از زمان طراحی اولین ماوس در سال 1964، با افزوده شدن ویژگی‌هایی به این وسیله جهت کمک به کاربر به عنوان نه تنها یک وسیله جانبی بلکه یک وسیله کاملاً مجزا، بارها و بارها تجدید ساخت شده است. تاریخچه ماوس جزئیات فنی و تغییرات زیادی را از زمان آغاز به کار آن نشان می‌دهد. اکثر کاربران لپ‌تاپ استفاده از ماوس بجای صفحه لمسی را راحت‌تر می‌دانند و در عین حال ماوس سیمی اکنون آماده واگذاری جایگاه خود به ماوس بی سیم پیشرفته‌تر مانند ماوس نوری و ماوس لیزی است.

یک ماوس بی سیم برخلاف ماوس‌های معمولی دارای چندین کلید و چرخ اسکرول است که کار با آن را حتی آسان‌تر و محبوب‌تر می‌سازد. در کل همواره بهتر است به دو دلیل از بهترین ماوس بی سیم در مواقع کار با کامپیوتر استفاده نمایید. نخست آنکه مشکل سیم‌های دست و پا گیر را کاهش داده و حسی از آزادی عمل و توانایی استفاده از ماوس در آرامش بیشتر را فراهم می‌سازد و دوم آنکه ماوس‌هایی که به طور مناسب طراحی نشده‌ باشند می‌توانند در طول زمان به ماهیچه‌ها و تاندون‌های دست آسیب وارد سازند. از اینرو لازم است که برای خود با کیفیت‌ترین ماوس بی سیم موجود را جهت اطمینان از تجربه‌ای با آرامش و راحتی بیشتر در حین کار با کامپیوتر تهیه کنید.
 

بررسی ماوس‌های بی سیم با کیفیت بالا

در این بخش مروری بر برخی از بهترین ماوس‌ها از سال 2012 خواهیم داشت. پیش از خرید هریک، لازم است بدانید که دو نوع ماوس بی سیم یعنی ماوس نوری و ماوس لیزری وجود دارد. از میان این دو، ماوس لیزری از قدرت dpi (نقطه در اینچ) بیشتری برخوردار بوده که موجب شده است مسیریابی آن به شدت کارآمد شود. با این حال به هیچ وجه نمی‌توان توانایی ماوس نوری را دست کم گرفت چرا که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند. در نهایت این به نیازهای کاربر بستگی دارد که کدام را انتخاب نماید.
 

ماوس لاجیتک پرفورمنس ام ایکس (Logitech Performance Mouse MX)


ماوس لاجیتک پرفورمنس به عقیده بسیاری افراد بهترین ماوس موجود در بازار 2012 به حساب می‌آمد. این مدل با استفاده از طراحی مدل پیشین یعنی ماراتون به طرز بسیار شگفت‌آوری دقیق بوده و لیزر آن به قدری حساس است که حتی بر روی سطوح شیشه‌ای نیز به خوبی کار می‌کند و کلیدهای آن فوق‌العاده نرم  و راحت بوده و کار با آنها لذت بخش است.
باتری‌های قابل شارژ و مکانیسم درگاه شارژ یو‌اس‌بی (USB) به آن امکان استفاده حتی در حین شارژ دستگاه را می‌دهدباتری‌های قابل شارژ و مکانیسم درگاه شارژ یو‌اس‌بی (USB) به آن امکان استفاده حتی در حین شارژ دستگاه را می‌دهد. گوی یا چرخ‌های اسکرول آن از جمله روان‌ترین‌ چرخ‌های اسکرول موجود بوده بطوریکه به شما در حرکت سریع و بدون نیاز به تلاش زیاد در میان اسناد طویل کمک می‌کند. از جمله نقطه ضعف‌های کوچک این محصول طراحی آن برای افراد راست دست و باتری با طول عمر نسبتاً کوتاه آن است.

ماوس گیمینگ سایبرگ Cyborg R.A.T. 9 مخصوص کامپیوتر

 

از جمله پیشرفته‌ترین ماوس‌های مخصوص بازی است که دارای بدنه‌ای محکم و مجموعه‌ای از کلیدهای کاملاً کاربردی است. این شرکت اطمینان خاطر داده است که هیچ گونه زمان توقف برای دو باتری و همچنین محل شارژ آن وجود ندارد، بنابراین کاربر می‌تواند به طور مداوم به بازی خود ادامه دهد.

این ماوس دارای دقت dpi 5600 همراه با کنترل‌هایی است که در صورت نیاز می‌توانید آن را تعدیل یا تنظیم کنید. تنها مسئله قیمت بالای آن است. هرچند، در این حوزه قطعاً بهترین ماوسی است که می‌توانید با آن برخورد کنید.
 

ماوس بی سیم نوری مایکروسافت نوت بوک 3000

 

مانند نمونه‌‌های فوق یکی از ماوس‌های عالی به شمار نمی‌رود، اما با این وجود به قدر کافی کارآمد است. با این حال دارای محدودیت برد است و علاوه بر کلیدهای اصلی و یک اسکرول، نرم افزار دیگری به آن اضافه نشده است. در این رده ماوس لاجیتک V400 دارای ویژگی‌های بهتر و برد بالاتر و نرم افزار افزوده است.
 

ماوس بی سیم لیزری لاجیتک MX1000


این مدل گران‌ترین محصول لاجیتک با طول عمر طولانی همراه با دقت بالای کنترل است. این شرکت مدعی است که این ماوس در عصر جدید ماوس‌ها بیست برابر دقیق‌تر از یک LED عمل می‌کند. دقت تفکیک پذیری لیزر آن، هرچند به لحاظ ارزش اسمی برابر با مدل پرفورمنس است اما عنوان می‌شود که کامل‌تر از آن است.
ال‌ای‌دی‌های کوچکی درون آن قرار داشته که وضعیت سلامت باتری را نشان می‌دهنداین ماوس می‌تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و بدون نیاز به شارژ مدت زمان زیادی به کار خود ادامه دهد. علاوه بر آن، ال‌ای‌دی‌های کوچکی درون آن قرار داشته که وضعیت سلامت باتری را نشان می‌دهند. به تنها نقطه ضعف این ماوس  می‌توان به عدم قابلیت کارکرد با هر دو دست اشاره کرد.
 

ماوس لیزری  مخصوص بازی ریزر مدل مامبا (Razer Mamba)


بهترین ماوس بی سیم مخصوص بازی است به این دلیل که در آن فناوری بی سیم Gaming Grade قرار داده شده است. همچنین دارای امکانات متعددی از جمله نرم افزار Razer Synapse ، نوع اتصال دو گانه با سیم و بی سیم، سرعت تا 200 اینچ بر ثانیه و عمر باتری 14 ساعته است. دقت حسگر 5600 dpi و حسگر لیزری 3.5 G و هفت کلید با قابلیت برنامه ریزی این ماوس را برای بازیکن‌های حرفه‌ای آسان‌تر ساخته است.
 

ماوس بی سیم لاجیتک ام ایکس انی‌ور (Logitech Wireless Anywhere Mouse MX)

 

این ماوس یکی از بالاترین رتبه‌ها را در اینترنت از آن خود ساخته است. دلیل آن می‌تواند سهولت استفاده بی نظیر و طراحی جمع و جور آن باشد که می‌تواند متناسب با هر اندازه دست باشد. توانایی مسیریابی آن فراتر از توپ چرخان معمولی و حتی لیزری است. شکل جمع و جور آن جابجایی در هر مکانی را فراهم ساخته و سیستم مسیریابی آن توانایی جابجایی و قرار دادن ماوس بر روی صاف‌ترین و شفاف‌ترین سطوح از جمله شیشه را میسر می‌سازد. در اینجا نیز طراحی آن جهت استفاده تنها برای افراد راست دست یکی از نقاط ضعف این ماوس به شمار می‌رود و نیز کمی گران‌تر از سایر ماوس‌های رده خود است.
 

ماوس بی سیم اچ‌پی کامفورت موبایل (HP Wireless Comfort Mobile Mouse)

 

این ماوس علاوه بر برخورداری از طراحی شیک، چند ویژگی دیگر نیز دارا می‌باشد. نخست آنکه تمام افراد چپ دست نیز می‌توانند از آن بهره برده و در نهایت محصولی به بازار عرضه شده است که یک شرکت شما چپ دستان را نیز مورد توجه قرار داده است. این ماوس بسیار راحت بوده و لیزر بسیار دقیقی دارد. یک ماوس قابل حمل است که کارهایی که یک ماوس بایستی انجام دهد را انجام داده و در عین حال این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

از دیگر نام‌هایی که در حین انتخاب یک ماوس بی سیم می‌توانید در نظر داشته باشید می‌توان به ماوس نوری بی سیم تارگوس نوت بوک قابل شارژ (Targus Notebook Wireless Rechargeable Optical Mouse)، لاجیتک V550  نانو بی سیم لیزری برای نوت بوک، لاجیتک VX نانو بی سیم لیزری، مایکروسافت تاچ و ماوس مجیک اپل اشاره کرد. در واقع آنچه شما نیاز دارید راحتی و کارآمدی ماوس در مسیریابی است.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 
منبع: techspirited