1+5 عليه موي زايد

نويسنده: دکتر گلرخ‌ثريا




خانم‌ها معمولا دوست ندارند وقتي صورتشان را اصلاح نكرده‌اند در مقابل نور بايستند چون موهاي زايد كركي صورتشان در اين موقعيت مشخص مي‌شود. شايد به همين دليل است كه به انواع روش‌ها متوسل مي‌شوند تا از شر اين موهاي زايد صورت خلاص شوند؛ از موم انداختن صورت گرفته تا بند انداختن. ولي كدام يك از اين روش‌ها مناسب‌ترند؟ ...

1.موم انداختن؛ دردناك اما موثر

براي موم انداختن بايد صورت، موم داغ را روي پوست پخش كرده و روي آن نوار باريكي از جنس پارچه و يا سلفون كشيده و پس از سرد شدن موم و چسبيدن مو به موم با يك حركت سريع نوار باريك را همراه با مو از روي پوست بكشند.
• مزايا: ارزان، سريع، در خانه قابل انجام است، چون موم انداختن سبب كنده شدن سلول‌هاي مرده پوست نيز مي‌شود بنابراين سبب لطافت و نرمي پوست نيز مي‌گردد.
• معايب: كثيف‌كاري زياد دارد، ممكن است سبب عفونت پوست شود و يا موها به طور يكدست و يكنواخت كنده نشوند، موهاي كوتاه‌تر از دو ميلي‌متر را ممكن است، نكند.
• رشد مجدد مو: پس از سه تا شش هفته.
مومك انداختن به دو صورت است:
• روش گرم (hot): ابتدا موم را گرم كرده سپس لايه نازکي از آن را در جهت رويش مو قرار مي‌دهند. هنگامي كه موم سرد شد و موها به آن چسبيد با پارچه و يا سلفوني كه روي موم قرار داده شده، برخلاف جهت رويش‌ مو كشيده و مو‌ها را از ريشه مي‌كنند.
• روش سرد (cold): در اين روش از موم سرد كه از پيش روي نوارهاي باريكي آغشته شده‌اند، استفاده مي‌شود.
و اما 7 نکته‌اي که بايد درباره اين روش بدانيد:
1) پيش از استفاده موم بايد در قسمت كوچكي از پوست تست حساسيت انجام گيرد.
2) از اين روش در افرادي كه ديابت، واريس، خال و زگيل دارند نبايد استفاده كرد.
3) براي استفاده از اين روش موها بايد حداقل دو ميلي‌متر طول داشته باشند.
4) صورتتان را پيش از موم انداختن با آب و صابون شسته و كاملا خشك كنيد.
5) هنگام كشيدن نوار موم، نوار را به سمت بالا نكشيد آن را با زاويه 40 درجه در حالي كه با دست ديگر پوستتان را كشيده‌ايد، نوار را با يك حركت سريع بكشيد.
6) ايجاد سرخي و التهاب خفيف پس از موم انداختن طبيعي است.
7) 12 ساعت پس از موم انداختن ناحيه مورد نظر را در معرض نور خورشيد قرار ندهيد.

2. بند انداختن؛ دردناك

يك روش قديمي است كه آرايشگر يك سر نخ را با دندان گرفته و سر ديگر را با دست چپ مي‌گيرد، سپس با دست راست خود قسمت ميانه نخ را توسط انگشتان نشانه و مياني خود به صورت يك حلقه در آورده و به وسيله آن اقدام به كندن موهاي زايد مي‌كند.
• مزايا: ارزان، سريع، تميز، درد كمتري نسبت به موچين دارد، براي ابرو و صورت مناسب است.
• معايب: مي‌تواند دردناك باشد، سبب خارش و التهاب مي‌‌شود، داراي عواض جانبي: سرخي و التهاب پوست، عفونت فوليكول مو و تغيير در رنگدانه‌هاي پوست مي‌باشد.
• رويش مجدد مو: پس از سه تا هشت هفته.

3. كرم‌هاي موبر؛ ساده و بي‌درد

براي برداشتن موهاي صورت استفاده از موبر هم مفيد است. مثلاً مي‌توانيد از کرم‌هاي موبر استفاده کنيد. خوبي کرم‌هاي موبر اين است که مو را از ريشه درمي‌آورند. بدي‌شان هم اين است که پوست را تحريک مي‌کنند. براي اينکه مطمئن شويد پوستتان به اين کرم‌ها حساس نيست، مي‌توانيد کمي از آن را به قسمت داخلي مچ دستتان بماليد و يک روز صبر کنيد تا نتيجه‌اش را ببينيد. اگر واکنش شديدي مشاهده نکرديد، مي‌توانيد با خيال آسوده از آن کرم استفاده کنيد.

4. چسب‌ سفيدکننده

چسب سفيدکننده را به پوستتان بچسبانيد و بگذاريد 10 دقيقه در محل باقي بماند. سپس آن را در جهتي که روي بسته نشان داده شده، از پوستتان جدا کنيد. البته اين نوع چسب‌ها هم ممکن است پوست شما را تحريک کنند.

5. الکتروليز

اين روش، گران تمام مي‌شود و وقت‌گير است. اگرچه به نظر مي‌رسد الکتروليز، تنها روش رفع موهاي زايد به‌طور دايم است ولي فقط 15 تا 50 درصد، احتمال اثربخشي در هر جلسه درمان وجود دارد. ضمن اينکه هر از گاهي هم به عوارض ناخوشايندي نظير زخم‌هاي زشت و مقاوم به درمان منجر مي‌شود. البته در بسياري از مواقع الکتروليز، براي رفع دايمي موهاي زايد موثر است. در اين روش، از طريق يک سوزن، جريان برق مختصري به فوليکول مو وارد مي‌شود. براي انجام اين کار، مطمئن شويد که تکنسين مربوطه از تجربه و مهارت کافي برخوردار بوده و مجوز لازم را در اختيار دارد. دستگاه‌هاي الکتروليز خانگي و موچين‌هاي الکترونيکي کارايي چنداني ندارند و زياد توصيه نمي‌شوند. اين هم يادتان باشد که انجام الکتروليز در سالن‌هاي آرايشي، هيچ‌وقت مورد تأييد کارشناسان بهداشت نبوده و نيست. آنها معتقدند که روش‌هاي الکتروليز و ليزر، به دليل تخصصي بودنشان، حتماً بايد از سوي پزشکان مجرب يا لااقل افرادي با مدرک پيراپزشکي که دوره‌هاي مربوطه را گذرانده باشند، صورت بگيرد.

1+5 ليزر

حساب ليزر را بايد از بقيه روش‌ها جدا کرد چون جديدترين و موثرترين روش حذف موهاي زايد است. در اين روش با استفاده از ليزر، فوليکول موهاي زايد کاملاً تخريب مي‌شود و امکان رشد موهاي زايد در آن ناحيه خاص از بين مي‌رود. اين درمان در چند مرحله و طي چند هفته انجام مي‌شود. نتيجه حاصل از اين روش در اغلب مواقع، موفقيت‌آميز و دايمي است. مشکل اصلي ليزر اين است که هزينه زيادي به بيمار تحميل مي‌کند و فقط پزشکان مجوزدار قادر به انجام آن هستند.
منبع:www.salamatiran.com