آشنايي با ماساژ درماني




براي ماساژ درماني اثرات مثبت زيادي از بهبود گردش خون تا بهبود متابوليسم بدن ذکر شده است و حتي برخي از انواع ماساژ تحقيقات نشان داده که در کاهش درد عضلاني ، کاهش استرس و بهبود ايمني بدن موثر بوده است .

ماساژ درماني چيست ؟

ماساژ درماني عبارت است از حرکت دست روي نقاط و بافتهاي نرم بدن ، اين درمان به رهايي از استرس و فشار عضلاني و درد ناشي از صدمات و سرعت بهبود ناراحتيهاي حاد و مزمن کمک مي کند .

ماساژ درماني چگونه اثر مي کند ؟

معمولاً انواع ماساژ با يک مکانيسم مشابه روي بدن اثر مي گذارند . زماني که ماهيچه بيش از حد فعاليت دارد تجمع مواد زايد از جمله اسيد لاکتيک مي تواند باعث درد ، گرفتگي و حتي اسپاسم عضلات شود ، ماساژ گردش خون و جريان لنفاوي را بهبود بخشيده ، مواد غذايي و اکسيژن تازه را به بافتهاي مزبور مي رساند و به خروج مواد سمي و بهبود کمک مي کند .
همچنين عضلات در حال کشش مي توانند به برگهاي خوني و اعصاب فشار آورده و با محدود کردن جريان خون باعث ايجاد درد شود . با ماساژ منطقه ي مورد اثر ، به تدريج فشار عضله بر اعصاب در گيو کاهش يافته و درد کاهش مي يابد همين مکانيسم در بهبود آسيب ديده با ماساژ باعث سودمندي آن است .
علاوه بر اين ماساژ باعث افزايش اندروفين ها (تعديل کننده ي خلق و خوي ) مي شود . همچنين ثابت شده که هورمون استرس ( کورتيزول ) را آزاد مي نمايد . به همين دليل ماساژ اغلب به عنوان يک درمان تکميلي براي افرادي که سيستم ايمني آنها بر اثر استرس تضعيف شده توصيه مي شود .

چه کسي را به عنوان درمانگر انتخاب کنيم ؟

به خاطر داشته باشيد که در زمان ويزيت بايد احساس راحتي داشته باشيد .در صورتي که شخصيت و خصوصيات اخلاقي درمانگر خود را نمي پسنديد فرد ديگري را جستجو کنيد که با او احساس راحتي بيشتري داشته باشيد .

موارد احتياط در ماساژ درماني چيست ؟

ـ در صورتي که مبتلا به تب بالا ، التهاب ، عفونت ، فلبيت ، ترومبوز ، يرقان يا بيماري عفوني پوستي هستيد از ماساژ اجتناب کنيد .
ـ روي زخمهاي باز يا سوختگي يا موضوع جراحت قبلي ماساژ انجام ندهيد . در کوفتگي يا رگ به رگ شدن ، ماساژ را 24 ساعت به تأخير بيندازيد .
ـ در صورت ابتلا به يک بيماري مزمن مانند آوتريت ، سرطان يا بيماري قلبي ، قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنيد .
ـ در صورتي که باردار هستيد به ماساژ درمانگر خود اطلاع دهيد ، زيرا ماساژ برخي نواحي ، باعث زايمان زودرس مي شود .

اهميت ماساژ درماني در ورزش :

استعداد و توانايي يک فرد به خصوصيات جسماني وي در سر مقوله مهارت ، نيروي سرعت و تداوم قدرت بر مي گردد که به صورت عام در قدرت جسماني و به صورت خاص در تمرکز و افزايش توانايي فرد در انجام يک ورزش تأثيردارد .
ماساژ يا ماساژ درماني به دليل تأثيرات جسمي و رواني ، جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده و حتي کلاسهايي براي باشگاه هاي بدنسازي و علاقه مندان به وجود آمده که البته به دليل تأثيرگذاري مثبت در بين ورزشکاران و افراد داراي مشاغل سخت فيزيکي طرفداران بي شماري دارد . البته يک ماساژور به خصوص افرادي که با ورزشکاران سر و کار دارند ، بايد بر حسب نوع رشته ورزشي و اثرات آن روي بدن و اينکه آن ورزش کدام عضلات را بيشتر به تحرک وا مي دارد ، اطلاعات کافي داشته باشد و از عملکرد زنجيره عضلات و بافتها مطلع باشد ، چرا که اين شناخت و آگاهي براي يک فرد ماساژ دهنده که بايد در زمينه هاي مختلف ورزشي تجربه داشته باشد ، لازم است .
ماساژور بايد از آناتومي بدن انسانها شناخت لازم داشته باشد و سپس با توجه به نوع خستگي ، گرفتگي و يا آسيب ديدگي جزئي فرد يا ورزشکار ، اقدامات لازم را انجام دهد . در ابتداي کار بايد با سرانگشتان اقدام به بر طرف کردن اسپاسم يا گرفتگي آن قسمت کرد ( البته بايد از اعمال فشار روي استخوانها جداً خودداري شود ) و فشار بر عضلات يکسان و متناوب باشد ، از طرفي ميزان توانايي فرد به هنگام ماساژ سنجيده شود ، چرا که ميزان تحمل افراد متفاوت است . انجام ماساژ فردي يا ورزش تنها براي بر طرف کردن اسپاسم يا گرفتگي عضلات و خستگي بدن است که البته بايد تأثيرات مطلوبي هم در کاهش برخي دردهاي خفيف ناشي از آسيب ديدگي دارد اما راه درمان نيست و براي انجام درمان قطعي برخي ناراحتي ها حتماً بايد به پزشک مراجعه کرد . به هرحال انجام ماساژ فردي براي افراد عادي و به خصوص ورزشکاران جدا از نرمش ها و تمرينات روزانه ، تأثيرمطلوبي خواهد داشت که دانستن اجراي آن خالي از لطف نيست .
منبع:مجله راه موفقيت ،شماره 13