امان از این بوی عرق !





شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در آسانسور ، اتوبوس و خیلی از جاهای مسقف ، فردی در کنارتان قرار گرفته باشد که بوی بد بدنش آزارتان داده باشد . این دسته افراد هر چقدر هم ازخوشبو کننده استفاده کنند یا هر روز هم دوش بگیرند ، باز هم بوی بدن آزاردهنده ای دارند .
بوی بد بدن مشکل نسبتاً شایعی در افراد است که در برخی به شکل معضلی جدی درآمده است و همان طور که اکثر افراد می توانند بوی بد بدن در اغلب مواقع ناشی از عرق است ولی بر خلاف تصور عامه ، عرق بدن به خودی خود بویی ندارد ، بلکه بوی بد ناشی از عرق ، به علت اثر باکتری های ساکن در پوست است که عرق را تجزیه و تولید بوی بد می کنند .
باکتری هایی که عرق را تجزیه می کنند به طور عمده درپوست ناحیه ی زیر بغل وجود دارند و بوی بد بدن ، عمدتاً از تجزیه عرق زیر بغل ناشی می شود که بهترین و ساده ترین راه حل برای از بین بردن این بو ، استحمام مکرر و شستشوی پوست زیر بغل است که به این وسیله عرق سطح پوست ، که ماده ی اولیه برای تاثیر باکتری ها و تولید مواد بد بوست از سطح پوست پاک می شوند .

یک راه حل :

استفاده مکرر از دئودورانت ها در طول روز می تواند در کاهش بوی بد عرق نقش موثری داشته باشد . با توجه به ترکیبات آنتی باکتریال در دئودورانت ها ، باکتری های ساکن در پوست زیربغل تجزیه شده و از ایجاد بوی بد جلوگیری به عمل می آید .
گفتنی است دئودورانت ها اغلب باعث کاهش میزان تعریق در بدن می شوند که مناسب ترین راه حل برای این مشکل ، به کارگیری همزمان استحمام است .
مصرف برخی از خوراکی ها و داروهای خاص ( ضد قارچی ) را که از طریق ترشح غدد عرق یا چربی پوست ایجاد می شوند را یکی دیگر از علل بوی بدن ذکر کرده و می افزاید : بهتر است افرادی که با استحمام و استفاده منظم از دئودورانت ، همچنان با مشکل بوی بد بدن مواجه اند به متخصص پوست مراجعه کنند .

دخالت ارث در میزان تعرق :

گفته می شود تعداد باکتری های بدن و میزان عرق هر فرد تحت تاثیر مسائل ژنتیکی قرار دارد و افرادی که عرق بدنشان از طریق ژنتیک بیشتر از سایرین است ، در صورت عدم رعایت بهداشت ، بیشتر دچار بوی بد بدن می شوند . گاهی شاهد تعریق افراد در فصول سرد سال نیز هستیم که با توجه به اینکه معمولاً غدد عرق تحت تاثیر گرما فعالیت می کنند ، ولی افرادی که غددشان بیش از سایرین فعال است ، در فصل زمستان نیز تعریق دارند .

عرق سوز :

در این حالت نواحی خاصی از بدن دچار خارش و سوزش شدید می شود که بیشتر در خردسالان ، افرادی که دارای فعالیت های شدید هستند و بیماران بستری و تب دار مشهود است که طی آن عرق به سلول های سطح پوست آسیب وارد ساخته و سدی در مقابل خروج عرق ایجاد می کند و بنابراین عرق در زیر پوست به دام افتاده و تجمع می یابد که در این حالت برآمدگی های ریزی ( جوش مانند ) روی پوست ایجاد می شود که به هنگام ترکیدن و خروج محتویات عرق ، فرد دچار سوزش می شود .
می توان با شستشوی مکرر و قرار گرفتن در معرض هوای خنک و کمپرس آب سرد ، مشکل را التیام بخشید .
گاهی مصرف بی رویه در برخی از مواد غذایی همچون پیاز و سیر ، می تواند در ترشح و بوی بد بدن تاثیرگذار باشد. میزان حداکثر عرق در تحریک شدیدترین حالت ، 12 لیتر در روز است که این رقم در حالت معمولی و نرمال به 100 الی 200 سی سی در روز می رسد .
داروی ترکیبی ( آلومینیوم کلراید 20 درصد ) باعث کاهش ترشح و فعالیت غدد عرق می باشند . بهترین راه حل برای مشکل شایع بوی بد بدن ، رعایت اصول بهداشتی است که استحمام مکرر ، شست وشو و تعریق لباس ها و استفاده از دئودورانت ها در این امر بسیار موثرند .
منبع: www.gtalk.ir