چه کنيم تا استعدادهاي ارثي مان خودشان را نشان دهند؟






داشنممندان ثابت کرده اند که هوش 90 درصد از نوزاداني که با شير مادر تغذيه مي شوند، بيشتر از نوزاداني است که از شير مادر بهره مند نشده اند.
-از مصرف ويتامين هاي B غافل نشويد. ويتامين B6 موجب تقويت حافظه و همچنين ويتامين هاي B3, B2 و B12 باعث ترميم بافت مغزي مي شود.
-از مصرف زياد غذاهاي حاوي کربوهيدرات خودداري کنيد. در مطالعات دانشگاه هاروارد کساني که کربوهيدرات خالص مصرف کرده بودند، مشکلات تمرکزي آنها دو برابر بيشتر از کساني بود که کربوهيدرات کمتري استفاده کرده بودند (اين امر به دليل افزايش ترشح انسولين پس از مصرف قند است).
-براي رشد نورون ها و دندريت ها يک مهارت جديد، مانند آموزش زبان جديد، ياد بگيريد.
-خواب روزانه را فراموش نکنيد؛ زيرا بايد حداقل 10 دقيقه در طول روز به مغز خود فرصت دهيد تا استراحت کند.
-تنفس عميق، آسان ترين و مفيدترين راهکار براي افزايش بازدهي ذهن است. افزايش اکسيژن خون يعني افزايش اکسيژن مغز و کاهش آن در خون يعني کاهش اکسيژن مغز و کاهش آن در خون يعني کاهش اکسيژن در مغز؛ و در نتيجه ضعف و سستي را به همراه خواهد داشت.
-جويدن آدامس باعث بهبود حافظه و وضع تفکر مي شود. محققان انگليس دريافته اند که جويدن آدامس، ضربان قلب را بالا مي برد و انتقال اکسيژن و گلوکز را به مغز افزايش مي دهد. زماني که بزاق ترشح و گردش انسولين را تشديد مي کند، تحريک گيرنده هاي حافظه و يادگيري در مغز را باعث مي شود.
-بازي شطرنج، حل جدول و بازي هاي فکري ديگر، همگي براي مغز و به ويژه براي کودکان بسيار مؤثر است.
-موسيقي در رشد ذهني کودک مؤثر است.
-از مصرف زياد ترب و تربچه، (به علت کاهش فعاليت تيروئيد وکاهش بهره هوشي پرهيز کنيد.
-از کنجد استفاده کنيد (به دليل داشتن ليستين که نوعي ليپيد مؤثر در غشاي سلول هاي عصبي است و ترميم نسبي آنها را تسريع مي کند).
-نبايد درمعرض برخورد مستقيم پرتوهاي مختلف، به ويژه پرتو خورشيد، قرار گرفت.
-انجام ورزش هاي هوازي و به ويژه دو و ميداني فراموش نشود.
-استفاده از رنگ هاي شاد و آرامش بخش نيز مؤثر خواهد بود.
-استفاده مرتب و حداقل سه وعده در هفته از غذاهاي دريايي (ماهي، ميگو و صدف)نيز مفيد است.
منبع:نشريه دانشمند -ش 548