مدیریت عمر
 
چکیده
«مدیریت عمر» اساسی‌ترین، گمنام‌ترین و حساس‌ترین نوع مدیریت است و چنان‌چه به درستی شناخته شود و اصول و امور آن به‌خوبی رعایت شود، سایر مدیریت‌های زندگی بسیار ساده‌تر، راحت‌تر و بهتر انجام خواهند شد.

تعداد کلمات 600/ تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
نویسنده: فاطمه شعبانی ـ کارشناس آموزش ابتدایی

حضرت نوح برای جمعی صحبت می کرد و می گفت روزی فرا می رسد که انسانها عمرشان به 60 سال خواهد رسید. مردم از حضرت نوح می پرسیدند چگونه مردم آن زمان در این وقت کم برای خود خانه درست می کنند. در روایت دیگری از حضرت نوح آمده است وقتی عزرائیل به بالین حضرت نوح رسید حضرت نوح به او گفت اگر می دانستم که عمرم به این کوتاهی است همین خانه را نیز برای خود درست نمی کردم.
مفهوم عمر و مدیریت عمر هم اکنون به عنوان یکی از مباحث مهم در مدیریت مطرح می باشد به طوری که می توان با شناخت بیشتر از طول عمر انسان و شکوفایی خلاقیت ها و اندیشه ها عمر را به صورت بهینه صرف نمود. حال سوالی که در مدیریت عمر مطرح است این است که راز جاودانگی عمر انسان چیست ؟ چرا از افراد کهنسال با 120 سال عمر یادی و نامی نیست، ولی پروین اعتصامی 35 ساله، حسین فهمیده 13 ساله و تختی 37 ساله این همه شهرت دارند. آیا می توان عمر را به گونه ای مدیریت کرد که نام انسان در تاریخ بشریت جاودانه شود ؟مفهوم عمر و مدیریت عمر هم اکنون به عنوان یکی از مباحث مهم در مدیریت مطرح می باشد به طوری که می توان با شناخت بیشتر از طول عمر انسان و شکوفایی خلاقیت ها و اندیشه ها عمر را به صورت بهینه صرف نمود.
آیا می توان بهترین زمان عمر را جهت رشد و شکوفایی انسان درک کرد ؟ محققان نشان داده اند که کمال، نقظه بهینه منحنی چرخه ی عمر انسان است و انسان در این نقطه به تعادل می رسد.
در مراحل آغازین رشد، انسان انعطاف پذیری بالایی دارد ولی چندان کنترل پذیر نیست ولی در مرحله ی کمال، انسان به حد بهینه کنترل پذیری و انعطاف پذیری می رسد. با تحلیل و بررسی بیش از 25 هزار نفر، مشخص شد افراد به ندرت قبل از 40 سالگی به موفقیت می رسند. بسیاری از مردم بعد از 50 سالگی به این مهم دست می یابند. بیشتر پیامبران نیز بعد از 40 سالگی به پیامبری برگزیده شدند. هنری فورد قبل از 40 سالگی موفق نشد و اندرو و کارنگی بعد از 40 سالگی شاهد موفقیت را در آغوش کشید. حال در نمودار (2) پیشرفت شغلی با افزایش سن بررسی شده است.

 

بیشتر بخوانید: مدیریت عمر


همان طور که در نمودار (2) دیده می شود توانایی ها انسان تا 65 سال می تواند به اوج برسد و بعد از 65 سال کاهش می یابد. از 40 سال تا 65 سال انسان ها محافظه کار شده و مایل به حفظ وضعیت موجود هستند. از 25 تا 40 سال نیز توانایی ها افزایش یافته و مرحله ی پایداری عمر انسان فرا می رسد. قبل از 25 سالگی معمولاً افراد دوره مرحله ی آزمایش قبل از شروع زندگی نیز می گویند. اگر انسان پا به سن می گذارد این مسأله به معنای کناره گیری از کار و فعالیت نیست، بلکه مهم ترین قسمت زندگی انسان در این نقطه شروع می شود به طوری که یک شرکت ژاپنی در یک برنامه هفتگی به تمام کارکنان خود که به سن 40 سالگی می رسند هدیه چند روز مرخضی برای اندیشیدن به دهه بعد زندگی و برنامه ریزی برای این دوره را می دهد و هزینه گذراندن این مرخصی در مسافرت را تأمین می کند. یک ژاپنی مقاله ای به نام ( begins at sixfy life ) یعنی زندگی از شصت سالگی آغاز می شود نوشته است که همه اینها حاکی از اهمیت سن بین 40 تا 60 سال را نشان می دهد و حتی تحقیقات نشان داده است که خلاقیت در سن 60 سالگی به بالاترین حد خود می رسد.

منبع: مجله راه موفقیت شماره 13 /س