مشکلات ناشي از کافئين

نويسنده:ماري ال گاوين
مترجم:سيد حسن حسيني



مادرتان مي گويد شب ليموناد يا شکلات نخوريد؛ چون کافئين موجود در آن نمي گذارد در طول شب بخوابيد؛ اما خودش صبح قهوه يا شيرکاکائو مي خورد تا بدنش کافئين به دست بياورد. پس بالاخره کافئين خوب است يا بد؟

کافئين يک ماده شيميايي معمولي است.

کافئين يک ماده شيميايي معمولي است که در برگ چاي، دانه هاي قهوه، کاکائو و دانه هاي طعم دهنده ي نوشابه يافت مي شود.کافئين قرن هاست که در غذاها و نوشيدني هاي انسان ها وجود داشته است. امروزه هم در تعداد زيادي از غذاها و نوشيدني هاي ما وجود دارد؛ مثل قهوه، نسکافه، چاي، شکلات، کاکائو، نوشابه و حتي بعضي از داروها.
وقتي انسان کافئين به بدنش مي رسد، چه از طريق خوردن غذاهاي کافئين دار و چه از طريق نوشيدن نوشيدني هاي کافئين دار، کافئين مصرف شده مثل يک محرک عمل مي کند. اين بدين معني است که کافئين ما را بيدار و هوشيار و در يک کلام سرحال نگه مي دارد. بيش تر افرادي که نوشيدني هاي کافئين دار مصرف مي کنند، مخصوصاً در کشورهاي غربي، قصدشان اين است که زودتر بيدار شوند و احساس بهتري داشته باشند؛ اما در حقيقت هيچ کس، مخصوصاً کودکان، به نوشيدني هاي کافئين دار احتياجي ندارند. براي کودکان بهترين نوشيدني آب و شير است که حاوي کافئين نمي باشند.
آن دسته از افرادي که هر روز نوشيدني کافئين دار مصرف مي کنند ممکن است به آن وابستگي پيدا کنند. اگر مصرف کنندگان هميشگي کافئين روزي در برنامه ي غذايي شان کافئين نباشد، دچار مشکل مي شوند. آن ها معمولاً در طول روز دچار سردرد، دل درد، خواب آلودگي و خستگي مي شوند.

کافئين در بدن چه کاري انجام مي دهد؟

کافئين موجب مي شود قلب تندتر پمپاژ کند و تنفس تسريع يابد. آن هايي که کافئين مصرف مي کند فعاليت شان بيش تر مي شود و کم تر مي توانند در مدرسه روي درس ها تمرکز پيدا کنند.کافئين مي تواند براي مدتي کوتاه انرژي بدن را بالا ببرد و مانند ماده اي نيرو زا عمل کند، اما مصرف زياد کافئين عوارضي دارد که اصلاً خوب نيستند. اگر مقدار زيادي کافئين در يک زمان مصرف کنيد، مي تواند موجب عصبي شدن و پرخاشگري در شما شود و دوستان تان شروع به لرزيدن کنند. کافئين زياد نمي گذارد شب به خواب برويد.اين بدين معني است که روز بعد سر کلاس نمي توانيد روي درس تمرکز پيدا کنيد.
کافئين زياد مي تواند باعث بروز دل درد، سردرد يا ضربان شديد قلب شود. در حقيقت کودکاني که مشکلات قلبي دارند نبايد کافئين مصرف کنند؛ چرا که مشاهده شده کافئين تپش قلب را تحت تأثير قرار مي دهد و قلب را وادار مي کند سخت تر بتپد.

آيا بدن شما به کافئين احتياجي دارد؟

کافئين مثل کلسيم يک ماده ي غذايي و مغذي نيست. در نتيجه بدن شما براي سالم ماندن احتياجي به مقدار خاصي کافئين ندارد.

توقف مصرف کافئين

اگر تصميم گرفته ايد کافئين مصرف نکنيد يا کم تر مصرف کنيد با پدر و مادرتان صحبت کنيد. همان طور که قبلاً گفتيم قهوه، کاکائو، نوشابه، ليموناد، شکلات و چاي از نوشيدني ها و خوراکي هايي هستند که حاوي کافئين اند. با کم تر مصرف کردن آن ها، کافئين کم تري وارد بدن تان مي شود. اگر هر از گاهي ليموناد مي نوشيد، موقع خريد به ترکيبات آن دقت کنيد. سعي کنيد آن نوع را بخريد که کافئين کم تري دارد. اگر مصرف کافئين خود را کنترل نکنيد و افزايش دهيد، شب ها به جاي اين که بخوابيد تمايل به بالا و پايين پريدن خواهيد داشت و روز بعد دچار سردرد و دل درد مي شويد. به علاوه نمي توانيد روي درس تمرکز داشته باشيد.
منبع:ماهنامه فرهنگي کودکان ايران ،پوپک شماره 180