متنوع ترین سیستم اکوسیستم روی کره زمین، جنگل بارانی آمازون نیز یکی از خطرناک ترین آنها است. بیش از 20 درصد آمازون قبلاً از بین رفته است، و هزاران گونه از حیوانات، گیاهان و حشرات در حال انقراض هستند. روند نسبتاً جدید اکوتوریسم به دنبال کمک به حفظ محیط طبیعی آمازون و محافظت از زندگی باقی مانده است. براساس انجمن بین المللی اکوتوریسم، اکوتوریسم را می توان به عنوان یک گردشگری پایدار تعریف کرد که در ضمن ایجاد درآمد و اتحاد برای ساکنان محلی، به آموزش در مورد محیط محلی و مردم می پردازد. اکوتوریسم به مسافران پرماجرا اجازه می دهد بزرگترین جنگل بارانی جهان را در اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو تجربه کنند و در احیای آن شرکت کنند.


تاریخچه اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو:

اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو تا دهه گذشته یا در دهه آمازون به طور گسترده در آمازون رواج نداشت. مردم محلی، بویژه بومیان، به جستجوی روش هایی برای جایگزین کردن انواع درآمد های مخرب تر، مانند شیوه های کشاورزی تهاجمی و حذف نفت و سنگ معدن پرداختند. اکوتوریسم نه تنها برای حفظ و افزایش درآمد برای افراد محلی، بلکه به آموزش افراد خارجی نیز تبدیل شد. اگرچه گواهینامه ها و آموزش ها به طور استاندارد در سطح منطقه به طور استاندارد انجام نشده است، چندین سازمان بین المللی برای گرد هم آوردن این صنعت ایجاد شده است.
 

نمونه هایی از اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو

صنعت رو به رشد اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو به مسافران این امکان را می دهد تا منظره خوبی از این منظره گسترده و سرسبز داشته باشند. انجمن حفاظت از محیط زیست و فرهنگی، ابریشم Aldeia dos Lagos را در برزیل ایجاد کرد تا جایگزین شیوه های صید غیر پایدار ماهیگیری مردم این منطقه شود. این سازمان بر آموزش بازدید کنندگان در مورد غذاهای محلی و شیوه زندگی و همچنین تأثیر آمازون بر سایر نقاط جهان تمرکز دارد. اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو همیشه یکسان نیست و صنعت به دور از استاندارد است. پیشنهاد می شود که مسافران فعال شوند و در حفاظت از مناطقی که قصد بازدید از آنها را دارند، شرکت کنند. سؤال از اپراتورهای تور برای به دست آوردن احساس کسب و کار و میزان تعهد آن به سیستم اکو ضروری است. بپرسید که آیا این تور روی آموزش یا ماجراجویی متمرکز است و برای پایداری منطقه چه اقداماتی انجام می شود؟ مانند هر تور، سؤال کنید که چند نفر در این تور شرکت خواهند کرد و چه تجربیاتی ارائه می شود. اگر شما تعطیلات خود را بیش از یک نقشه ساخت یافته ترجیح می دهید، مطمئن شوید که برنامه سفر با سلیقه شما مطابقت دارد. دامنه امکانات موجود در اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو بسیار متفاوت است. اگرچه ممکن است برخی از اقامتگاههای لوکس در دسترس باشد، بسیاری از مشاغل ترتیبی را ارائه می دهند که در سیستم اکو سیستم محلی متناسب باشد. اقامتگاه ها ممکن است دارای تهویه مطبوع نباشند و یا آب گرم ارائه دهند. چیدمان خواب ممکن است از تختخوابهای ساخته شده از مواد بازیافتی گرفته تا چکش زنی متغیر باشد. با این حال، این سادگی نباید اکوتوریست را منصرف کند. معمولاً میزبان ها برای راحتی هر چه بیشتر بازدید کنندگان خود، هر کاری ممکن انجام می دهند. غذا به طور معمول بصورت محلی پرورش یافته تا ضمن پشتیبانی از رشد محلی، یک تجربه از یک نوع را در اختیار مسافر قرار دهد. تورها ممکن است روی آموزش پرندگان و حیوانات یا آموزش گیاهان تمرکز کنند.


برخی از هشدارها  در اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو

در اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو داشتن یک ecotraveler در آمازون می تواند یک تجربه پاداش بخش باشد، اما انجام اقدامات احتیاطی توصیه می شود. مناطقی را که از سایت اکوتور خود بازدید خواهید کرد مطالعه کنید. منطقه آمازون سالانه حدوداً 9 فوت باران بارندگی دارد، اما فصول بارانی و اکوسیستم های محلی ممکن است متفاوت باشد، بنابراین مهم است که بدانید بهترین زمان برای بازدید چه زمانی هست. حیات وحش ممکن است نه تنها فراوان بلکه خطرناک باشد. مارهای مسموم غیر معمول نیستند، و گراز وحشی و گربه های بزرگ نیز هنگام تعجب یا تحریک می توانند خطرناک باشند. دانستن مناطق و محیط زیست می تواند به ecotraveler یک سفر لذت بخش و آموزشی کمک کند.
 



چرا اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو اینقدر خاص است:

در اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو متوجه می شویم که آمازون بزرگترین جنگل بارانی جهان است و یکی از متفاوت ترین مکان های سیاره ما است. حتی پس از سالها تحقیق، هنوز گونه های زیادی از گیاهان و حیوانات وجود دارد که هیچ چیز از آنها نمی دانیم. معمولاً به آن ریه های زمین گفته می شود. گیاهان دی اکسید کربن را از هوا خارج کرده و اکسیژن به بدن می بخشند، هوایی را که تنفس می کنیم تمیز می کنند و به کاهش تأثیر تغییرات آب و هوا کمک می کنند. جنگل در حال تغییر و تحول است و زندگی و تنوع آن فقط با چند پا از خاک، پشتیبانی می شود زیرا یک چیز از بین می رود که تجزیه می شود و به چیز جدیدی تبدیل می شود. این دایره زندگی بدان معنی است که سطح بالای جنگل سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی است، اما اگر در اعماق زمین حفر کنید، بسیار متفاوت است. این یکی از دلایلی است که باعث می شود جنگل زدایی به این اکوسیستم آسیب برساند. هنگامی که چرخه زندگی شکسته شود و گیاهان از بین بروند، مواد مغذی و مواد معدنی به سرعت از خاک خارج می شوند. در یک دوره بسیار کوتاه، آنچه روزگاری یک قطعه زمین با زندگی و فعالیت بود، بی ثمر است. در این مرحله، بازگشت زمین به وضعیت سابق بسیار دشوار است و نه تنها گیاهان از بین رفته اند، حیواناتی که به جنگل تکیه می کنند نیز در معرض خطر هستند. هنگامی که زمین دیگر سودآور نیست، مشاغل پیش می روند، جنگلهای بیشتر و چرخه کشنده ادامه می یابد.


 در اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو از کجا بازدید کنیم

در اکوتوریسم یا بوم گردی در جنگل های آمازون در برزیل و پرو بیشتر مردم به آمازون و برزیل فکر می کنند، اما در حقیقت جنگل های بارانی در چندین کشور از جمله کلمبیا، اکوادور (جایی که بازدید خود را انجام دادیم)، پرو، بولیوی و البته برزیل گسترش می یابد. اگرچه آمازون تحت یک نام متحد است و بسیاری از گونه های مشابه را در سراسر آن خواهید یافت، بسیار متفاوت است. به عنوان یک توریست، بسته به اینکه به کدام قسمت بروید، تجربه شما کاملاً متفاوت خواهد بود. ممکن است گونه‌های بومی مختلفی پیدا کنید، جمعیت بومی محلی بسیار متفاوت خواهد بود و سطح گردشگری و بنابراین امکانات تغییر خواهد کرد. ما تصمیم گرفتیم به بازدید از آمازون در اکوادور که به عنوان اورینتنت شناخته می شود و حدود 2٪ از کل جنگل های بارانی آمازون را شامل می شود، بپردازیم. با وجود اندازه آمازون، اکوادور یکی از متفاوت ترین مکان های بیولوژیکی کره زمین است. به ویژه، پارک ملی یاسونی در دهه 1980 به عنوان یک ذخیره گاه زیست کره یونسکو انتخاب شد. 

منبع: www.spudontherun.com