پيام‌هاي حضرت مهدي به دولتمردان (8)

نويسنده: دکتر علي اصغر رضواني





مقدمه:

در چند قسمت قبل، موارد متعددي از ويژگي‌هاي دولتمردان حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مطرح شد؛ حال مواردي ديگر را پي مي‌گيريم.

53 ـ برطرف كردن حرص مردم

مسؤولان و دولت مردان نظام اسلامي و عالمان جامعه بايد سعي كنند تا حرص و طمع را در جامعه از بين برده و از اسراف و تبذير و درخواست‌هاي بي مورد مردم بكاهند.
از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده كه درباره حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف فرمود: «... و يملأ الله قلوب امة محمّد صلي الله عليه و آله و سلم غني و يسعهم عدله حتي يأمر منادياً فينادي فيقول: من له في المال حاجة؛[1] ... و خداوند قلب‌هاي امت محمّد را پر از بي نيازي كرده و عدلش را بر آنان مي‌گستراند تا اين كه كسي را دستور مي‌دهد تا ندا دهد و او مي‌گويد: هر كس كه احتياج به مال دارد».
و نيز فرمود: «اذا خرج المهدي القي الله تعالي الغني في قلوب العباد؛[2] چون مهدي خروج كند خداوند متعال بي نيازي را در قلب‌هاي بندگان مي‌اندازد».

54 ـ هداياي اختصاصي ممنوع

مسئولان و دولت مردان نظام اسلامي وظيفه دارند تا با بهره‌گيري از سيره مهدوي از قانون تخطّي نكرده و هرگز چيزي را به عنوان هديه اختصاصي به نور چشمي‌هاي خود ندهند.
پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «اذا قام قائمنا اضمحلّت القطائع فلا قطائع؛[3] چون قائم ما قيام كند، هداياي اختصاصي از بين رفته و هرگز چيزي به اين عنوان به كسي داده نخواهد شد.»

55 ـ گزارش از برنامه‌ها

مسؤولان نظام اسلامي بايد با الگوگيري از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از پروژه‌هاي مهمي كه در دست اقدام دارند مردم را آگاه سازند.
از امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف روايت شده كه فرمود:
«انا المهدي و انا قائم الزمان، انا الذي املأها عدلا كما ملئت جوراً؛[4] من مهدي و قائم زمانم. من كسي هستم كه زمين را پر از عدل خواهم نمود همان گونه كه پر از ظلم شده باشد».
مطابق اين روايت، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف قبل از ظهورش از كاري كه قرار است انجام دهد به مردم گزارش مي‌دهد.

56 ـ عقب‌نشيني از مواضع اصولي ممنوع

وظيفه هر شخصيت سياسي و ديني آن است كه بر مواضع اصولي خود پافشاري كرده و هرگز از آن‌ها عدول ننمايد مگر در جايي كه مصحلت اهمّي در ميان باشد. از امام علي عليه السلام نقل شده كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در كنار كوه صفا با اصحاب خود چنين عهد مي‌بندد: «انا معكم علي ان لا تولّوا ...؛[5] من با شما همراهم در صورتي كه از مواضع خود برنگيرد ...».

57 ـ ارتباط دائم با وزيران

حاكم اسلامي در صورتي كه افراد تحت امر خود را مطيع يافت بايد با آنان ارتباط ويژه برقرار كرده و اجازه دهد تا هر وقت كه خواستند به ملاقاتش بيايند.
امام علي عليه السلام مي‌فرمايد: حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بعد از پيمان‌هايي كه با كارگزاران خود مي‌بندد، اينگونه به ايشان خطاب مي‌نمايد كه: «... فاذا فعلتم ذلك فعلي ان لا اتخذ حاجباً؛[6] ... چون چنين نموديد بر من است كه براي خود دربان و پاسداري قرار ندهم ]تا هر وقت كه خواستيد با من ملاقات داشته باشيد[.»

58 ـ رحمت، قبل از خشونت

حاكم اسلامي وظيفه دارد تا با الگوگيري از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، قبل از دست زدن به هرگونه اقدام عملي، افراد شرور را دعوت به بازگشت و توبه از كارهاي زشت نمايد و در صورتي كه اين طريق جواب نداد دست به اقدام عملي بزند.
از امام باقر عليه السلام روايت شده كه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف قبل از ظهورش كسي را به سوي اهالي مكه مي‌فرستد و به او دستور مي‌دهد كه به مردم بگو: «يا اهل مكة! انا رسول فلان اليكم و هو يقول لكم: انّا اهل بيت الرحمة و معدن الرسالة و الخلافة؛[7] اي اهالي مكه! من فرستاده فلان شخص ]حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف‌[ به سوي شمايم و پيام او به شما اين است كه ما اهل بيت رحمت و معدن رسالت و خلافتيم».

پي نوشت :

[1]. مسند احمد، ج 3، ص‌37؛ كشف الغمة، ج 3، ص‌483.
[2]. ملاحم، ابن طاووس، ص‌71.
[3]. بحارالأنوار، ج 52، ص‌309، ح 409؛ قرب الإسناد، ص‌39.
[4]. غيبت، طوسى، ص‌253؛ بحارالانوار، ج 52، ص‌1، باب 18.
[5]. منتخب الأثر، ص‌154.
[6]. همان، ص‌154.
[7]. بحارالأنوار، ج 52، ص‌307.

منبع: www.aman.ir