از سيب زميني چه مي دانيد ؟





سيب زميني يکي از فراوان ترين نوع سبزيجات است و خيلي هم طرفدار دارد . بيش از 80 نوع سيب زميني در جهان يافت مي شود . در اصل اين ماده ي غذايي از آمريکاي جنوبي به اروپا آورده شد ، ولي اروپايي ها تاپيش از قرن هجدهم توجه قابل ملاحظه اي به اين محصول نکردند . تاپيش از آن سيب زميني را به دليل زيبايي گل هاي بوته هايش در بين باغ هاي گل مي کاشتند . در واقع ، اروپايي ها فکر مي کردند که خوردن جسم زير خاک اين گياه خطرناک است و باعث بيماري مي شود ، ولي در مقابل ايرلندي ها خيلي زود به ارزش سيب زميني پي بردند ، به گونه اي که به يکي از محصولات عمده غذايي آنها تبديل شد ؛ چرا که در خاکي که چندان هم حاصل خيز نبود ، به خوبي رشد مي کرد . زماني که سب زميني به آمريکاي شمالي برده شد ، به اسم « سيب زميني ايرلندي » شناخته مي شد تا از سيب زميني شيرين باز شناخته شود . در حال حاضر ، هر ساله آمريکايي ها مقدار بسيار فراواني سيب زميني مصرف مي کنند .
سيب زميني سرشار از ويتامين هاي BوC است و پتاسيم فراواني دارد . يک سيب زميني متوسط 80 تا 90 کيلوکالري انرژي دارد . بيشتر مواد غذايي مفيد موجود در سيب زميني درست در زير پوست آن قرار دارد . اگرپيش از پختن سيب زميني آن را پوست بکنيد ، مقدار بسياري از مواد مغذي خود را از دست خواهيد داد . بنابراين ، وقتي مي خواهيد سيب زميني را آب پز کنيد ، آن را با پوست آب پز کنيد و وقتي که پخت پوستش را بکنيد .
شما مي توانيد از نشاسته سيب زميني به جاي آرد به عنوان غلظت دهنده در سوپ ها و سس ها استفاده کنيد و همچنين ، از آن به جاي آرد در پختن کيک ها و شيريني ها بهره ببريد . امتحان کنيد تا ببينيد کدام يک مزه اي بهتر خواهند داشت . براي اينکه نشاسته سيب زميني تهيه کنيد ، سيب زميني خام را پوست کنده و رنده کنيد . سپس ، آن را در يک پارچه دو لايه کتاني قرار داده ، فشار دهيد تا آب سيب زميني خارج شود . بعد آن را در يک کاسه بريزيد . بگذاريد قدري بماند و سپس ، آب آن را در کاسه ديگري بريزيد . آنچه در ظرف اول باقي مي ماند ، نشاسته سيب زميني است .
اگر مي خواهيد سيب زميني بخريد ، هر کدام را امتحان کنيد . چرا که سيب زميني فاسد همه سيب زميني ها را خراب مي کند . اگر فروشنده اجازه مي دهد هر کدام را تک تک انتخاب کنيد .
به نرمي هر کدام را فشار دهيد ، بايد سفت و پوستشان صاف باشد . دقت کنيد که شکسته و فاسد نباشند .
سيب زميني ها را جايي نگه داريد که هوا در آن جريان داشته و تاريک و مرطوب باشد . آنها را بايد در جاي تاريک نگه داريد تا جوانه نزنند و سبز نشوند . سيب زميني ها را پيش از زمان مصرف نشوييد ، چرا که سطح مرطوب باعث فساد سيب زميني مي شود . آنها را کنار پياز يا سيب هم نگه نداريد ، چرا که هر کدام گازي از خود متصاعد مي کنند که عمر محصول ديگر را کوتاه مي کند .
براي اينکه آب سيب زميني ها را بگيريد ، آنها را بشوييد و ريز خرد کنيد . حتي تا زماني که نمي خواهيد از آنها استفاده کنيد ، لازم نيست پوستشان را بکنيد . سيب زميني هاي خرد شده را در ظرف پر از آب جوش بريزيد و 5 دقيقه حرارت دهيد . سپس آنها را در يک دوم فنجان آبليمو و 2 تا 2/5 ليتر آب سرد خيس کنيد . اين کار آنها را از اکسيده شدن حين خشک شدن محافظت مي کند . سيب زميني هاي خرد شده را به هر روشي که مي خواهيد خشک کنيد تا به طور کامل رطوبت از آنها گرفته شود . اين سيب زميني هاي خشک شده را در يک کيسه پلاستيکي کلفت قرار دهيد و در مکاني تاريک بگذاريد . براي استفاده ، آنها را به مدت 25 دقيقه در آب خيس کنيد . همان طور که سيب زميني خام معمولي را مي پزيد ، اين سيب زميني ها را هم بپزيد . خشک کردن سيب زميني از خطر فاسد شدن آنها در زماني که استفاده نمي شوند و انبار مي شوند ، مي کاهد .
اگر مي خواهيد مقداري از سيب زميني هايي که خريده ايد را فريز کنيد ، راه هاي گوناگوني براي اين کار وجود دارد :

ـ آنها را سرخ کنيد :

سيب زميني ها را بشوييد ، پوست بکنيد و به صورت خلال ببريد . آنها را به مدت 5 دقيقه در آب سرد خيس کنيد ، سپس آبشان را بگيريد و روي يک حوله تميز قرار دهيد تا به طور کامل خشک شوند . آنها را تا زماني که طلايي شوند ، در روغن سرخ کنيد . سپس سيب زميني هاي سرخ شده را روي يک سيني بچينيد و در يخچال بگذاريد تا سرد شوند . بعد آنها را در کيسه هاي فريزري قرار دهيد و درشان را ببنديد . هر کيسه را تا سر پر نکنيد . به اندازه ي 3 سانتي متر جاي خالي بگذاريد . بيش از 6 هفته سيب زميني هاي فريز شده را نگه نداريد .

ـ سيب زميني ها را پوره کنيد :

شما مي توانيد پوره سيب زميني را بين 4 تا 6 ماه در فريزر نگه داريد و بدون اينکه بگذاريد يخ آن باز شود ، گرم کنيد .

ـ سيب زميني ها را بپزيد :

سيب زميني هاي پخته خوب فريز نمي شوند ، چرا که با بافت و قوام اوليه خود را از دست مي دهند . ولي آنهايي که دو بار پخته مي شوند ، بهتر در فريزر مي مانند .
منبع:دنياي تغذيه شماره ي 87