از حمام شير تا ژل حمام

نويسنده : عباس منتظري



اين روزها در حمام بسياري از خانه ها ، علاوه بر ليف و صابون و شامپو ، محصولات ديگري هم قفسه هاي حمام را پر مي کنند : ژل حمام ، روغن حمام ، قرص هاي کف وان و ... تمام اين محصولات بهداشتي به شما کمک مي کنند که احساس رضايت و شادابي بيشتري از حمام خودتان داشته باشيد و بتوانيد زمان طولاني تري خوش بو و تميز بمانيد .
در مطلب اين هفته قصد داريم شما را با انواع محصولات حمام هاي امروزي و روش استفاده از هر يک آشنا کنيم .

حمام شير و مواد گياهي

اين قبيل افزودني ها بدن و حمام شما را خوش بو مي کنند و معمولا وان حمام را مطبوع نموده و در شما احساس خوشايندي به وجود مي آورند . اما انتظار نداشته باشيد که در پوست شما اتفاق خارق العاده اي بيفتد . برخي افزودني هاي حمام ، آب وان را سبک کرده و احساس راحتي در شما به وجود مي آوردند و روي بدن شما و وان ، مانده اي به جا نمي گذارند . يکي از افزودني هاي وان که پوست را نرم مي نمايد ، « کلوئيد آرد جو دو سر » است . متخصصان پوست اين ماده را براي نرم کردن پوست و تسکين خارش توصيه مي کنند .

حمام با وان پر کف

خيلي ها دوست دارند که در وان پر کف حمام کنند . بنابراين سراغ خريد قرص هايي مي روند که وان حمام را پر کف مي کنند .
گزارش هايي مبني بر اينکه برخي فرآورده هاي توليد کننده کف ، در دستگاه ادراري بچه هاي کوچک ، به خصوص دخترها تحريک ايجاد مي کنند ، در کنگره هاي پوست و مو ارائه شده است . به نظر مي رسيد که علت اين مشکل وجود مواد پاک کننده در برخي از فرآورده ها باشد . بنابراين ترکيب اين فرآورده ها با مواد ملايم تري عوض شد . براي پايين آوردن امکان تحريک بايد مواظب باشيد کودک شما ، فرآورده را زيادتر از حد ، در وان نريزد . مقدار لازم را خودتان اندازه بگيريد و مواظب باشيد که قبل از وارد شدن بچه در وان ، فرآورده در همه جاي آب حل شود . متخصصان پوست حدس مي زنند که برخي از اين عوارض به علت تماس پوست و مخاط ، با محلول غليظ ، به وجود مي آيد .

فوايد روغن حمام

آيا فايده اي دارد که در وان ، روغن حمام اضافه کنيم ؟ بله ؛ اما نه آن اندازه که توليد کنندگان اين فرآورده ها تبليغ مي کنند . روغن حمام بايد به عنوان درمان اضافي يا کمکي براي پوست هاي خشک تلقي شود . روغن حمام در پوست ، لايه سبکي از چربي جا مي گذارد که به نگهداري رطوبت پوست کمک مي نمايد و به اين ترتيب پوست بيش از حد خشک و « خارش حمام » ( ناراحتي شايع در ماه هاي زمستان ) را بهبود مي بخشد اما روغن هاي حمام معايبي نيز دارند :
1 ـ ممکن است صابون يا ساير رسوبات همراه چربي به پوست بچسبند .
2 ـ قسمت اعظم روغن بيشتر از آنچه که به بدن بچسبد همراه آب وان تخليه مي شود .
3 ـ مقدار ديگر روغن با حوله از بين مي رود .
اگر پوست تان بيش از حد خشک است ، بهتر است پس از حمام ، وقتي که پوست هنوز خيس است ، روغن را مستقيماً به پوست بماليد . دستورات بر چسب محصول را مطالعه کنيد و ببينيد آيا از آن فرآورده به اين طريق مي توان استفاده نمود ؟
بعضي از فرآورده ها بايد آبکشي شوند . خودتان را براي مرطوب نگاه داشتن پوست خشک ، فقط به روغن بدن وابسته نکنيد . شما شايد هنوز هم به کرم ها و لوسيون هاي مرطوب کننده نياز داشته باشيد تا پوست تان را مرطوب نگاه داريد . همچنين بايد احتياط کنيد که موقع استفاده از روغن از لغزيدن يا افتادن يا سُر خوردن در وان جلوگيري کنيد زيرا ممکن است روغن ، وان را خيلي ليز کنيد . اين کار مخصوصاً براي افراد مسن که استخوان هايشان شکننده تر است ، اهميت دارد و امکان دارد جراحات شديد به وجود آيد . اگر از روغن حمام استفاده مي کنيد ، بايد قالب هاي صابون را در جاي مخصوص خود قرار دهيد . روغن حمام در دو نوع وجود دارد : آنهايي که در همه جاي آب پخش مي شوند و آنهايي که روي آب به حالت مواج و شناور باقي مي مانند . اثر هر دو نوع يکي است . برخي ، حاوي روغن هاي معدني و برخي ، حاوي انواع روغن هاي نباتي ، مثل غلات يا روغن کنجد هستند . بعضي ها نوعي معطر کننده دارند و بعضي ها نيز براي ايجاد کف و سبک کردن آب ، داراي سورفاکتانت هستند .

ژل حمام

ژل حمام همان صابون است که شما مي توانيد هنگام حمام کردن با آن ، بدن تان را بشوييد . خانم ها و آقايان مي توانند از اين ژل استفاده کنند . ژل حمام به خوبي کف مي کند و اگر بدنتان را با آب بشوييد ، بوي مطبوعي روي پوست شما به جاي خواهد گذاشت . ژ ل هاي حمام بيشتر به شکل خمير دنداني در بازار وجود دارند . شما مي توانيد اين محصولات را به صورت تک از فروشگاه ها بخواهيد و يا آن را در بسته بندي خود ژل حمام را هم ارائه مي دهند .

پرده هاي نايلوني حمام مضرند

در چند سال اخير ، پرده هاي نايلوني رنگارنگ و مدرني به بازار آمده است که خيلي ها آن را براي حمام خود مي خرند ولي اين پرده هاي نايلوني جديد داراي مواد شيميايي هستند که با گرم شدن فضاي حمام ، بر سلامت شما اثر مخربي بر جاي مي گذارند . تجمع مواد شيميايي اين پرده ها پس از گرم شدن مي تواند به بافت کبد ، سيستم عصبي ، تنفسي و توليد مثل صدمه وارد کند . البته خيلي از افراد با بوي خاص و غير سالم اين گونه پرده ها آشنايي دارند . محققان اعتقاد دارند که از عوارض کوتاه مدت اين مواد شيميايي تهوع و سردرد است . به گزارش روزنامه واشنگتن پست اين پرده ها وقتي در حمام گرم مي شوند ، 180 ترکيب مختلف متصاعد مي کنند . يکي از اصلي ترين مواد متشکله « وينيل کلرايد » است که در PVC وجود دارد و از جمله مواد سرطان زا به شما مي آيد .
منبع: روزنامه سلامت - شماره 225