله و صبر نداشته باشد، ما نمی توانیم کار اساسی و مهمی برای او انجام دهیم. اما اعتقاد گروه این بود که اگر فضاهای آموزشی تغییر کند و ما بتوانیم در مواجهه خلاق تنوع را ایجاد کنیم شاید بتوان در مدت کوتاهی ذهن کودک را دچار تحول کرد.11- مواجهه خلاق به ما فرصتی می دهد تا به جای هر قضاوتی، خودمان باشیم، در دریای لحظات شیرین غوطه ور شویم، بوی زندگی بگیریم و از عادتها و کلیشه ها عبور کنیم. مواجهه خلاق یعنی روبه رو شدن با خود زندگی رو به رو شدن با آنچه که در ذات و ماهیت هستی وجود دارد. ۱۲- آنچه تا کنون در مورد مدارس و شیوه‌های سنتی متوجه شده ایم و دیده ایم این است که در مدارس سنتی کودکان آنچه میشوند که ما می خواهیم و آنچه هستند را باید فدای خواسته های والدین یا جامعه و فرهنگ کنند. در حالی که در مواجهه خلاق، کودک وقتی با بازی یا تماشای تفاوتها یا شگفتیها روبه رو می شود، می فهمد که هر تخریبی نه تنها ویرانگر نیست، بلکه قرار است ما یاد بگیریم که چگونه مخربهایی نوآور باشیم.
 
لازم است اشاره شود که با روش مواجهه خلاق می توان بسیاری از نابسامانیها و نارسایی‌های رفتاری یا هنجاری کودکان را ترمیم کرد، نارسایی هایی که در بسیاری مدارس دیده میشود که در ادامه به اختصار برخی از آنها و راهکارهای مقابله با آن را شرح می دهیم.
 

 کندی در فهم و یادگیری

 برخی از دانش آموزان در یادگیری ممکن است به اندازه همه کلاس پیشرو یا هوشمند نباشند. اما در مواجهه خلاق ما بچه‌ها  را هر روز با یک روش جدید آموزش میدهیم. در واقع در این شیوه مشخص می گردد که برای آموزش و فهم دروس هیچ کس کندذهن یا ضعیف نیست، بلکه لازم است به شیوه‌های مختلف با او کار شود. خانوادهای در مراجعه به من درخواست بررسی میزان هوش خلاق فرزندشان را داشتند. من در بررسی ها و نشست ها متوجه شدم که این کودک ۸ ساله بسیار خلاق است، اما دارای صبر و حوصله زیادی نیست. او مرتبا از انجام تست ها احساس خستگی می کرد. یکی از همکاران بر این اعتقاد بود که اگر کودکی حوصله و صبر نداشته باشد، ما نمی توانیم کار اساسی و مهمی برای او انجام دهیم. اما اعتقاد گروه این بود که اگر فضاهای آموزشی تغییر کند و ما بتوانیم در مواجهه خلاق تنوع را ایجاد کنیم شاید بتوان در مدت کوتاهی ذهن کودک را دچار تحول کرد. به هر صورت این اصل برای ما پذیرفته شده است که کندی در یادگیری محصول یکنواختی و یکسان سازی در روش تدریس و شیوه‌های آموزشی است، نه چیز دیگر.
 
منبع: جامعه‌شناسی نخبه‌پروری، مهرداد ناظری، چاپ دوم، نشر علم، تهران 1396