توضیح تصویر: زمین در مدار خورشید است.
 
"باورهای دروغین برای پیشرفت علم بسیار مضرند، زیرا آنها غالباً به صورت طولانی مدت ماندگار می‌شوند. "
- چارلز
 
خط نازکی بین حقیقت و افسانه وجود دارد، و اگر ما چیزی از احساسات اخیر برانگیخته شده از تئوری‌های توطئه‌ای که به گونه‌ای غیر قابل انکار تحریک آمیزند در رابطه با مأموریت فرود آپولو بر ماه و حملات یازده سپتامبر آموخته باشیم، آن چیز این است که تنها مقداری تغییر قیافه هوشمندنه عناصر ساختگی اشتباه یا ثابت نشده تحت عنوان علم کافی است تا آنها را قادر سازد که به قلمرو واقعیت‌های مطلق وارد شوند.
 
علم واقعی می‌گوید، اگر نمی‌توان چیزی را اثبات کرد، آن چیز یک واقعیت نیست. بنابراین، هر چقدر هم که یک شایعه قابل باور به نظر برسد، همیشه بهتر است آن را با سرانگشتی از نمک و همچنین کمک سخاوتمندانه‌ای از علم واقعی مصرف کنید. در سطرهای بعدی، ما چند باور "علمی" غلط را فاش خواهیم کرد که برخی از آنها بخشی از تصورات مردمی در طی سنین گذشته بوده‌اند. بنابراین اگر چیزی را در زیر یافتید که همیشه معتقد بوده‌اید درست است، تعجب نکنید، در حالی که در حقیقت، همواره غلط بوده است.
 

حقایق عمومی

واقعیت کاذب: زمین در دور خورشید می‌چرخد.
واقعیت: درست از روزهای مدرسه به ما یاد می‌دادند که خورشید مرکز منظومه شمسی است و همه سیارات به دور آن می‌چرخند. با این حال، این درست نیست، زیرا زمین و تمام سیارات دیگر و ماه‌های آنها در واقع دور یک مرکز جرم در منظومه شمسی که به باریسنتر معروف است می‌گردند. بیشتر اوقات، باریسنتر در درون مرزهای خورشید قرار می‌گیرد.
 
با این وجود، مواردی وجود دارد که به دلیل کشش گرانشی ناشی از سیارات بزرگتر، به سمت بیرون کشیده می‌شود، به طوری که به نظر می‌رسد همه چیز در منظومه شمسی به دور یک فضای خالی می‌چرخد.
 
واقعیت کاذب: ابرها مانند پتو عمل می‌کنند و زمین را گرم نگاه می‌دارند.
واقعیت: ابرها به عنوان پتو به این صورت عمل نمی‌کنند که مانع از فرار گرما از زمین شوند. آنها در حقیقت مانند هر جسم دیگری گرمای خورشید را جذب می‌کنند و آن را به سمت زمین تابش می‌کنند. با توجه به اندازه‌های بزرگ آنها، آنها مقدار قابل توجهی گرما را جذب و تابش می‌کنند. به همین دلیل است که در یک شب ابری احساس گرما می‌کنید و در یک شب روشن خنک‌تر می‌شوید.
 
واقعیت کاذب: نیومکزیکو زمینه آزمایش بمب اتمی هیروشیما را فراهم کرد.
واقعیت: سایت آزمایشی ترینیتی زمینه تست یک بمب اتمی بود، اما نه آن که بر هیروشیما فرو ریخت. از آن در حقیقت برای آزمایش بمب اتمی که بر ناگازاکی ریخته شد، استفاده شد.
 
واقعیت کاذب: سمی ترین عنصر شناخته شده برای انسان پلوتونیوم است.
واقعیت: با پلوتونیوم، تا زمانی که از استنشاق ذرات ریز سمی آن خودداری می‌کنید، حتی با دست‌های برهنه می‌توانید با خیال راحت کار کنید. بنابراین، به سختی می‌توان آن را سمی‌ترین عنصر شناخته شده برای ما نامید.
 
واقعیت کاذب: هضم آدامس هفت سال طول می‌کشد.
واقعیت: بلع تصادفی آدامس کاملاً بی ضرر است. برخلاف تصور عامه، آدامس فرو داده شده در سیستم گوارش شما باقی نمی‌ماند تا هفت سال طول کشد تا هضم شود. در واقع، آدامس توسط دستگاه گوارش انسان قابل هضم نیست، بنابراین با خیال راحت از سیستم گوارش ما دفع می‌شود.
 
واقعیت کاذب: دیوار بزرگ چین تنها ساختار ساخته دست بشر است که از فضا قابل مشاهده است.
واقعیت: ریشه این واقعیت کاذب را می توان در دهه 1930 کشف کرد – مدت‌ها قبل از اولین ماموریت فضایی سرنشین دار. در واقع، دیوار بزرگ چین از ایستگاه فضایی بین المللی قابل مشاهده نیست. از طرف دیگر، چندین ساختار متمایز دیگر که ساخته دست بشر هستند مانند هرم بزرگ در جیزه، پل‌های طولانی، بزرگراه های کویری، گلخانه‌های آلمریا و غیره از فضا قابل مشاهده هستند.
 
واقعیت کاذب: الماس‌ها از ذغال سنگ فشرده ساخته می‌شوند.
واقعیت: در حالی که رسوب زغال سنگ در حدود دو مایل زیر سطح زمین صورت می‌گیرد، الماس‌ها در نتیجه فشرده شدگی و گرم شدن در 90 مایل زیر سطح زمین شکل می‌گیرند.
 
واقعیت کاذب: اجاق مایکروویو شما می‌تواند باعث سرطان شود.
واقعیت: در حالی که بسته به مقدار در معرض قرار گیری، چند نوع تشعشع می‌توانند باعث سرطان شوند، قرار گرفتن در معرض اشعه مایکروویو چنین نیست.
 
واقعیت کاذب: سکه‌ای که از بالای ساختمان ایالتی امپایر بر فردی را که در زیر آن ایستاده است فرود آید او را می‌کشد.
 
 
 
توضیح تصویر: ساختمان ایالتی امپایر
 
واقعیت: اگر شهر نیویورک در یک محفظه خلأ قرار می‌گرفت این ادعا واقعیت داشت! سکه در حال سقوط، تحت تأثیر نیروی جاذبه، سعی می‌کند به سرعت سقوط خود بیفزاید، اما برخورد بی امان آن با مولکول‌های هوا (نیروی کشیدن) سرعت پایانی آن را تا حدود 25 مایل در ساعت محدود می‌کند، که به سادگی کمتر از آنی است که قادر به کشتن کسی باشد.
 
واقعیت کاذب: آب برق را هدایت می‌کند.
واقعیت: آب خالص رسانای بدی برای برق است. این نمک‌ها، مواد معدنی و خاک‌های حل شده در آن هستند که رسانای خوبی برای الکتریسیته هستند و به عبور جریان برق از آب کمک می‌کنند.
 
واقعیت کاذب: صاعقه  دو بار به یک جا اصابت نمی‌کند.
واقعیت: ساختمان ایالتی امپایر هر سال نزدیک صد بار مورد اصابت صاعقه قرار می‌گیرد، و بنابراین این ادعا را کاملاً باطل می‌سازد که صاعقه بیش از یک بار به یک مکان ضربه نمی‌زند.
 
واقعیت کاذب: اثر کوریولیس مسئول تغییر جهت گردش آب فلاش تانک در توالت شما است.
واقعیت: اثر کوریولیس فقط بر روی حجم‌های بزرگ آب تأثیر می‌گذارد. باورهای دروغین برای پیشرفت علم بسیار مضرند، زیرا آنها غالباً به صورت طولانی مدت ماندگار می‌شوند. اگر آب در توالت شما به صورت معکوس گردش می‌کند، احتمالاً به این دلیل است که آب در جهت معکوس وارد آن می‌شود.
 
واقعیت کاذب: اگر غذا ارگانیک باشد، عاری از سموم دفع آفات است.
واقعیت: غذاهای ارگانیک عاری از سموم آفت کش نیستند. اماUSDA  اعلام می‌کند که، سطح سموم آفت کش‌ها در هر دو غذای ارگانیک و غیر ارگانیک بسیار کم است و این باعث می‌شود که آنها برای مصرف کاملاً بی خطر باشند.
 
منبع: Satyajeet Vispute