آب، ماده ای است که حیات همه موجودات وابسته به آن است و در روایات از اسراف و زیاده روی در مصرف آن به شدت نهی شده است.

امام صادق علیه السلام می فرماید:
ادنی الاسراف هراقة فضل الاناء[1]
کمترین اندازه اسراف دور ریختن ته مانده ظرف آب است.

اگر در مصرف آب برای وضو، آن هم در کنار نهر جاری و یا در دور ریختن باقی مانده آب در ظرف، اسراف است، پس به طریق اولی بازگذاشتن شیر آب و هدر دادن آن، اسراف محسوب می شود. به ویژه در حال حاضر که به دلیل محدودیت منابع آبی، کشور ما در مرز بحران قرار دارد و اگر در مصرف بهینه آن تلاش همگانی و همه جانبه ای صورت نگیرد باید منتظر بحرانهای شدیدتری باشیم.

آب لوله کشی شهری که با کمترین چرخش شیر، بر دست ما روان می شود، حاصل تلاشها و هزینه های کمرشکنی است که مبلغ اندکی از آن با پرداخت آب بها، باز می گردد و این بهای ناچیز مجوز مصرف بی رویه در آن نمی شود.

زیاده روی در مصرف آب علاوه بر صدق عنوان اسراف، از جهت ضرر به جامعه و بیت المال نیز حرام است. امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند:
زیاده روی در مصرف آب حرام است و موجب ضمان می گردد.


شیوه های صرفه جویی در مصرف آب

ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و حرمت اسراف در اشکال مختلف آن، به خوبی روشن است. از این رو شایسته است مصرف کنندگان آب، به امور زیر که از توصیه های مؤکد کارشناسان آب است، اهتمام ورزیده و به آنها عمل نمایند:

1- باید به شیرهای آب خانه سرکشی نمود و در صورتی که چکه می کنند، آنها را تعمیر نمود. گاه با چکه کردن شیر، روزانه تا 200 لیتر آب هدر می رود.

2- به منظور آشامیدن آب، شیر آن را باز نگذارید تا آب سرد خارج شود.

3- در آشپزخانه، پیش از آبکشی ظرف ها، شیر آب را باز نگذارید، به جای آن، ظرفی را پر از آب کرده، از آن برای مرحله پیش از آبکشی ظرفها استفاده نمایید.

4- هنگام آبیاری باغچه، تنها جاهای لازم را آبیاری کنید و از پاشیدن آب در پیاده رو و خیابان خودداری نمایید. باغچه را صبح زود یا بعد از غروب آفتاب آب بدهید تا تابش آفتاب موجب تبخیر آب نشود و آب بیشتری به گیاهان برسد، ضمن این که این کار، از رشد گیاهان انگلی جلوگیری می کند.

5- دوش گرفتن طولانی، نوعی هدر دادن آب است. زمان دوش گرفتن خود را اندازه گیری و تنظیم کنید.

6- موقع وضو و در فواصل کارهای آن، شیر آب را ببندید.

7- کولر آبی را بازدید کنید و در صورت اتلاف آب، از شیرهای شناور بادوام و محکم استفاده نمایید.

8- در صورت امکان، برای کارهای ساختمانی و آبیاری باغچه ها، از آب غیر مشروب استفاده کنید.

9- در صورت امکان، از وسایل کاهش دهنده مصرف، مانند شیرهای قطع و وصل، سرشیرهای پودر کننده و شیرهای فشارشکن استفاده نمایید.


پی نوشت ها:
[1] کافى، ج 6، ص 460؛ وسائل الشیعه، ج 5، ص 51

منبع: حوزه نت