عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان چیست؟

بیشتر کودکان معمولاً به عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان در سنین پایین مبتلا می شوند که گذراست و با درمان های دارویی و... معمولاً بهبود می یابد. از جملۀ این عفونت ها و بیماری های مزمن می توان به عفونت های گوش، ناراحتی های دستگاه گوارش مثل اسهال و استفراغ اشاره کرد. ولی همۀ عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان گذرا نیست و ممکن است بعضی از کودکان بنا به دلایل محیطی، ژنتیکی و یا ترکیبی از این دو به عفونت ها و بیماری های مزمن طولانی مدت و حتی مادام العمر مبتلا شوند.
 


مهم ترین عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان چیست؟

در میان لیست عفونت ها و بیماری های مزمن مختص کودکان، چند بیماری شایع وجود دارد که آشنایی با آن ها برای پدر و مادرها کاملاً ضروری است. ازجملۀ عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسم
یکی از مهم ترین عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان است که تعداد کودکانی که به آن مبتلا می شوند هر سال در حال افزایش است. درمان به موقع و کنترل صحیح عفونت ها و بیماری های مزمن آسم می تواند از احتمال بستری شدن کودک در بیمارستان، نیاز به معالجه و اقدامات اضطراری و حتی مرگ کودک جلوگیری کند.
 
فیبروز کیستیک
این بیماری که جزو عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان است، بیماری ارثی ریوی است و هیچ درمان مشخصی برای این عفونت ها و بیماری مزمن تا امروز شناخته نشده است. تشخیص زودرس این بیماری عفونی، حتی پیش از موعد تولد کودک، می تواند احتمال کنترل و درمان بیماری را افزایش دهد.
 
دیابت (نوع 1 و 2)
این بیماری که جزو عفونت ها و بیماری های مزمن وراثتی به شمار می آید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکتۀ قلبی و مغزی و عوارض دیگر را شامل می شود که کودک را از سنین پایین درگیر خواهد کرد.
 

سوء تغذیه
تغذیۀ نامناسب می تواند خطر ابتلا به عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان را افزایش دهد و منجر به عفونت ها و بیماری های مزمن کم خونی، عملکرد نامناسب سیستم ایمنی و... بشود.
 
فلج مغزی
این عارضه می تواند زمینه ساز عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان ازجمله ناراحتی های ریه، اختلال ها و عفونت های بینایی، کم بینایی و نابینایی و به تأخیر افتادن رشد کودک بشود.
 


چگونه می توان از بروز عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان جلوگیری کرد؟

با اینکه عفونت ها و بیماری های مزمن به طور کامل اجتناب ناپذیر هستند، اما می توان با انجام اقدام ها و مراقبت هایی بر روی کودکان از افزایش میزان عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان جلوگیری کرد. برخی از این اقدام ها عبارت است از:

مادر باید پیش از بارداری و در دورۀ بارداری تغذیۀ مناسب و بهداشتی داشته باشد و مراقبت های بهداشتی جامعی از او بشود.

کودک باید تشویق به داشتن عادت های تغذیه ای سالم بشود تا عفونت ها و بیماری های مزمن از طریق غذاها وارد بدن او نشود.

بسیار مهم است که کودکان در محل های تمیز و بهداشتی بازی ها و تحرک های بدنی داشته باشند. بازی کودکان و بودن آن ها در محل های آلوده می تواند خطر ابتلا به عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان را افزایش دهد.

همۀ کودکان باید تحت مراقبت های منظم و دوره ای بهداشتی زیر نظر پزشکان متخصص باشند تا درصورت احتمال ابتلا به عفونت ها و بیماری های مزمن، پزشک بتواند به سرعت اقدامات پیشگیرانه، کنترلی و درمانی را آغاز کرده، از شیوع بیماری نیز جلوگیری کند.
 

آیا عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان می تواند منجر به مرگ بشود؟

بله. در قرن چهاردهم تا اواسط قرن نوزدهم کودکان بسیاری براثر عفونت ها و بیماری های مزمن مثل طاعون، سل، آبله، وبا، سرخک، فلج اطفال و حصبه از دنیا رفته اند. بهداشت عمومی و سازمان های جهانی توانسته اند به واسطۀ توزیع اقلام دارویی و بهداشتی و رواج دادن دریافت واکسن های مختلف توسط کودکان، این بیماری های عفونی را تا حدودی کنترل و از میزان و عوارض آن کم کنند، ولی این عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است و احتمال ابتلا به آن همچنان وجود دارد. کارهایی مثل شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون، گرفتن جلوی سرفه و عطسه با دستمال های بهداشتی، دفع مناسب و به موقع فاضلاب ها و تصفیه کردن آب های آشامیدنی در اکثر مناطق، جزو اقداماتی بوده که برای کنترل عفونت ها و بیماری های مزمن اجرایی شده است.

سیستم ایمنی بدن با مبتلا شدن پی در پی به عفونت ها و بیماری های مزمن، ضعیف و ضعیف تر می شود و اگر کودک سوء تغذیه نیز داشته باشد، احتمال ابتلای مادام العمر او به عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان افزایش می یابد.


کنترل کردن عفونت ها و بیماری های مزمن چه نتایجی می تواند داشته باشد؟

کنترل کردن عفونت ها و بیماری های مزمن علاوه بر تأمین سلامت افراد، سلامت و رفاه اجتماعی و شادابی نیز در پی خواهد داشت. کنترل کردن بیماری های مزمن ناشی از عفونت می تواند تأثیر به سزا و قابل توجهی بر روی سلامت کشورها و درنتیجه سلامت جهانی داشته باشد. نتیجۀ این اقدامات کم کردن میزان عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان با افزایش پیشگیری و مراقبت های ویژه است.
 

چه اقداماتی در زمینۀ عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان انجام شده است؟

ایجاد و پیشرفت بیماری های مزمن معمولاً از وجود عفونت های شدید و کنترل نشده در بدن کودک ناشی می شود. انجمن های تحقیقی و خیریه های بسیاری برای تحقیق بر روی ریشه ها و زمینه های عفونت ها و بیماری های مزمن ایجاد شده است که طبیعتاً نتیجۀ تحقیقات آن ها باید سبب ایجاد شدن تغییرات اساسی در رژیم های غذایی افراد و توسعۀ برنامه های بهداشت عمومی بشود. این اقدامات میزان عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان را در سراسر جهان تا میزان چشمگیر و قابل توجهی کم کرده است و حتی می تواند از برخی انواع عفونت ها و بیماری های مزمن جلوگیری کند. اقدامات مهمی که در زمینۀ کنترل و ریشه کن کردن عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان در سراسر جهان انجام شده است عبارت است از:

1- جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل محرک عفونت ها و بیماری های مزمن
2- آغاز زودهنگام فرایند درمان و جلوگیری از انتقال بیماری به سایر کودکان
3- انجام واکسیناسیون های مختلف و متعدد با هدف پیشگیری از ایجاد عفونت
4- برگزاری دوره های رایگان یا کم هزینه برای والدین و خانواده ها برای آگاهی از عفونت ها و بیماری های مزمن کودکان و پیشگیری از آن یا کنترل مناسب و بهداشتی آن


منبع: www.jbiomeds.com