برای مخلص شدن در پیشگاه خداوند و خالص نمودن اعمال مان از هرگونه رنگ ریا این دعا را دستور خداوند به حضرت محمد (ص) است بخوانید:

«إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ»(آیه 162 سوره انعام)
«نماز و تمام عبادات من و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است»


تفسیر دعای مخلص شدن

«نسک» به معنای مطلق عبادت است، اما اغلب در مورد ذبح و قربانی استعمال می شود. در دعای مخلص شدن، به پیامبر امر می شود که بگوید کلیه شئون زندگی اش شامل اعمال و حرکات و افعال و تروک او در طول زندگی و نیز کلیه شئون مربوط به مرگش متعلق به پروردگار عالم است؛ یعنی هرگز چیزی را نمی خواهد یا آن را ترک نمی کند، مگر برای خدا، چون او مالک و مدبر همه جهانیان است. پس شأن بنده تنها عبادت و عبودیت است و کمال بنده در بندگی و تسلیم در برابر پروردگارش و آنچه او از بنده می خواهد می باشد و شأن پروردگار تسلط و غلبه بر بندگان و تدبیر امور ایشان است.

در مجموع باید بگوییم که براى او زنده‏ ایم به خاطر او مى ‏میریم و در راه او هر چه داریم فدا مى ‏کنیم و تمام هدف و تمام عشق و تمام هستى مان در اختیار اوست!


دعای مخلص شدن برای تایید مسلمانی

روایت شده که رسول اکرم (ص) در آستانه نماز دعای مخلص شدن را مى ‏خواند. مرگ، بر حیات احاطه دارد و حیات بر نُسُک، و نُسُک بر نماز. بنابراین، نماز، هسته مرکزى در درون عبادات است. اسلام، به معناى تسلیم بودن در برابر امر خداوند است و به همه انبیا نسبت داده شده است. حضرت نوح‏ (ع) خود را مسلمان دانسته است (اُمرت اَن اکون من المسلمین)، حضرت ابراهیم (ع) از خداوند مى ‏خواهد که او و ذریه‏اش را تسلیم او قرار دهد (و اجعلنا مسلمین لک و من ذریّتنا اُمّة مسلمة لک)، حضرت یوسف (ع) نیز از خداوند مسلمان مردن را درخواست مى ‏کند (توفّنى مسلماً) و پیامبر اسلام‏ (ص) نیز اوّلین مسلمان است (و انا اوّل المسلمین).


دعای مخلص شدن دستور خداوند است

این دومین باری است که خداى تعالى در قرآن به رسول اکرم (ص) دستور مى ‏دهد تا به مردم بگوید: او خودش به آنچه که خداوند به سوى آن هدایتش کرده عمل مى ‏کند. منظور از این اعلام آن است که رسول خدا (ص) از تهمت دورتر شده و مردم بهتر دین او را تلقى به قبول کنند، چون یکى از نشانه‏ هاى راستگویى این است که گوینده به گفته‏ هاى خود عمل نموده و گفتارش با کردارش مطابقت داشته باشد.

کسی که به امری تبلیغ می کند باید خودش نیز آن را انجام دهد تا سخنش بهتر در دل مردم جای گرفته و صداقتش آشکارتر شود. چنانکه رسول خدا (ص) بیان می‌کند که من خود نماز و... را برای خداوند انجام می دهم.


نکات طلایی دعای مخلص شدن

1- راه و روش و هدف خود را در برابر راههاى انحرافى، با صراحت و افتخار اعلام کنیم. (قل)
 
2- با آن که نماز، جزو عبادات است، ولى جدا ذکر شده تا اهمیت آن را نشان دهد. (صلاتى و نُسُکى)
 
3- انسان‏هاى مخلص، مسیر تکوینى (مرگ و حیات) و مسیر تشریعى خود (نماز و نُسُک) را فقط براى خداوند عالمیان مى ‏دانند. (انّ صلاتى و نُسُکى و محیاى و مماتى للّه)
 
4- آن گونه که در نماز قصد قربت مى‏کنیم، در هر نفس کشیدن و زنده بودن و مردن هم مى‏ توان قصد قربت کرد. (محیاى و مماتى للّه...)
 
5 - مرگ و حیات مهم نیست، مهم آن است که آنها براى خدا و در راه خدا باشد. (محیاى و مماتى للّه)
 
6- آنچه براى خدا باشد، رشد مى ‏کند. (للّه ربّ العالمین)
 
7- مرگ و زندگى دست ما نیست، ولى جهت دادن به آن دست ماست. (للّه)
 
8 - اخلاص در کارها، فرمان الهى است. (بذلک امرت)
 
9- پیشواى جامعه، باید در پیمودن راه و پیاده کردن فرمان الهى، پیشگام باشد. (اوّل المسلین)
 

منبع: سایت ستاره