آیا می‌دانستید برای افرادی که برنامه‌های VoIP را انتخاب می‌کنند، طرح‌های اشتراک ویژه برای کاربران BYOD وجود دارد که ارائه دهنده خدمات اینترنت، تجهیزات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد.
 
ظهور تبلت و تلفن‌های هوشمند منجر به ترجیح دستگاه‌هایی شده است که براساس نیاز کاربر تنظیم می‌شوند. به عنوان مثال، وقتی کارمندان از تلفن‌های هوشمند خود استفاده نمی‌کنند، آنها آن را در شبکه کارفرمای خود همگام سازی می‌کنند تا به آنها در بهتر کار کردن کمک کند. و بیایید با آن رو به رو شویم، اگر همچنان مجبورید از خانه یا در حال حرکت کار کنید، به نظر می‌رسد کار روی یک تبلت انعطاف پذیر‌تر است.
 
آوردن وسایل مورد نیاز خود برای کار می‌تواند یک منطقه آسایش را در اطراف کارمند ایجاد کند، که می‌تواند روحیه را بهبود بخشد و به نوبه خود کارآیی کارمند را افزایش دهد. اما شرکت‌ها در این سناریو خطرات بالقوه ای را می‌بینند چون که دستگاه در کنترل کارمند است، و در صورت عدم برخورد صحیح، احتمال نقض جدی امنیتی در شرکت وجود خواهد داشت.
 

خط مشی BYOD چیست؟

خط مشی BYOD (دستگاه خودتان را بیاورید) به مجموعه‌ای از قوانین اطلاق می‌شود که کارمند باید ضمن آوردن دستگاه شخصی خود سرِ کار، از آن پیروی کند. این سیاست همچنین به «عنوان فناوری خودتان را بیاورید» (BYOT)، «تلفن شخصی خودتان را بیاورید» (BYOP) ، و «رایانه شخصی خودتان را بیاورید»  (BYOPC) شناخته می‌شود.
 
این سیاست حتی در دانشکده‌ها و مدارس که دانشجویان احساس راحتی بیشتری در کار بر روی دستگاه های خود دارند به کار گرفته شده است. این، روند یاد گیری را سرعت می‌بخشد و کارایی و بهره وری را افزایش می‌دهد.
 
این سیاست توسط 70 درصد از نیروی کار فناوری اطلاعات اتخاذ شده است و به طور مؤثر در 75 درصد از بازارهای پر رشد مانند برزیل و روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه تشویق چنین سیاستی باعث تقویت روحیه کارکنان می‌شود، اما نگرانی‌های پرخطری نیز دارد. قوانین موجود در هر سازمان با توجه به دستگاه مورد استفاده و فاکتورهای کاربردی متفاوت است. برای پرداختن به این خطرات، از یک سیاست یا خط مشی حمایت می‌شود.
 

عناصر سیاست  BYOD

- دستگاه‌هایی را که می‌توانید به محل کار بیاورید مشخص کنید و آیا سِروِر محل کار می‌تواند از آنها پشتیبانی کند.
 
- از آن جا که کارمندان دستگاه‌های خود را می‌آورند، باید هزینه استفاده از اینترنت را متحمل شوند. لازم است که این امر به طور واضح برای کارمندان در طی آموزش BYOD مشخص یا توضیح داده شود.
 
- اقدامات سختگیرانه‌ای را در مورد مجاز بودن برنامه‌های کاربردی بر روی یک دستگاه خاص اتخاذ کنید، زیرا برنامه‌های شخص ثالث همیشه در برابر بدافزارها و حملات فیشینگ آسیب پذیر هستند.
 
- شما باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما با رمز عبور محافظت می‌شود و در صورت سرقت یا از بین رفتن آن فوراً گزارش دهید.
 
- نرم افزار مدیریت دستگاه موبایل (MDM) باید نصب شود به این منظور که اطلاعات حساس مربوط به شرکت بتواند از راه دور پاک شود.
 
- اطمینان حاصل کنید که نرم افزار امنیتی به راحتی در دستگاه‌های جدید قابل نصب است.
 
- لیستی از وب سایت‌هایی که در داخل شرکت برای دیدن، امن باشند و همچنین میزان دسترسی‌ای که یک شرکت می‌تواند به BYOD  داشته باشد را گردآوری کنید.
 
- اگر یک کارمند قصد دارد شرکت را ترک کند، باید دستگاه خود را به شرکت تحویل دهد تا شرکت بتواند هرگونه داده محرمانه مربوط به شرکت را پاک کند.
 
- کارمند باید یک سند تأییدیه مبنی بر موافقت با تمام شرایط و ضوابط موجود در این خط مشی را امضا کند.
 

جوانب مثبت و منفی سیاست  BYOD

جوانب مثبت
- هزینه‌های فناوری مربوط به هر نرم افزار یا سخت افزار را کاهش می‌دهد.
 
- کارمندان در حین کار با دستگاه، از آن جا که دستگاه مال خودشان است، مسئولیت بیشتری پیدا می‌کنند
.
- از آن جا که کارمندان می‌توانند با دستگاه‌های خودشان کار کنند، این می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و روحیه کارمند شود، زیرا دیگر لازم نیست با محدودیت کار کنند.
 
- سیاست‌های BYOD همچنین به جذب کارمندان شایسته‌تر کمک می‌کند زیرا آنها ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های خودشان استفاده کنند تا لپ تاپ‌های در اختیار گذاشته شده توسط شرکت.
جوانب منفی
- امنیت سیستم و داده‌ها به دلیل دسترسی به شبکه از طریق دستگاه‌های ناایمن ممکن است به خطر بیفتد.
 
- پشتیبانی از تعداد n سیستم عامل و دستگاه می‌تواند بار سنگینی بر منابع شرکت باشد.
 
- ممکن است شرکت برای هزینه صدور مجوز برای این دستگاه‌ها نیاز به پرداخت هزینه اضافی داشته باشد.
 
- فراهم آوردن دسترسی کارمندان به داده‌های حساس ممکن است یک قمار باشد زیرا داده‌ها و اطلاعات حساس یا مهم شرکت ممکن است سرقت شود یا دستخوش اشتباه‌کاری شود.
 
اگرچه سیاست BYOD بسیار مؤثر است، اما خالی از اشکال نیست. برای اطمینان از امنیت شرکت، کارکنان باید قرارداد خط مشی BYOD را در زمان استخدام امضا کنند. سیاست BYOD در صورت به کار گرفته شدن در مدرسه تأثیرات مشابهی خواهد داشت و دانش آموزان را ترغیب به یادگیری بهتر می‌کند.
 

ایجاد تیم در محیط کار

می‌توان گفت سیاست  BYOD به نوعی مشوق کار تیمی است. اگر می‌خواهید بهترین بهره را از نیروی کار خود به دست آورید، ایجاد تیم بسیار مهم است. چیزهای زیادی برای آموختن در مورد اهمیت تیم سازی در محل کار و چگونگی پیشبرد آن وجود دارد.
 
با رقابتی شدن روز افزون مکان‌های کار شرکت، عملکرد و نتایج، عوامل ارزیابی‌ای هستند که در صدر لیست اولویت‌های مدیریت باقی می‌مانند. تقریباً هر مدیری کاملاً مصصم به دستیابی به موفقیت است، و در بسیاری از موارد، اهداف تعیین شده‌ی خود را بهتر می‌کند. آوردن وسایل مورد نیاز خود برای کار می‌تواند یک منطقه آسایش را در اطراف کارمند ایجاد کند، که می‌تواند روحیه را بهبود بخشد و به نوبه خود کارآیی کارمند را افزایش دهد. در نتیجه، از کارمندان خواسته می‌شود که در تلاش برای ارائه نتایج مطلوب، باهوش‌تر عمل کنند و نه فقط سخت‌تر، و مسلماً این کار را با دستگاه‌ها و امکانات خودشان خیلی بهتر انجام می‌دهند. با این حال، درخشش فردی به تنهایی تصمیم گیرنده سرنوشت یک پروژه کامل نیست، گرچه قطعاً به سهم خود کمک کننده است. تقریباً همیشه، تلاش مشترک کل تیم (یا فقدان آن) است که در نهایت تصمیم گیرنده در مورد موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه است. در چنین مواردی، ایجاد تیم در محل کار به دلایل مختلف کاملاً ضروری می‌شود.
 
منبع: ویجیت منون