برای موفقیت در تمامی مراحل زندگی این دعا را بخوانید:

«رَبِّ أَدْخِلْنی‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لی‏ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً» (آیه 80 سوره اسرا)
«پروردگارا! مرا (در هر کار) با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز و از سوی خود، حجتی یاری کننده برایم قرار ده»


دعای موفقیت خطاب به چه کسی است؟

آیه خطاب به رسول خداست که به آن حضرت تعلیم می دهد که چه امری را از خدا بخواهد.


محتوای دعای موفقیت چیست؟

«مدخل» یعنی داخل کردن و «مخرج» یعنی خارج کردن و «دخول و خروج به صدق» یعنی همه آمد و رفتن ها مطابق با صدق بوده و ظاهر و باطن با هم یکسان باشد و صدق در تمامی اعمال ایشان جریان داشته باشد که این مقام صدیقین است؛ یعنی خدایا امور مرا چنان سرپرستی کن که همه اعمالم مطابق صدق باشد، همچنان که اعمال صدیقین را سرپرستی می کنی و آن گاه در آخر می فرماید: برای من از جانب خود تسلطی یاری شده قرار بده، یعنی مرا یاری کن که در تمامی امور مهمه و اساسی مغلوب نشوم و در دعوت مردم به جانب دین تو شکست نخورم و حجت های باطل آن ها مرا سرکوب نکند و با وسوسه شیطان گمراه نشوم.

لذا خداوند در این آیه به رسولش فرمان می دهد که از او بخواهد وی را در همه امورش سرپرستی کند و از ناحیه خود غلبه و سلطه ای به او ببخشد که همواره یاور او باشد و در نتیجه هرگز از حق منحرف نگشته و به سوی باطل متمایل نگردد.

خلاصه اینکه «دخول و خروج به صدق» این است که صدق و واقعیت را در تمامى دخول و خروج‏هایش ببیند و صدق سراپاى وجودش را بگیرد، چیزى بگوید که عمل هم بکند و عملى بکند که همان را بگوید. چنان نباشد که بگوید آنچه را که عمل نمى ‏کند و عملى انجام ندهد مگر آن را که ایمان دارد و بدان معتقد است و این مقام، مقام صدیقین است و بنابراین برگشت کلام به این مى ‏شود که مثلا بگوئیم: خدایا امور مرا آن چنان سرپرستى کن که صدیقین را سرپرستى مى ‏کنى.


مفهوم سلطان نصیر در دعای موفقیت

از مصادیق «سلطان نصیر»، مى‌توان داشتن جانشینى لایق، یارى باوفا و وزیرى دلسوز و کاردان را برشمرد.

«سُلْطاناً نَصِیراً» یعنى سلطنتى یارى شده، به این معنى که مرا در تمامى مهماتم و در هر کارى که مشغول مى‏ شوم یارى کن، اگر مردم را به دین تو دعوت مى ‏کنم مغلوب نشوم و حجت‏ هاى باطله ایشان مرا مغلوب نسازد و به فتنه ‏اى و مکرى از ناحیه دشمنانت دچار نگردم و به وسوسه‏ اى از شیطان گمراه نشوم.

و این آیه همانطور که ملاحظه مى ‏کنید به طور مطلق رسول خدا (ص) را امر مى ‏کند که از پروردگارش بخواهد در تمامى مدخل و مخرج ‏ها او را سرپرستى کند و از ناحیه خود سلطانى به او دهد که او را یاور باشد، در نتیجه از هیچ حقى منحرف نگشته و به سوى هیچ باطلى متمایل نشود.


مفهوم صدق در دعای موفقیت

صدق، بهترین وصف و حالت یک کار و یک شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا کارهایى که آغاز غیر صادقانه دارد و با قصد ریا، سمعه، فریب، برترى‌جویى و مانند آن شروع مى‌شود، یا آغازى صادقانه دارد، ولى پایانى آمیخته به غرور، عُجب، منّت، حبط و سوءعاقب پیدا مى‌کند و برکات آن محو مى‌شود. رمز شکست بسیارى از حرکت‌ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهى از آن است.

انسان به جایى مى‌رسد که از «صدیقین» مى‌شود، هرچه مى‌گوید عمل مى‌کند و هرچه را عمل مى‌کند، مى‌گوید. قلب و زبان و عملش یکى مى‌شود.

امام صادق (ع) مى‌فرماید: هرگاه براى ورود به کارى، ترس و وحشت داشتى این آیه را بخوان و اقدام کن.


نکات طلایی دعای موفقیت

1- خواسته‌هاى خود را در برابر خداوند به زبان بیاوریم (وَ قُلْ رَبِّ)
 
2- دعا کردن را هم باید از خدا آموخت که چگونه بخوانیم و چه بخواهیم (وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی‌...)
 
3- یکى از اصول مدیریت، آینده‌نگرى و دوراندیشى است (أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ)
 
4- مهم‌تر از آغاز نیک، پایان و فرجام خوب است. نباید به آغاز شیرین دلخوش‌بود، بلکه باید از خطر بدعاقبتى به خدا پناه برد (أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ)
 
5- رهبرى یک نهضت جهانى که شروع و پایانش صادقانه و بى‌انحراف باشد، بدون دعا و استمداد از خدا و دریافت امداد الهى ممکن نیست (رَبِ‌ أَخْرِجْنِی)
 
6- همه امور به دست خداست و باید از او مدد خواست‌ (أَدْخِلْنِی‌ أَخْرِجْنِی‌ اجْعَلْ)
 
7- کسب قدرت براى اهداف مقدس ارزش دارد (وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً)
 
8- مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مى‌طلبد. (مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً)


منبع: سایت ستاره