جدول حل کنيد تا ...






محققان مي گويند حل کردن جدول کلمات متقاطع ، روشي استثنايي و کارآمد براي جوان نگه داشتن مغز است . شما هم که تصميم گرفته ايد در سال جديد با ورزش ، اندام خود را متناسب کنيد ؟ چرا همين برنامه را براي مغزتان انتخاب نمي کنيد ؟! مغز و فکر شما به اندازه ي عضلات تان براي رسيدن به سلامت نياز به ورزش دارد .
مي پرسيد چطور مغزتان را ورزش بدهيم ؟ با حل کردن جدول ! اين سرگرمي براي سلامت شما هم مفيد است . به تازگي محققان متوجه شده اند که جدول حل کردن علاوه بر سرگرمي و تفريح ، فوايد ديگري هم دارد .
مي گويند جدول کلمات متقاطع ، مشهورترين و گسترده ترين بازي در جهان است ، اگر چه تاريخچه ي کوتاهي دارد . اولين جدول ها در قرن 19 در انگلستان متولد شدند . اين جدول ها در نوع خود بسيار ابتدايي بوده و از مربع هاي کلمات ساخته شده بودند ، به طوري که گروهي از کلمات طوري کنار هم قرار داده شده بودند که در جهت عمودي و افقي به يک شکل خوانده مي شدند . اين جدول ها در مجلات دوره اي و کتاب هاي معماي کودکان چاپ مي شد . با اين حال در آمريکا جدول حل کردن به يکي از جدي ترين سرگرمي هاي بزرگسالان تبديل شد . بد نيست بدانيد اولين جداول کلمات متقاطع منتشر شده به وسيله ي يک روزنامه نگار به نام آرتور و اين اهل ليورپول انگليس طراحي شد که به عنوان مبتکر بازي هاي مشهور جهان شناخته شده است . 21 دسامبر 1913 تاريخ چاپ اين جدول در روزنامه اي به نام دنياي نيويورک است .

ـ ورزشي براي مغز :

اگر اهل نرمش و ورزش باشيد ، مي دانيد هر عضله اي که در تمرين ها بيشتر به کار گرفته شود ، قوي تر و بزرگتر مي شود . مغز نيز همين طور است ، يعني هر چه شما مغزتان را بيشتر ورزش دهيد ، اين عضو مهم بدن شما گسترده تر و قوي تر خواهد شد . پس مغز هم مانند ساير اعضاي بدن به ورزش و تحرک احتياج دارد که حل کردن جدول مي تواند اين هدف را تامين کند .

ـ مي خواهم به ياد آورم :

اگر شما هم مي ترسيد که بزرگ ترين دارايي خود يعني حافظه تان را از دست بدهيد و در جستجوي راهي براي تقويت آن هستيد ، جدول حل کنيد . به طور طبيعي با افزايش سن و پير شدن ، توانايي ما براي به يادآوردن و به خاطر سپردن کمتر مي شود . اما در هر سني مي توان اين روند را کند کرد يا جلوي آن را گرفت . لابد ازخودتان مي پرسيد مگر اين حافظه به چه درد مي خورد ؟ بهتر است بدانيد تمام کارهايي که انجام مي دهيد وابسته به همين حافظه است ؛ از مسواک زدن دندان هاي تان لذت بردن از شامي که با خانواده مي خوريد .
حافظه يکي از اجزاي ضروري زندگي شماست و با از دست رفتن آن که ممکن است از نشانه هاي آلزايمر هم باشد ، زندگي شما مختل خواهد شد . مثلاً همين برگشتن به خانه که ممکن است خيلي پيش پا افتاده به نظر برسد ، بدون به خاطر سپردن آدرس محل زندگي ممکن نيست . علاوه بر اين ، حافظه ، انعکاسي از زندگي شماست . اولين ديدار با همسر ، در آغوش گرفتن فرزندتان براي اولين بار پس از تولد ، دوستان و همکلاسي هاي شما در دوران تحصيل همه و همه بهانه هايي هستند که نخواهيد اين نعمت خدا را از دست بدهيد .

ـ جوان بمانيد .

تحقيقات دانشمندان نشان داده است که فعاليت مغز در سنين ميانسالي و حتي قبل از آن مي تواند در آينده به فرد کمک کند تا دچار آلزايمر (که شايع ترين شکل دمانس يا زوال عقل است ) نشود . البته اين تنها عامل موثر در ايجاد بيماري نيست و تغذيه ، فعاليت بدني ، ژنتيک و خيلي چيزهاي ديگر در اين مساله نقش دارند .
بعد از 20 سالگي ، با افزايش سن بيش از 200 ميليارد سلول عصبي تحليل رفته و مي ميرند . تحليل قواي شناختي که از عوارض اين مرگ سلولي است ، ابتدا ضعف حافظه و قدرت شنيدن خود را نشان مي دهد . البته نگران نشويد ، اين روند تا حدي قابل پيشگيري است . محققان معتقدند کساني که در فعاليت هاي چالش برانگيز مغز ( مانند جدول کلمات متقاطع ، شطرنج ، کتاب خواندن و سفر ) به عنوان يک سرگرمي و تفريح شرکت مي کنند ، مي توانند باعث کندي روند پيري در مغز خود شوند .
همچنين بررسي 20 ساله پزشکان در کالج پزشکي آلبرت انيشتين نيويورک نشان داده است کساني که چهار روز در هفته جدول کلمات متقاطع حل مي کنند ، 47 درصد کمتر از کساني که يک روز در هفته اين کار را مي کنند در معرض خطر دمانس ( زوال عقل ) هستند .

ـ مسايل زندگي را حل کنيد .

کساني که اهل جدول کردن باشند ، مي دانند که چقدر اين کار به آنها احساس آرامش مي دهد . براي افرادي که در زندگي روزمره خود با مشکلات زيادي رو به رو هستند ، سريع ترين راه براي خلاصي از افکار آزاردهنده ، همين جدول حل کردن است .
ويل شورتز ، مصحح جدول نيويورک تايمز معتقد است : « در حل مساله بهترين کاري را که مي توانيم ، انجام مي دهيم و سپس به مشکل بعدي مي رسيم و اين دقيقاً همان کاري است که در حل کردن جدول ياد مي گيريم ؛ يعني ديدن مساله از اول تا آخر ! وقتي آخرين مربع خالي را با حرف صحيح پر مي کنيم ، مي دانيم که راه حل نهايي را براي همه مشکلات يافته ايم . به همين علت احساس رضايت فوق العاده اي به ما دست مي دهد ، حتي اگر ابتدا توانسته باشيم مربع هاي خالي را به ترتيب پر کنيم .

ـ راه جديد آموزش :

جدول نه تنها براي حل مشکلات روزمره مفيد است ، بلکه به آموزش موضوعات خاص هم کمک مي کند . ماري جو فرچ از دانشگاه ماريون ايالت اوهايو معتقد است جدول علاوه بر جلب رضايت فرد ، بار آموزشي هم براي او دارد . جالب است بدانيد او اغلب در کلاس درس براي سنجش يادگيري دانشجويانش ، امتحان را به شکل حل جدول برگزار مي کند و معتقد است اين روش ( به علت همراهي سرگرمي با آموزش ) مي تواند در يادگيري دانشجويان موثرتر از ساير روش ها باشد .
خوشبختانه همانطور که بزرگسالان با حل جدول به دانش خود اضافه مي کنند . بچه مدرسه اي ها هم مي توانند از حل جدول براي يادگيري استفاده کنند و حتي مي توان اين کار را به صورت خانوادگي و دسته جمعي انجام داد .

ـ خبرنگاران هم جدول حل کنند .

جالب است بدانيد حل کردن جدول ، براي آموزش و تقويت مهارت روزنامه نگاري و گزارشگري هم مفيد است ! با تمرين متفاوت نگاه کردن به کلمات و معني آنها ، قدرت متفاوت ديدن و متفاوت فکر کردن ( دو مهارت مهم در نويسندگي ) هم به دست مي آيد . وقتي خبرنگاران متفاوت ببينند و متفاوت فکر کنند ، حرف هاي تازه اي هم براي گفتن خواهند داشت و براي سوال هاي موجود پاسخ هاي جديدي کشف خواهند کرد .
منبع:مجله خدايا کمکم کن،شماره 6