همه را برق نمي گيرد





20 توصيه براي پيشگيري از برق گرفتگي هاي خانگي

شما تا به حال برق گرفتگي را تجربه کرده ايد ؟ گاهي هنگام کشيدن دو شاخه وسيله برقي از پريز يا دست زدن به ماشين لباسشويي ، ممکن است برق گرفتگي خفيفي رخ دهد . واقعيت اين است که قرار گرفتن دو نقطه از بدن در مسير جريان برق موجب عبور جريان از بدن مي شود و اين حادثه مي تواند عواقبي مانند سوختگي ، آسيب هاي عصبي ، تنفسي و حتي مرگ ناشي از ايست قلبي را به دنبال داشته باشد .
برق گرفتگي يکي از حوادث خانگي است که با رعايت نکات ايمني مي توان از بروز آن پيشگيري کرد . براي آشنايي با اين نکات با ما همراه شويد .
1 ـ هنگام کار با مدارهاي الکتريکي از دستکش هاي پلاستيکي مخصوص و کفش هاي خشک استفاده کنيد . محکم بستن جعبه هاي تقسيم برق و مسدود کردن پريزهاي برق با درپوش هاي پلاستيکي از موارد مهم پيشگيري است .
2 ـ توجه داشته باشيد که در صورت آتش سوزي وسايل الکتريکي از آب استفاده نکنيد و قبل از شروع اطفاي حريق جريان برق را قطع کنيد .
3 ـ در صورتي که چند وسيله الکتريکي کنار هم قرار دارند سيم هاي رابط هر يک را جداگانه قرار دهيد تا سيم ها روي هم قرار نگيرند .
4 ـ در حمام از وسايل برقي مانند سشوار و ماشين اصلاح استفاده نکرده و از نصب کليد و پريز خودداري کنيد .
5 ـ هر چند وقت يک بار همه سيم هاي وسايل برقي را کنترل کنيد و در صورت داشتن نقص آن را تعمير کنيد .
6 ـ از وسايل برقي فاقد دو شاخه استفاده نکنيد زيرا بسيار خطرناک و حادثه ساز است .
7 ـ از يک پريز براي روشن کردن هم زمان چند وسيله برقي استفاده نکنيد .
8 ـ براي جلوگيري از برق گرفتگي در آشپزخانه ، بدنه ي فلزي تمام وسايل برقي مثل يخچال ، فريزر و ماشين لباسشويي را با نظر متخصص مربوطه ، به زمين متصل کنيد .
9 ـ هنگام خريد تجهيزات الکتريکي از استاندارد بودن آن مطمئن شويد .
10 ـ هنگام شستشوي آشپزخانه وسايل برقي را از برق جدا کنيد .
11 ـ هر گونه وسايل برقي را که فقط يک بار در روز از آن استفاده مي کنيد ( مثل جارو برقي ، چرخ گوشت و سشوار ) پس از استفاده از برق جدا کنيد و دور از دسترس کودکان قرار دهيد .
12 ـ در صورتي که مي خواهيد وسايل برقي مثل چاي ساز ، پلوپز و ماکروفر را تميز کنيد ، ابتدا آن را از پريز جدا کنيد و سپس از خشک بودن کامل آن مطمئن شده و بعداً آن را تميز کرده و پس از آن به برق بزنيد .
13 ـ هر گونه وسايل برقي را از دسترس کودکان تان دور نگه داريد زيرا کودکان بسيار کنجکاوند و وسايل برقي براي آنها جالب است و ممکن است خطرساز شود .
14 ـ حتما از درپوش براي پوشاندن پريزها استفاده کنيد .
15 ـ از داخل کردن اجسام فلزي به داخل وسايل برقي مثل توستر يا اجاق برقي در هنگام اتصال به پريز برق خودداري کنيد .
16 ـ از قرار دادن اشياي سنگين و برنده روي سيم ها خودداري کنيد .
17 ـ سيم هاي سيار را بلافاصله پس از استفاده جمع کنيد .
18 ـ هيچ گاه قسمت پشت و موتور ماشين لباسشويي را با آب نشوييد و آن را در جايي قرار دهيد که آب به آن نرسد .
19 ـ اگر اجاق گاز فندک دارد و به برق متصل است ، مطمئن شويد که سيم اطمينان آن به زمين نصب شده و اجاق گازي را که به برق متصل است هيچ وقت با آب نشوييد زيرا آب ممکن است از طريق فندک نفوذ کرده و سبب برق گرفتگي شود .
20 ـ هنگامي که موتور ماشين لباسشويي در حال کار است و لباس ها را مي شويد ، دست تان را داخل مخزن نکنيد .
منبع: روزنامه سلامت - شماره 225