برخی از مهم ترین عواملی که در محیط خانواده آرامش را بر هم می زنند، اضطراب و دلهره و نگرانی می آفرینند، دل شوهر و فرزندان را می لرزانند و بهار خرّم زندگی زناشویی را خزان می کنند، عبارتند از:


1- سختیهای زندگی

فشارهای ناشی از مشکلات زندگی، دشواری کار و مسئولیت، فقر و نداری و مانند آن که مرد با آنها دست و پنجه نرم می کند همواره فکر و ذهن او را مشغول و در او ایجاد نگرانی می کند. او در این فکر است که چگونه از این گردونه نجات یابد و کشتی خانواده را به سلامت به مقصد برساند.


2- احساس ناخشنودی

از عوامل نگرانی و اضطراب مردان به ویژه در آغاز زندگی مشترک این است که احساس می کنند به آرمان خود دست نیافته اند و زن او آن کسی نیست که بتواند او را خوشبخت کند.

به ویژه اگر در تعامل با همسر خویش شواهدی در این جهت پیدا کند، نگرانی اش افزون می شود.


3- احساس تنهایی

ممکن است مرد در زندگی از دوست و آشنا و دیگر افراد خیانتها و بی وفاییهایی دیده باشد و از این جهت خود را تنها و بی یار و یاور احساس کند و نگران باشد و احساس کند همسر او نیز یکی از آنهاست و نمی تواند او را از این تنهایی درآورد.


4- بدبینی آزاردهنده

عامل دیگری که ممکن است آرامش مرد را در خانواده بر هم زند این است که ببیند همسرش به او اعتماد ندارد و به جهت بدبینی دائم او را می پاید و به او ایراد می گیرد.


5- جدال بیهوده

گاه بگومگوهای بیهوده همسرش روزگار او را سیاه می کند. او می بیند جوّ حاکم بر زندگی خانوادگی آرام نیست. بر سر کوچک ترین مسئله با او جدال می شود، او را می آزارند، تحقیر و یا توهین می کنند.


6- شرارتهای برخی فرزندان

عامل دیگری که خانواده را دچار اضطراب می کند نا آرامی و شرارت برخی فرزندان است.

حرف مرد به عنوان پدر در خانه و نزد فرزند خریدار ندارد. جایگاه او در خانواده متزلزل شده است. خانه، که باید محیط امنیت و آسایش او باشد، به جهنّمی سوزان و تحمل ناپذیر تبدیل شده است. حال درصدد این نیستیم که بگوییم مقصّر کیست.


7- کاهش روابط صمیمانه خویشاوندی

گاهی مرد یا زن می بیند پس از ازدواج، روابط صمیمی او با بستگانش تیره شده است. سردی روابط بر اثر انحطاط اخلاقی، تنشها، خصومتهای بی مورد، حسادتها، نمّامیها و مانند آن، انسان را آزرده خاطر می کند.


منبع: حوزه نت