Fuel مسابقه در روز رستاخيز

نويسنده: شهريار ازهاريانفر




دنياي پسا آخرالزماني (post-Apocalyptic) به ماجراي فاجعه ي بزرگي مي پردازد که در آن نشانه هاي وجود حيات و تمدن کمرنگ شده و جز نامي از بشريت باقي نمي ماند. در چند سال اخير پسا آخرالزماني آن چنان در بين مردم محبوب شده که فيلم هاي بسياري در مورد حوادثي نظير انفجارهاي هسته اي و متعاقب آن از بين رفتن انسان ها ساخته شده است. در اين آثار سعي شده با توجه به فراخور زماني سردرگمي هاي بشر امروز و به نوعي تأثير منفي تکنولوژي بر زندگي انسان به تصوير کشيده شود. Fuelجزو اولين بازيهاي ريسينگي خواهد بود که بعد از اتفاق هاي فاجعه ي بزرگ به وقوع مي پيوندد با اين تفاوت که در اين بازي جهان به دليل گرماي شديد در حال از بين رفتن است و محيط ها بيش از هر چيزي وام دارد دنياي پسا آخرالزماني هستند.

Firetoad Software برمي خيزد، Asobo Studio مي سازد!

سال 2006 کمپاني Dream Catcher به همراه Firetoad Software قصد داشتند Fuel را براي کنسول Xbox و PC منتشر کنند که بنا به دلايلي پروژه کنسل شد. اما 3 سال بعد Codemasters با کمک Asobo Studio فرانسوي امتياز بازي را از سازندگان قبلي خريداري کردند و با ايجاد تغييرات گسترده قصد دارند از قدرت دو کنسول نسل حاضر و PC نهايت استفاده را ببرند و يک عنوان بزرگ را ارايه دهند. با توجه به اين که در کارنامه استديوي Asobo هيچ بازي ريسينگي (Racing) ديده نمي شود، کمپاني Codemasters تجربيات خود در زمينه ي ساخت بازي هاي ريسينگ را در اختيار اين شرکت قرار داده تا محصول نهايي يک بازي قابل توجه باشد.

دنياي باز باز

اولين چيزي که در Fuel به عنوان يک شاخص جلب توجه مي کند محيط کاملاً باز (Open World) آن است که در کمتر بازي ريسينگي ديده شده است. اين بازي از دنياي باز استفاده مي کند و به خاطر اين موضوع سازندگان، محيطي به وسعت بيش از 8000 کيلومتر مربع براي نقشه ي پويا بازي طراحي کرده اند که در نوع خود رقم فوق العاده اي محسوب مي شود و در جاي جاي اين نقشه ي بزرگ مي توانيد تورنمنت هاي مختلف و با جوايز جوايزدلخواه ايجاد کنيد. جالب اين که طراحان در آخرين مصاحبه اعلام کرده اند هيچ نوع لودينگي (Loading) در نقشه نخواهيد ديد که قطعاً بازي را براي بازي باز جذاب تر و روان تر خواهد کرد. سواحل غربي آتلانتيک شمالي کانون توجه طراحان بازي بوده و به همين جهت اين قسمت از کره ي زمين ميعادگاه خودروهاي متنوعي خواهد بود. نقشه هاي بازي در نوع خود بي نظير هستند و طراحان از انواع اقليم هاي آب و هوايي در لوکيشن هاي مختلف استفاده کرده اند.

مثل هيچ کس!

در نگاه اول Fuel بسيار شببيه سري Colin McRae Rally خواهد بود. نوع لوکيشن ها طرفداران سبک ريسينگ را به ياد اين عنوان خواهد انداخت و خودروها و سبک مسابقات بيش از هر چيزي وام دارد اين عنوان به نظر مي رسد. اين در حالي است که با نگاهي عميق تر هيچ شباهتي در گيم پلي Fuel با CMR نمي بينيد و ناخودآگاه به ياد Motor Storm خواهيد افتاد و با خود مي گوييد Fuel در ابعاد مختلف شباهت فراواني با MS دارد. ولي وقتي گيم پلي آن را دقيق تر بررسي مي کنيم، متوجه مي شويم المان هاي Fuel متفاوت هستند و به همين خاطر سراغ Fuel مي رويم. از جهتي حرکات بدلکاري Fuel مانند Pure طراحي شده، اما در باقي ماجرا هيچ شباهتي با اين عنوان نمي بينيم. احتمالا Fuel بيشترين شباهت را به Burnout Paradise دارد، ولي با نگاهي وسيع تر فقط چندين عنصر از اين بازي در Fuel استفاده شده است. در واقع اين طول که از شواهد برمي آيد، Fuel معجوني از عناوين ذکر شده است که با اضافه کردن قواعد خاص خود به نوعي سعي دارد يک بنچمارک (Benchmark) ايجاد کند. نقطه ي قوت Fuel حضور بيش از 70 نوع وسيله ي نقليه است که هر کدام کلاس طبقه بندي شده اي دارند و طراحان سعي کرده اند آنها را از روي مشخصات واقعي شبيه سازي کنند. جالب اين که در يک مسابقه تعداد زيادي خودرو حضور خواهد داشت و بدين شکل نيست که فقط از يک نوع خودرو در يک کلاس استفاده شود؛ بلکه در هر مسابقه مي توانيد وسيله نقليه مورد علاقه ي خود را انتخاب کنيد. البته در اين قسمت نکات بسيار ظريفي را بايد در نظر بگيريد؛ چون مشخصه ها و توانمندي هر وسيله نقليه با ديگري متفاوت است، بنابراين صرف داشتن يک خودرو تند و تيز براي پيروزي کافي نيست و بايد به همه مشخصه هاي خودروها دقت کافي داشته باشيد؛ چون خودرويي که سرعت بالايي دارد هندلينگ بدتري خواهد داشت و صد البته سبک تر خواهد بود. در بعضي مسيرها با توجه به نوع زمين و موانع يک موتورسيکلت مي تواند نسبت به ديگر وسايل عملکرد بهتري داشته باشد. موانع موجود به دو قسمت تقسيم مي شود: طبيعي و مصنوعي. موانع طبيعي بخش اعظم بازي را تشکيل مي دهند و موانع مصنوعي کمتر و فقط در بعضي مناطق قابل مشاهده خواهند بود. رمز موفقيت و شکست شما توجه دقيق به اين موانع خواهند بود.

تغييرات آب و هوايي

در اين بازي بيش از هر چيزي آب و هوا و شرايط جوي بر روند گيم پلي تأثيرگذار خواهد بود و طراحان بيش از هر چيزي روي تغييرات اقليمي تمرکز داشته اند. شرايط آب و هوايي و تغييرهاي آن همراه موانع، چالش هاي اصلي بازيباز در راه قهرماني خواهند بود. وزش بادهاي شديد جزو جدانشدني بازي محسوب مي شود، به طوري که طراحان وقت زيادي را صرف تأثير بادهاي صحرايي کرده اند و توانسته اند به اهداف خود کاملاً نزديک شوند. به دليل پستي بلندي هاي موجود در مسير مسابقه؛ وزش بادهاي پرقدرت گاه مي تواند روند حرکتي شما را دچار اختلال کند و بايد راهي براي مقابله با آن پيدا کنيد. شرايط آب و هوايي (بارش باران و برف) کاملاً در روند حرکتي شما مؤثر خواهد بود. وقتي هوا باراني باشد زمين ليز خواهد شد و تعادل حرکتي شما را دچار نقصان خواهد کرد اگر هم بتوانيد تعادل لازم را حفظ کنيد، موانع طبيعي چالش شما خواهند بود. البته هدف سازندگان ساخت يک بازي شبيه سازي نبوده و قصد ندارند هندلينگ هاي کاملاً واقعي را در بازي به کار گيرند؛ و از اين نظر مي توان گفت که بازي تمايل بيشتري به سمت بازي هاي آرکيد دارد.

راه پيروزي چيست؟

اما با اين شرايط و سخت گيري هاي سازندگان راه پيروزي در مسابقات چه چيزي مي تواند باشد؟ با وجود اين که نقشه وسيع خواهد بود (چيزي در حدود صدهزار کيلومتر جاده در اين محيط طراحي شده است) و مسابقات به صورت گردش آزاد (Free Roaming) انجام مي شود، راه هاي مختلف و ميانبر فراواني در نقشه وجود دارد که کار شما را راحت تر مي کند. البته نبايد فراموش کرد اين گونه راه هاي ميانبر خطرات متعددي دارند و اگر از مسير اصلي خارج شويد و ميانبرها را انتخاب کنيد دو گزينه روبروي شما قرار مي گيرد: يا مسير کوتاه تر خواهد شد و مي توانيد خود را سريع تر به خط پايان برسانيد يا با موانع سخت و گاه خطرناکي که سازندگان ايجاد کرده اند مواجه مي شويد که در اين صورت رقيب ها بر شما چيره خواهند شد. البته طراحان توصيه کرده اند کمتر از مسير اصلي خارج شويد، چرا که ممکن است آسيب جدي به وسيله نقليه وارد شود، زيرا تخريب پذيري خودروها بالاست. خوش بختانه چرخه ي شب و روز در بازي وجود دارد و تا حدودي در گيم پلي مؤثر خواهد بود.
مانند Pure با بعضي از خودروها مي توان نوعي بدلکاري انجام داد و گزينه هاي مناسبي به همين منظور در بازي گنجانده شده است. اضافه شدن GPS شما را در شناسايي بهتر راه ها کمک خواهد کرد طراحان تمرکز خاصي روي طراحي GPS داشته اند تا اين سيستم، مشابه سيستم واقعي در دنياي واقعي عمل کند.

رستاخيز خودروها

همان طور که گفته شد يکي از جذابيت هاي اين عنوان انواع و اقسام خودروهاي مختلف است که قطعاً نياز هر بازيبازي را برآورده خواهد کرد. وجود مسابقه هاي Offroad و Onroad طبعاً دليلي خواهد بود بر وجود خودروهاي متفاوت. طراحان حدود 70 وسيله نقليه شامل انواع خودروهاي دوچرخه، سه چرخ و چهار چرخ طراحي کرده اند. موتور، هاورکرافت، کاميون، خودروهاي تيزرو و قدرتي همگي در بازي حضور دارند. در کل 6 طبقه بندي در بازي وجود دارد که عبارتند از: Bikes (موتورهاي قديمي و جالبي در اين قسمت قرار دارند که يک نمونه ي آن مربوط به دوره ي جنگ جهاني دوم است)، Muscle (خودروهاي قدرتي با صداي زياد، خودروي معروف اسکريپون در اين بخش ديده مي شود)، Suv (خودروهاي تقريباً سنگي جايگاه ويژه اي در بازي دارند که مي توانيد 5 مورد از آن ها را در بازي ببينيد)، Buggies (ماشين هاي کالسکه اي زيبا)، Truck (کاميون هاي فوق سنگين که با جثه ي بزرگ شان روحي تازه به بازي دميده اند؛ خودروي Deathtrap را حتماً امتحان کنيد!).
در نهايت با توجه به اطلاعات منتشر شده مي توان انتظار يک بازي قابل قبول را داشت البته به شرطي که سازندگان بتوانند به درستي از پتانسيل بسيار بالاي Fuel استفاده کنند، که در اين صورت سبک جديدي در بازي هاي ريسينگ به وجود خواهد آمد.

1000 جاي ديدني که بايد ببينيد!

يکي از جاذبه هاي Fuel انواع مناطق و مناظر طبيعي است که در هنگام رانندگي قطعاً به آنها برخواهيد خورد. مناطق جنگلي، استوايي، برفي، صحرايي، کوهستاني، بيابان و... از جمله لوکيشن هاي Fuel هستند که به صورت زيبايي در نقشه ي بازي پراکنده شده اند. البته مناطق ساخته ي دست انسان نيز به وفور ديده مي شود و جاده هاي گوناگوني در مسير شما قرار مي گيرد. براي اين که حس کنجکاوي شما جهت پيدا کردن مناطق پنهان برانگيخته شود؛ طراحان يکسري جوايز در لوکيشن هاي خاص قرار داده اند که با گرفتن آن ها ضمن باز کردن محدوده مورد نظر مي توانيد امتيازات شيريني را کسب کنيد.

گرافيک همه چيز نيست، ولي مهم ترين عنصر است!

در خصوص گرافيک Fuel بايد گفت جلوه هاي بصري در اين بازي چندان چشم گير نيست؛ ولي محيط ها بسيار زيبا، پرجزييات و با دقت فراوان طراحي شده اند. هم چنين Draw Distance بالاي بازي که 40 کيلومتر را در بر مي گيرد، جزييات خوبي دارد و به صورت يک بافت متمرکز نيست و کاملاً پويا و جاندار طراحي شده است. براي رندر کردن محيط هاي باز و پرجزئيات بازي آن هم بدون لودينگ هاي آزاردهنده سازندگان به يک موتور رندرينگ قوي نياز دارند، بنابراين از موتور رندرينگ A.C.E استفاده کرده اند تا مشکلات به پايين ترين حد ممکن برسد. با توجه به تريلرهاي منتشر شده سرعت فريم بازي بسيارثابت و مناسب است و مشکلي در اين بخش ديده نمي شود. جلوه هاي از پيش پردازش شده نيز به جا استفاده شده اند و کار را براي بازيباز جذاب مي کند.
منبع: نشريه بازي رايانه ،شماره 29