چگونه زندگي شاد داشته باشيم ؟

نويسنده: نرگس محمود خواه




اگر بسياري از مردم زندگي شادي ندارد و در زندگي شادي واقعي را تجربه نمي کنند تنها از آنروست که نياموخته اند چگونه مي بايست به شادي برسند !
شاد زيستن نياز به آموزش دارد و برخلاف بسياري که معتقد شاد بودن پيچيده يا غير ممکن است ، اتفاقاً شاد زيستن امري ست آسان و ممکن که تنها نيازمند خواستن است . اگر شادي به زندگي شما نمي آيند تنها از آن روست که واقعاً نخواسته ايد خانواده و فضايي شاد داشته باشيد . براي شادي و شاد زيستن بايد تلاش کنيد و در اين مقاله مي آموزيد که چگونه اين کار را انجام دهيد .
همانگونه که گفته شد بايد بخواهيد که شاد باشيد و براي خواستن بايد دلايل کافي داشته باشيد . تا ندانيد چرا ، هرگز به سراغ چگونه ها نمي رويد اما اگر فقط يکبار از خود دليل چيزي را بپرسيد و از خود بپرسيد چرا ، ناخودآگاه به دنبال چگونه و راه حل ها مي گرديد .
بيائيد يک زندگي شاد را در نظر بگيريم . قطعاً افراد و خانواده هايي را در اطراف خود مي شناسيد که شاد باشند و شايد بارها حسرت زندگي آنها را خورده باشيد .
آيا تا به حال ديده ايد که از هيجان آنها کم شود ؟
آيا تا به حال ديده ايد که مدام به موسيقي هاي غمگين گوش دهند ؟
آيا تا به حال ديده ايد که در طول روز افسرده و بي حوصله باشند ؟
آيا تا به حال شده است که به آنها پيشنهاد جذابي دهيد اما استقبال نکنند ؟
آيا فرد و خانواده واقعاً شادي را مي شناسيد که از مسائل مالي رنج ببرند ؟
منظور از شادي خنده هاي عصبي و صورت خود را با سيلي سرخ نگه داشتن نيست . شادي فرآيندي است کاملاً مشخص ، که در نهايت اعتدال است . در يک زندگي شاد نه افراطي هست و نه تفريط . شايد فکر کنيد در يک خانواده شاد بيست و چهار ساعته اعضاي آن قهقهه مي زنند اما اينطور نيست .
بيائيد کمي بيشتر باشادي آشنا شويم . شادي يعني تعادل ، يعني هيجان ، يعني استقبال هاي آتشين ، يعني وفاداري و در کل يعني ثروت . شادي يعني رسيدن به اوج معنويات .
در گذشته فکر مي کردم که غم حالتي ارزشمندتر ازشادي ست.گمان مي کردم که گريه ارزشمند تر از خنده است اما امروز باورهايم تغيير کرده است و نکته قابل توجه اينجاست که موقعيت و زندگيم نيزکاملاً متفاوت شده است .
قبلاً چندان شاد نبودم ، چندان اهل تفريح و مهماني و شادي و خنده نبودم . دائم بدبياري پشت سر بدبياري .
دائماً قهر و دائما آشتي هاي موقتي . دائماً ضررهاي مالي و دائماً کابوس هاي شبانه . دائماً کم خوابي و دائماً افراط !
امروز متفاوت شده ام . مدتهاست که کابوس نديده ام . مدتهاست که موقعيت ماليم با مشکل مواجه نشده است و حتي افزايش درآمد قابل توجهي نيز داشته ام . اين در صورتي است که قبلاً روزانه هجده ساعت کار مي کردم و حالا نهايتاً ده ساعت !
شما هم بايد شرايطتان را تغيير دهيد و اگر منتظريد تا ديگران قدم پيش بگذارند سخت در اشتباهيد . اگر عمل و سوء تفاهمي شرايط بين خانواده ، دوستان يا همکارانتان را با چالش و اصطکاک مواجه کرده است شما پيش قدم شويد . شما طالب شادي شويد و نخواهيد که اين خصومت ها دوام بياورند .
هميشه براي شادي قدم اول راشما برداريد و شما داوطلب باشيد . از اين به بعد شما بايد نويد دهنده ي شادي بين دوستان و خانواده و همکارانتان باشيد و صد البته به ياد داشته باشيد اگر خودتان انسان شادي نباشيد نمي توانيد به ديگران چنين کمکي کنيد .
بيائيد تمريني را که من انجام دادم شما هم انجام دهيد . من اين تمرين را تنها براي يک ماه انجام دادم اما امروز چند سالي است که جزئي از زندگيم شده است و تبديل به يکي از عادتهاي مثبت من شده است . عادت به شادي !
فقط و فقط براي يک ماه از گوش دادن به هر نوع موسيقي غمگين جداً بپرهيزيد ، مخصوصاً ابداً به موسيقي هاي رپ گوش ندهيد .
موسيقي رپ با ديد منفي به شرايط اجتماعي و سياسي جهان به شدت روحيه شما را تحت تأثير قرار مي دهد و شما را نسبت به هر کس و هر چيز بدبين مي کند . همچنين در عوض موسيقي هاي شاد و البته با شعرهاي عميق گوش دهيد يا اگر به چنين موسيقي دسترسي نداريد موسيقي هاي شاد بي کلام گوش دهيد .
تا يک ماه از تماس با هرشخصي که در گذشته باعث شده است که شما را به افسردگي و غم بکشاند خودداري نمائيد و به هيچ طريق نخواهيد که با او تماس برقرار کنيد .
وجود چنين شخصي مي تواند شما را به يک شخصيت وابسته تبديل کند و آينده شما را به صورت جد به خطر بيندازد .
سعي کنيد هر شب فيلم هاي کمدي و جذاب ببينيد . از مشاهده هر گونه فيلم درام و تراژدي جداً بپرهيزيد ، حتي اگر محبوبترين فيلم شما را نمايش دهند .
با دوستان مثبت و شادتان و يا تنها به سينما ، پارک و بيرون شهر برويد . مخصوصاً تئاتر را فراموش نکنيد . در آنجا از خودتان پذيرايي کنيد و يک ماه مهمان خود باشيد و تنقلات خوشمزه بخوريد .
دو تا سه بار خانواده را به شام دعوت کنيد و سعي کنيد ساعات مفرح و شادي را براي آنها و خودتان پديد آوريد .
اگر واقعاً طالب شادي باشيد به تک تک پيشنهادات عمل مي کنيد .
منبع:مجله خانواده شاد شماره 39