شروع فساد غذايي از مزرعه

نويسنده: دکتر ربابه شيخ الاسلام/ متخصص اپيدميولوژي تغذيه




علاوه بر نقش تغذيه که با درآمد، آگاهي و ذايقه مردم ارتباط تنگاتنگ دارد، ايمني غذا (عاري بودن آن از هرگونه آلودگي در تمامي مراحل توليد) نيز تضمين کننده سلامت مصرف کنندگان است زيرا مواد غذايي ناسالم آثار مخربي براي جوامع و حتي دولت‌هاي‌شان به همراه دارد. در بررسي‌هاي آماري نيز ديده شده است كه در حدود يك ميليون و 800 هزار كودك در كشورهاي در حال توسعه در سال 1998 در اثر ابتلا به عفونت‌هاي گوارشي ناشي از آلودگي آب و مواد غذايي مردند و در كشورهاي توسعه يافته هر ساله، از هر سه نفر، يك نفر به اين دسته از بيماري‌ها مبتلا مي‌شوند...
از اين رو، ايمني و كنترل كيفيت مواد غذايي بايد از مزرعه شروع شود و به دنبال آن، در مراحل برداشت، فرآوري، توزيع، انبارداري و درنهايت تهيه و مصرف غذا در سطح فرد و خانوار ادامه يابد. در ضمن، به كارگيري روش‌ها و تكنيك‌هاي مناسب و درست كه متضمن توليد و عرضه غذاي سالم و مغذي هستند نيز در كليه اين مراحل ضروري به نظر مي‌رسد زيرا بيماري‌ها و مسموميت‌هاي ناشي از غذا باعث كاهش كارآيي، سطح درآمد و افزايش هزينه‌هاي درماني و پزشكي مي‌شود. حتي در كشورهاي پيشرفته تر نيز اين مسأله ديده مي‌شود. به عنوان مثال، هزينه درمان سالمونلوز در آمريكا در سال 1987 در حدود 1000 ميليون دلار برآورد شده است.
آلودگي مواد غذايي آثار منفي نيز در صادرات دارد. به سخن ديگر، اعتبار يك كشور ممكن است در اثر ضعيف بودن سيستم كنترل مواد غذايي به خطر بيفتد كه اين امر باعث كاهش حجم داد و ستد كشور و افت رونق صنعت توريسم آن مي‌شود. و اين درحالي است كه در كشور ما هزينه ناشي از بيماري‌هاي مرتبط با غذا به دليل نبود سيستم پايش اين بيماري‌ها قابل محاسبه نيست.
متاسفانه با وجود اينکه تکنولوژي جديد و روش‌هاي کنترل و نظارت در دهه‌هاي اخير رشد مناسبي در جهت استقرار روش‌هاي بهبود ايمني مواد غذايي داشته اند ولي هنوز مشكلات بسياري از نظر فساد مواد غذايي در كشورهاي گوناگون وجود دارد. به علاوه، گاسترو آنتريت‌هاي حاد ناشي از ويروس‌ها نيز يكي از عوامل اصلي بيماري در نوزادان و كودكان شناخته شده است و رعايت نکردن اصول بهداشت مواد غذايي عامل اصلي اعلام شده كه اغلب به اسهال و استفراغ در بيمار منجر مي‌شود و به سرعت عوارضي مانند سوء تغذيه، اسهال و نامتعادل شدن الكتروليت‌هاي بدن را براي نوزادان و كودكان به همراه دارند، به طوري كه پيش‌بيني شده است سالانه 500 ميليون كودك در جهان به اين بيماري مبتلا شوند و در كشورهاي كمتر توسعه يافته تعداد زيادي از كودكان زير 4 سال جان خود را از دست بدهند. بنابراين تا دير نشده بايد فكري كرد و قدمي برداشت.
منبع:www.salamatiran.com